44 εκατομμύρια αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους. Πάνω από ένας στους δύο Γερμανούς διαθέτει όχημα.
«Η γερμανική αγορά ουσιαστικά πρέπει να ανταποκρίνεται σε μια ζήτηση που δεν ξεπερνά τα 3 εκατομ. αυτοκίνητα το χρόνο», υπογραμμίζει ο Φέρντιναντ Ντιντενχόφερ, διευθυντής του Ινστιτούτου Car στο Πανεπιστήμιο Ντούιζμπουργκ – Έσσεν. Παρόλα αυτά, επί χρόνια η προσφορά ξεπερνά κάθε χρόνο κατά πολύ τη ζήτηση.
«Κανιβαλισμός μέσα στην ίδια εταιρεία»
Για να συγκαλυφθεί αυτή η διαχρονική ανισορροπία οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν διάφορα τρικ. Δηλώνουν τα οχήματα οι ίδιοι και μετά από λίγες μέρες τα πωλούν στους εμπόρους για διάρκεια μιας μέρας. Με άλλα λόγια: οι αυτοκινητοβιομηχανίες πωλούν τα προϊόντα τους και στη συνέχεια μέσω του εμπόρου τα προσφέρουν στους πελάτες με έκπτωση μέχρι και 25%.
«Ο στόχος είναι να εμφανίζεται ότι η παραγωγή είναι συνεχής και αδιάλειπτη» εξηγεί ο Ντίντεχόφερ το τρικ. «Γιατί μια μονάδα παραγωγής που δεν λειτουργεί, κοστίζει περισσότερο από ό,τι μια έκπτωση του 25%». Αλλά επειδή οι εκπτώσεις περιορίζουν το κέρδος, τίθεται το εύλογο ερώτημα, γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν σταματούν απλά να παράγουν πάνω από τις δυνάμεις τους;
«Ο λόγος είναι απλός», απαντά ο Ντιτενχόφερ στη Deutsche Welle. «Θέλουν να δείξουν στους μετόχους ότι κατέχουν υψηλή θέση στην αγορά και η πορεία τους είναι ικανοποιητική. Άρα, κάνουν ζαβολιές με επιτυχία». Η πρακτική αυτή ξεκίνησε από την Volkswagen. Τα Skoda που παράγονται στην Τσεχία, έχουν την ίδια τεχνολογία και ποιότητα, όπως τα αυτοκίνητα της εταιρείας που κατασκευάζονται στο Βόλφσμπουργκ, μόνο που είναι πολύ πιο φτηνά. Αυτό εξαναγκάζει την VW να κάνει εκπτώσεις σε άλλα μοντέλα της. Ο Ντίντεχόφερ κάνει λόγο για κανιβαλισμό μέσα στην ίδια εταιρεία.
«Θα πρέπει να ξανασκεφτούν οι υπεύθυνοι το τρικ»
Και όταν η VW αντιδρά στον εσωτερικό ανταγωνισμό με εκπτώσεις, αναπόφευκτα ωθεί και τους ανταγωνιστές της να κάνουν το ίδιο. Εάν δε γίνει σε υπερβολικό βαθμό, μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα μαζικών πτωχεύσεων. Προς το παρόν οι μέτοχοι κλείνουν το ένα μάτι, δεδομένου ότι οι πωλήσεις σε άλλες χώρες καλύπτουν τις αρνητικές επιπτώσεις αυτού του τρικ. Κυρίως χάρη στη ζήτηση στην Κίνα οι πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί παγκοσμίως. «Το 2000 αγγίξαμε πωλήσεις 50 εκατομ., σήμερα φτάσαμε τα 80 εκατομ.», λέει ο εμπειρογνώμων στα αυτοκίνητα. Η τάση παραμένει ανοδική, ακόμη κι αν ο ρυθμός εμφανίζει κάμψη.
Ωστόσο, η παγκόσμια ανάπτυξη δεν μπορεί αιωνίως να εξισορροπεί τις αδυναμίες της γερμανικής αγοράς αυτοκινήτων που τίθενται σε κυκλοφορία για πρώτη φορά. Κάποια στιγμή οι υπεύθυνοι θα πρέπει να ξανασκεφτούν αυτήν την πρακτική «ωραιοποίησης» των αριθμών. Ο Φέρντιναντ Ντιντενχόφερ θυμίζει το επιχειρηματικό μυστικό της Porsche επί εποχής Βέντελιν Βίντεκινγκ, πριν την καταπιεί η VW. «Ο Βίντεκινγκ κατάφερνε να ξεπερνά τις διακυμάνσεις της αγοράς, χωρίς εκπτώσεις». Η συνταγή ηχεί απλή: Στις ισχνές εποχές απλά κατασκεύαζε λιγότερες Porsche, τις οποίες πουλούσε στη συνέχεια στην κανονική τιμή. «Ο κολοσσός στηριζόταν στη βοήθεια κι άλλων παρόχων κατασκευής». Ευλυγισία ονομάζεται αυτό.
Πηγή: DW