Αίτηση για χορήγηση δανείου με ένα κλικ, αποφάσεις για επενδύσεις από το σπίτι, εμβάσματα με μία κίνηση σαν να στέλνεις μήνυμα από το κινητό: οι λεγόμενες FinTechs (συντομογραφία για τις επιχειρήσεις τεχνολογικών εφαρμογών στο χώρο της οικονομίας) επενδύουν κατά κύριο λόγο στην ταχύτητα, τη διαφάνεια και την εξοικονόμηση χρήματος. Οι διαδικτυακές προσφορές τους δείχνουν φιλικές προς τον χρήστη.
«Όλες οι FinTechs έχουν κοινό χαρακτηριστικό ότι υιοθετούν την οπτική γωνία του πελάτη και επιλύουν συγκεκριμένα προβλήματα από την πλευρά του χρήστη. Τα περισσότερα διαδικτυακά προγράμματα είναι απλά και φιλικά στον πελάτη, γεγονός που τα καθιστά θελκτικά» εξηγεί ο Όλιβερ Βινζ, εκπρόσωπος του συλλόγου Γερμανικές Startups.
«Οι FinTechs θα μπορούσαν να θεωρηθούν το δεύτερο ή το τρίτο μεγάλο κύμα ψηφιοποίησης στην οικονομία» τονίζει ο Γιεργκ Μίλλερ-Λίτσκοφ, καθηγητής Οικονομικών και Μάνατζμεντ στο πανεπιστήμιο του Πάντερμπορν. Ακόμη κι όταν οι FinTechs διακρίνονται για τις καινοτόμες ιδέες τους και επιχειρούν να διαμορφώσουν την ψηφιακή διακίνηση του χρήματος εξατομικευμένα και σε συμφωνία με τις ανάγκες των πελατών, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκτοπίσουν τις τράπεζες.
Κι αυτό επειδή λόγω της οικονομικής κρίσης οι τράπεζες χαίρουν της εμπιστοσύνης των πελατών τους. Ένα γνωστό όνομα, η σταθερή πελατεία και η προσωπική σχέση είναι συχνά αποφασιστικοί παράγοντες όταν πρόκειται για ευαίσθητα θέματα, όπως ένας διακανονισμός.
Εξοικονόμηση χρημάτων στα εμβάσματα
Μία από αυτές τις νέες εταιρείες είναι η TransferWise. Η επιχείρηση ειδικεύεται σε διαδικτυακά εμβάσματα στο εξωτερικό. Όταν για παράδειγμα κάποιος θέλει να μεταφέρει χρήματα από τη Γερμανία στις ΗΠΑ, η TransferWise αναζητεί ένα ή περισσότερα πρόσωπα, το οποίο θέλει να μεταφέρει το ίδιο ποσό από τις ΗΠΑ στη Γερμανία. «Με αυτό τον τρόπο είμαστε σε θέση να παρέχουμε εμβάσματα σύμφωνα με τη μέση τιμή συναλλάγματος. Αυτό είναι μέχρι τώρα μοναδικό, γιατί οι τράπεζες κερδίζουν από τα εμβάσματα στο εξωτερικό κυρίως μέσω μη ευνοϊκής για τους πελάτες συναλλαγματικής ισοτιμίας» εξηγεί ο Τάαβετ Χίνρικους, ιδρυτής της TransferWise.
Η επιχείρηση, η οποία απασχολεί 400 υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο, χρεώνει προμήθεια συναλλαγών 0,5%, ενώ στις τράπεζες η ίδια συναλλαγή κοστίζει έξι φορές περισσότερο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μεταφέρονται μέσω αυτής μηνιαίως 700 εκατομμύρια και εξοικονομούνται 31 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτές οι υπηρεσίες είναι διαθέσιμες για τριάντα νομίσματα και έτσι πελάτες από 36 χώρες μπορούν να μεταφέρουν τα χρήματά τους σε 52 χώρες. Πρόκειται για ένα δίκτυο, το οποίο ενισχύεται με τις νέες τεχνολογίες και βρίσκει ανταπόκριση στις πολυπολιτισμικές κοινωνίες της Ευρώπης. Μόνο στη Γερμανία περισσότεροι από δέκα εκατομμύρια άνθρωποι είναι μετανάστες από μη ευρωπαϊκές χώρες και είναι έτσι δυνάμει πελάτες της εταιρείας.
Πρόκληση για τις παραδοσιακές τράπεζες
Επιχειρήσεις FinTechs όπως η TransferWise θεωρούν ότι η ειδίκευσή τους σε τέτοιου είδους παροχές αποτελεί πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών τραπεζών: «Βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά τους» πιστεύει ο Χίνρικους. Για να ανταγωνιστούν τις καινοτόμες επιχειρήσεις οι τράπεζες οφείλουν τώρα να ανανεωθούν, ώστε να μπορέσουν να κερδίσουν τις νέες γενιές πελατών.
Ήδη η Deutsche Bank δεν είναι ικανοποιημένη με την παρούσα κατάσταση και σχεδιάζει να επενδύσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ μέχρι το 2020 στις ηλεκτρονικές της υπηρεσίες. Από την πλευρά του ο Όλιβερ Βινζ από τις Γερμανικές Startups πιστεύει «ότι σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε τράπεζες και FinTechs εταιρείες.
Οι δύο κλάδοι θα εξελιχθούν παράλληλα, εφόσον ήδη οι περισσότερες FinTechs έχουν πίσω τους ήδη κάποια τράπεζα».
Ωστόσο 13 εκατομμύρια ιδιώτες και εταιρικοί πελάτες στην Ευρώπη προτιμούν τις παραδοσιακές τράπεζες όπως η Deutsche Bank. Όταν πρόκειται για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και τη διαχείριση της ατομικής περιουσίας, τότε η πλειοψηφία των πελατών ξέρει σε ποιον θα πρέπει να απευθυνθεί. Μένει να δούμε πώς θα εξελιχθούν μακροπρόθεσμα οι FinTechs και πόσο πρόθυμοι είναι οι πολίτες για ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες.
Πηγή: DW