ΗΠΑ: Τι σηματοδοτούν οι δασμοί 25% του Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ποιες είναι αντιδράσεις χωρών

ΗΠΑ

Την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ διευρύνοντας τον εμπορικό πόλεμο που ξεκίνησε μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο.

«Αυτό που θα κάνουμε είναι να επιβάλουμε δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ», είπε ο Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο.

Ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος των ΗΠΑ βλέπει τους δασμούς ως εργαλείο για αύξηση εσόδων που θα αντισταθμίσουν τις φορολογικές περικοπές που έχει εξαγγείλει, αναζωογονώντας παράλληλα την παρακμάζουσα βιομηχανική βάση της χώρας.

Υπενθυμίζεται πως το 2024 οι ΗΠΑ εισήγαγαν επιβατικά αυτοκίνητα αξίας 220 δισ. δολαρίων και είδη αυτοκινήτου αξίας 474 δισ. δολαρίων. Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές ήταν το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία.

Οι αντιδράσεις για τους δασμούς του Τραμπ

Ο Βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα Ντα Σίλβα δήλωσε σήμερα πως η χώρα του «δεν μπορεί να μην κάνει τίποτα» αναφορικά με τους δασμούς που επιβάλλει ο  Αμερικανός ομόλογός του Ντόναλντ Τραμπ στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

«Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τίποτα» ως προς αυτό, επανέλαβε.

Και συνέχισε λέγοντας πως σαν να έχουν δίκιο μόνο οι ΗΠΑ και δασμολογούν τα προϊόντα των άλλων, δήλωσε ο Λούλα σε συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψής που πραγματοποίησε στο Τόκιο. Στην Μπραζίλια «θα υιοθετήσουμε την προσέγγιση που κατά την άποψή μας θα είναι επωφελής για τη Βραζιλία», πρόσθεσε.

 Η Ιαπωνία προβλέπει «μεγάλο αντίκτυπο» στην παγκόσμια οικονομία

Η κυβέρνηση  της Ιαπωνίας προειδοποίησε σήμερα πως η επιβολή των επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών του Τραμπ θα έχουν «μεγάλο αντίκτυπο» στις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, όπως και στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.

«Θεωρούμε πως τα μέτρα αυτά  (…)  αλλά και οι περιορισμοί που επιβάλλονται γενικά στο εμπόριο  από την αμερικανική κυβέρνηση μπορεί να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις οικονομικές σχέσεις μεταξύ της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ αλλά και στην παγκόσμια οικονομία και στο πολυμερές εμπορικό σύστημα», τόνισε στους εκπροσώπους του Τύπου ο Ιάπωνας κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Γιοσιμάσα Χαγιάσι.

Οι επιπρόσθετοι τελωνειακοί δασμοί 25% στα ιαπωνικά εισαγόμενα αυτοκίνητα που αναγγέλθηκαν από την Ουάσιγκτον είναι εξέλιξη «εξαιρετικά λυπηρή», σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος  κατά την ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών.

«Είναι εξαιρετικά λυπηρό το ότι η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε αυτά τα δασμολογικά μέτρα (…) που συμπεριλαμβάνουν την Ιαπωνία», επέμεινε.

Ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σιγκέρου Ισίμπα ξεκαθάρισε πως το Τόκιο σκοπεύει να ανταποδώσει με «προσήκοντα» μέτρα, προσθέτοντας πως θα εξεταστούν «όλες» οι επιλογές, απευθυνόμενος στο κοινοβούλιο.

Οι μετοχές των Toyota, Nissan, Honda, Hyundai σε πτώση

Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να πέφτουν αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.

Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ πρόσθεσε χθες Τετάρτη νέο τομέα δραστηριότητας στον εμπορικό πόλεμο προς όλα τα αζιμούθια που έχει εξαπολύσει, ανακοινώνοντας επιπρόσθετη δασμολόγηση των εισαγόμενων αυτοκινήτων κατά 25%.

Οι δασμοί θα ισχύσουν «σε όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ» και θα τεθούν σε ισχύ από τη 2η Απριλίου.

Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισ. δολάρια.

Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας καθώς το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.

Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.

Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.

Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.

Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.

Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.

Παρόλο που έχουν ανασταλεί προς το παρόν  οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό, αυτοί θα εφαρμοστούν ξανά και   τα οχήματά που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.

Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισ. δολαρίων.

Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα 4 χρόνια.

 

 

 

Exit mobile version