Γερμανία: Ανησυχία για την κινεζική αγορά

Καμία άλλη χώρα της ευρωζώνης δεν πραγματοποιεί τόσες πολλές εξαγωγές προς την Κίνα: τα τελευταία δέκα χρόνια η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς τη χώρα αυτή υπερτριπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 74 δισ. ευρώ.

Κατά μέσον όρο οι γερμανικές επιχειρήσεις εξάγουν πλέον το 7% της παραγωγής στην Κίνα, ενώ πολύ μεγαλύτερο είναι το αντίστοιχο ποσοστό στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Όπως επισημαίνει ο καθηγητής οικονομικών και ειδικός σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ «η κινεζική αγορά αυτοκινήτου είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο, γι αυτό και οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου δραστηριοποιούνται στη χώρα και θα συνεχίσουν να το κάνουν.

Σήμερα η VW και η General Motors έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Το 37% των πωλήσεων του ομίλου VW γίνεται πλέον στην Κίνα και αυτό σημαίνει ότι ο όμιλος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά. Το αντίστοιχο ποσοστό για την BMW είναι 20%, ενώ για την Mercedes κάτω από 20%».

Από την πλευρά του ο Άντον Μπέρνερ, επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου εξαγωγικού εμπορίου (BGA), επισημαίνει ότι οι γερμανικές επιχειρήσεις πρέπει να λάβουν υπόψη τους την συνολική εικόνα, που είναι ότι η κινεζική οικονομία παρουσιάζει σημαντική επιβράδυνση στην ανάπτυξη, όπως δείχνει η σχετική ανά τρίμηνο καταγραφή στα τελευταία δυόμισι χρόνια.

Επιπλέον, τις τελευταίες εβδομάδες πολλοί- και ιδιαίτερα μικροεπενδυτές- έχασαν μεγάλα ποσά στο χρηματιστήριο, ενώ οι μεταρρυθμίσεις της κινεζικής κυβέρνησης επιβαρύνουν την αγορά ειδών πολυτελείας, όπως φαίνεται και από τη μείωση τζίρου για τους κορυφαίους γαλλικούς οίκους του είδους.

 

Καταγράφοντας την ψυχολογία του καταναλωτή

«Όλα αυτά δεν μπορεί παρά να επηρεάσουν τους premium κατασκευαστές» προειδοποιεί ο Μπέρνερ.

«Όταν υποχωρεί η ψυχολογία του καταναλωτή, τότε ασφαλώς όλοι προτιμούν να αναβάλουν αγορές ειδών πολυτελείας, μέχρι να δουν πώς θα εξελιχθεί τελικά η κατάσταση. Μία τέτοια στάση του καταναλωτή πάντοτε επηρεάζει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, άρα και συνολικά μεγάλο κομμάτι της γερμανικής οικονομίας».

Πρόσφατη μελέτη της τράπεζας Commerzbank επισημαίνει ότι η «έκρηξη» της κινεζικής οικονομίας αποτελεί μακρινό παρελθόν, εκτιμά ωστόσο ότι είναι θέμα χρόνου να «επιστρέψει» η Κίνα. Σε κάθε περίπτωση, υποστηρίζει η μελέτη της Commerzbank, οι γερμανικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει, μέχρι στιγμής, να αναπληρώσουν τη μείωση παραγγελιών από την Κίνα με τη σχετικά αυξημένη ζήτηση από τις ΗΠΑ και τη δυτική Ευρώπη. Άλλωστε το 2015 και η εσωτερική ζήτηση στη Γερμανία αυξήθηκε σε ποσοστό 2,2%.

Ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ υποστηρίζει ότι η παρουσία στην Κίνα πρέπει να συνεχιστεί, γιατί εκεί θα κριθεί μακροπρόθεσμα η παγκόσμια πρωτιά στην αγορά του αυτοκινήτου. Μετά την αυτοκινητοβιομηχανία, το επόμενο μεγάλο στοίχημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι η αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού.

Εδώ υπάρχει ανάμικτη εικόνα, εκτιμά ο Άντον Μπέρνερ. «Δεν αναμένω βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις, καθώς οι βιομηχανικές παραγγελίες γίνονται με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και δεν μπορεί κανείς να τις ακυρώσει τόσο εύκολα. Αν όμως δεν βελτιωθεί άμεσα η κατάσταση της κινεζικής οικονομίας, τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις και για τις παραγγελίες μηχανολογικού εξοπλισμού. Θα φανεί αυτό στο ισοζύγιο συναλλαγών, αν όχι το 2015, τότε μάλλον το 2016».

 

Ψυχραιμία για το γουάν

Η επιβράδυνση της ανάπτυξης μπορεί να προκαλεί ανησυχία, αλλά οι διακυμάνσεις του κινεζικού νομίσματος αντιμετωπίζονται μάλλον με ψυχραιμία.

Όχι μόνο γιατί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεχίζει την πολιτική του «φθηνού χρήματος» κρατώντας σε χαμηλά επίπεδα την ισοτιμία του ευρώ, αλλά κυρίως γιατί το ζήτημα της ισοτιμίας δεν θεωρείται καν «πρωτεύον» για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, υποστηρίζει ο Φέρντιναρντ Ντούντενχεφερ.

«Η ισοτιμία του γουάν προς το ευρώ ή το δολάριο δεν παίζει τον πρωταρχικό ρόλο, για έναν απλό λόγο: από τη στιγμή που η Κίνα έχει επιβάλει δασμούς πάνω από 25% για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, οι περισσότερες εταιρίες παράγουν στην ίδια την Κίνα.

Αυτό σημαίνει ότι τα σκαμπανεβάσματα στην ισοτιμία εξισορροπούνται. Και σήμερα το 80 με 90% των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Κίνα παράγονται κιόλας στη χώρα. Επομένως δεν επηρεάζονται από την ισοτιμία» δηλώνει ο γερμανός καθηγητής.

Πηγή: DW

Exit mobile version