Αποσταθεροποιητικό παράγοντα για τις προσπάθειες της Πορτογαλίας να ανακάμψει αλλά και κίνδυνο για την πορτογαλική αγορά εργασίας αποτελεί η αναταραχή των τελευταίων ημερών σε μονάδα της VW νότια της Λισσαβώνας.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στη χώρα για τη μονάδα VW AutoEuropa, που, όπως σχολίασε ο Πορτογάλος πρωθυπουργός Αντόνιο Κόστα, είναι «μεγίστης σημασίας για την ανάπτυξη της οικονομίας».
Η εν λόγω μονάδα αντιπροσωπεύει το 3% των εξαγωγών της χώρας και συνεισφέρει στο ΑΕΠ της κατά 0,8%.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη αρχίσει να παράγει στην εν λόγω μονάδα το νέο της μοντέλο ελεύθερου χρόνου, το μικρό T-Roc, που αποτελεί την απάντησή της στο σκάνδαλο ντίζελγκεϊτ.
Η πρόθεσή της, όμως, να επισπεύσει την παραγωγή του νέου μοντέλου αλλά και να αυξήσει γενικότερα την παραγωγή της μονάδας από τα 85.000 οχήματα, στα οποία ανήλθε το 2016, σε σχεδόν 240.000 το επόμενο έτος οδήγησε προ ημερών σε 24ωρη απεργία, στην οποία πήρε μέρος το 41% του προσωπικού.
Η διοίκηση του εργοστασίου πρότεινε επέκταση της εβδομάδας εργασίας στις έξι ημέρες με υποχρεωτική εργασία το Σάββατο που δεν θα πληρώνεται ως υπερωρία αλλά με αύξηση μισθού κατά 16% και μπόνους 175 ευρώ τον μήνα.
Η πρόταση προέβλεπε, σύμφωνα με την Καθημερινή, και δύο συνεχόμενες αργίες τον μήνα για κάθε εργαζόμενο, αλλά την απέρριψε το 75% από τους περίπου 3.400 υπαλλήλους του εν λόγω εργοστασίου. Η πρόταση είχε, πάντως, γίνει αρχικά αποδεκτή από επιτροπή εκπροσώπων των εργαζομένων που στη συνέχεια παραιτήθηκε.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Financial Times, η επιτροπή αποτελείτο από υπαλλήλους που είχε επιλέξει η διοίκηση του εργοστασίου. Αντί της προτεινόμενης αύξησης, η πλειονότητα των εργαζομένων ζήτησε να πληρώνεται υπερωρίες για την εργασία του Σαββάτου, κάτι που ισοδυναμεί με πολύ μεγαλύτερες αυξήσεις.
Από την πλευρά της, η διοίκηση του εργοστασίου προειδοποιεί πως, αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, ενδέχεται να μεταφέρει τη μονάδα σε άλλη χώρα. Ετσι όσοι έχουν πάρει αποστάσεις από την απεργία προειδοποιούν για τον κίνδυνο να χαθούν περίπου 2.000 θέσεις εργασίας που προσφέρει η AutoEuropa, αλλά και πολλές άλλες σε εταιρείες που στηρίζουν τη λειτουργία του εργοστασίου. Σε ό,τι αφορά την παραγωγή του νέου μοντέλου T-Roc, αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τις εξαγωγές της Πορτογαλίας και μαζί με αυτές και το πορτογαλικό ΑΕΠ. Σημειωτέον ότι το 1996 η εν λόγω μονάδα αντιπροσώπευε το 12% των εξαγωγών της χώρας και το 2,1% του ΑΕΠ της. Το περασμένο έτος, όμως, το μερίδιό της στις εξαγωγές της Πορτογαλίας δεν ήταν παρά 3% και η συνεισφορά στο ΑΕΠ της δεν υπερέβη το 0,8%.
Το επίμαχο νέο μοντέλο θα παράγεται παράλληλα τόσο στην Κίνα όσο και στις ΗΠΑ. Η οικονομία της Πορτογαλίας σημείωσε ανάπτυξη 1,4% το περασμένο έτος και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, θα σημειώσει περαιτέρω ανάπτυξη 1,8% το τρέχον έτος. Παράλληλα, η ανεργία στη χώρα έχει μειωθεί από το 11,2%, στο οποίο ανερχόταν το περασμένο έτος, στο 8,8% το δεύτερο τρίμηνο του 2017. Βρίσκεται, έτσι, στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί μετά την κρίση του 2009, επισημαίνει η Καθημερινή.