Υιοθετήθηκε από την Κομισιόν ο κανονισμός για την επιβολή επιπρόσθετων δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα. Την ίδια στιγμή η Κομισιόν κατηγόρησε τις κατασκευάστριές τους για αθέμιτο ανταγωνισμό. Παρά την εχθρική στάση της Γερμανίας ως προς αυτό, οι Βρυξέλλες επέβαλαν επιπλέον δασμό 10%.
Μάλιστα εφαρμόζονταν περαιτέρω δασμοί που φθάνουν έως το 35% σε οχήματα κινούμενα χάρη σε μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Κίνα. Η εν λόγω απόφαση δημοσιεύθηκε χθες Τρίτη στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, τίθεται σε ισχύ από σήμερακαι διαρκεί για το διάστημα των 5 ετών.
Διακηρυγμένος στόχος είναι να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού με τις κινεζικές κατασκευάστριες.
Μάλιστα οι Βρυξέλλες τις κατηγορούν πως επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις. Ζητούμενο είναι η προστασία ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και των 14 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας τους έναντι των πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού που προσάπτει η ΕΕ στις κινεζικές , ύστερα από έρευνα που διενήργησε Κομισιόν.
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε σημαντικά στην ΕΕ. Δηλαδή αυτό αυξήθηκε στο 14% κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2024 από κάτω του 2% που ήταν το 2020, όπως έδειξαν οι αριθμοί της Κομισιόν.
«Εκτιμάμε τον ανταγωνισμό, ωστόσο αυτός θα πρέπει να βασίζεται σε ισότιμους όρους», σχολίασε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις, για τον οποίο τα ευρωπαϊκά μέτρα είναι «αναλογικά» και «στοχευμένα». Από την πλευρά του, το Πεκίνο έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη στροφή της ΕΕ προς τον «προστατευτισμό». Μέχρι την τελευταία στιγμή, ο κ. Ντομπρόβσκις είχε διάλογο με τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου Ουάνγκ Ουεντάο για την εύρεση αμοιβαίας αποδεκτής λύσης μέσω διαπραγματεύσεων. Ωστόσο ήταν μάταιο αυτό ,καθώς δεν βρέθηκε η λύση.
Παρόλο αυτά αυτά, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στο να συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις.
Οι επιπρόσθετοι δασμοί ενδέχεται να ανασταλούν ανά πάσα στιγμή σε περίπτωση που εξευρεθεί συμφωνία για άλλα μέσα και αναιρεθεί το αθέμιτο πλεονέκτημα για το οποίο κάνει λόγο η Κομισιόν.
Η Κίνα απειλεί σε αντίποινα να πλήξει ευρωπαϊκά συμφέροντα. Ήδη έχει αρχίσει να διενεργεί έρευνες αντιντάμπινγκ που βάζουν στο στόχαστρο το χοιρινό, τα γαλακτομικά και οινοπνευματώδη που εισάγει από την Ευρώπη, ιδίως είδη κονιάκ.
Ο πόλεμος
Η Γερμανία και άλλες τέσσερις χώρες (Ουγγαρία, Σλοβακία, Σλοβενία, Μάλτα) ψήφισαν κατά του σχεδίου της Κομισιόν για την επιβολή δασμών, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίσουν την απαιτούμενη πλειοψηφία για να αποτρέψουν την επιβολή τους.
Η Κομισιόν που έχει πυροδοτήσει «εμπορικό πόλεμο», προειδοποίησε λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών (το VDA). Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες φοβούνται πως θα πληρώσουν αυτές το τίμημα. Η επιβολή των επιπρόσθετων ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιβάλλονται εν μέσω κρίσης στον όμιλο Volkswagen, που ετοιμάζεται να προχωρήσει στην κατάργηση δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας και το κλείσιμο 3 εργοστασίων στη Γερμανία.
Οι δασμοί υποστηρίχθηκαν από 10 κράτη- μέλη της ΕΕ, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται η Γαλλία, η Ιταλία και η Πολωνία.
Ενώ επιπλέον 12 χώρες προτίμησαν να απέχουν από την διαδικασία. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται η Ισπανία και η Σουηδία.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνει μια κρίσιμη απόφαση για την προστασία και την υπεράσπιση των εμπορικών της συμφερόντων, την στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία μας έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ την υποστήριξή μας», σχολίασε με ικανοποίηση ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας, Αντουάν Αρμάντ.
Το κονιάκ
Αλλά και η Γαλλία είναι ανήσυχη για την απόφαση της ΕΕ καθώς αυτή αφορά και οικονομικούς παράγοντες.
Η Ένωση των Παραγωγών Κονιάκ (BNIC) διαμαρτύρεται πως «εγκαταλείφθηκε» στην τύχη της από τις αρχές, κρίνοντας πως «θυσιάζεται» στον βωμό εμπορικής διένεξης που δεν την αφορά.
Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην ΕΕ (CCCEU), φορέας που αντιπροσωπεύει τις κινεζικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, καταδίκασε τους επιπρόσθετους δασμούς και απηύθυνε έκκληση να τερματιστούν μέτρα που χαρακτήρισε «προστατευτικά».
«Λυπούμαστε βαθιά και παραμένουμε δυσαρεστημένοι για την απόφαση αυτή, που έχει πολιτικά κίνητρα κι είναι στραμμένη στο εσωτερικό» της ΕΕ, ανέφερε ο Συλλογικός Φορέας, καλώντας τις Βρυξέλλες και το Πεκίνο να «επιταχύνουν τις συνομιλίες για τον καθορισμό κατώτερων τιμών και σε τελευταία ανάλυση την εξάλειψη» των επιπρόσθετων δασμών.
Η σινοευρωπαϊκή διένεξη εγγράφεται στο ευρύτερο πλαίσιο των εντάσεων ανάμεσα στον ασιατικό γίγαντα και κράτη της Δύσης, ιδίως τις ΗΠΑ, που κατηγορούν την Κίνα για πρακτικές νόθευσης του ανταγωνισμού στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και άλλους, ιδίως αυτούς της αιολικής ενέργειας και των φωτοβολταϊκών πλαισίων.
Οι δασμοί
Πάντως τα ευρωπαϊκά μέτρα που λαμβάνουν οι Βρυξέλλες, διαβεβαιώνουν πως τηρούνται οι κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) αλλά διαφέρουν αισθητά από τις πολύ πιο τιμωρητικές και πολιτικές αποφάσεις της Ουάσιγκτον.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε στις 14 Μαΐου την αύξηση των δασμών εισαγωγής των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 100% από 25% που ήταν το προηγούμενο διάστημα. Στην Ευρώπη, το ποσοστό των δασμών ποικίλλει. Αυτό διαμορφώνεται ανάλογα με την κατασκευάστρια και με το επίπεδο των επιδοτήσεων που λαμβάνει.
Συνεπώς οι επιπρόσθετοι δασμοί διαμορφώνονται στο 7,8% για τα αυτοκίνητα της Tesla που παράγονται στη Σαγκάη, στο 17% για αυτά της BYD, στο 18,8% για αυτά της Geely και στο 35,3% για αυτά της SAIC, σύμφωνα με το τελικό έγγραφο που είχε διαβιβαστεί στις 27 Σεπτεμβρίου προς τα κράτη -μέλη της ΕΕ.
Κάποιοι άλλοι Όμιλοι που συνέβαλαν στην ευρωπαϊκή έρευνα, θα δουν να τους επιβάλλονται επιπρόσθετοι δασμοί έως και 20,7%, έναντι 35,3% για αυτούς που δεν συνεργάστηκαν.