Οικονομική «δίνη» προκαλεί η προσάραξη του τεράστιου πλοίου
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων “Ever Given»
στη διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα το κομβικό και στρατηγικής σημασίας για
την παγκόσμια ναυτιλία να παραμένει κλειστό. Και όπως επισημαίνουν οι ειδικοί
στα διεθνή ΜΜΕ, ίσως παραμείνει απροσπέλαστο για αρκετές ημέρες ή και εβδομάδες
ακόμα, καθώς η διαδικασία «αποκόλλησης» του πλοίου αποτελεί μια πολύ δύσκολη
επιχείρηση.
Το περιστατικό όμως, αυτό επιφέρει και οικονομικό πλήγμα,
ενώ ταυτόχρονα πολλοί είναι εκείνοι που «χτυπούν καμπανάκι» ακόμη και για τον
εφοδιασμό στην Ευρώπη. Το Διεθνές
Επιμελητήριο Ναυτιλίας, σύμφωνα με την Time, εκτιμά την αξία των εμπορευμάτων
που… περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ
στα 3 δισ. δολ. και άλλοι διεθνείς φορείς στα 6 έως 10 δισ. δολ. Είναι
πολύ δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς δεδομένου ότι ένας τεράστιος όγκος
αγαθών διακινούνται δια της θαλάσσης.
Ήδη πολλές ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς έχουν αρχίσει να «επαναχαράσσουν»
τις διαδρομές των πλοίων τους, αναζητώντας εναλλακτικές πέραν της διώρυγας του
Σουέζ. Ορισμένες εταιρείες λόγω και του «συνωστισμού» στα δύο άκρα της διώρυγας,
ήδη ακολουθούν τη μακρύτερη διαδρομή, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής μέσω του
Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Επτά γιγάντια δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο
(ΥΦΑ) άλλαξαν πορεία την Παρασκευή μετά το κλείσιμο της κυκλοφορίας, με
τεράστιο οικονομικό κόστος.
Ποιος είναι ο αντίκτυπος του ατυχήματος όμως, στο παγκόσμιο
εμπόριο; Σύμφωνα με την Time,
«μέσω της μήκους 120 μιλίων διώρυγας, που συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με την
Ερυθρά Θάλασσα, πραγματοποιείται το 12% του συνόλου του διεθνούς εμπορίου ενώ
διακινείται περίπου το 5%-10% των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου.
Γενικότερα η διώρυγα του Σουέζ αποτελεί μια δίοδο- διέξοδο ώστε δεξαμενόπλοια
και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
που κατευθύνονται μεταξύ Ασίας και Ευρώπης να αποφύγουν ένα μακρύ ταξίδι γύρω
από την Αφρική.
Η Lloyd’s List, υπολόγισε την Παρασκευή ότι αγαθά αξίας 9,6
δισ. δολαρίων περνούν καθημερινά από το κανάλι. Υπήρχαν επίσης ανησυχίες ότι η
κατάσταση στο Σουέζ θα μπορούσε να επιδεινώσει ζητήματα για τη διεθνή αλυσίδα
εφοδιασμού που ήδη υφίσταται πίεση από την πανδημία και την αύξηση στις τιμές
των αγορών.
Πηγή φωτό: bbc.com
Πηγή πληροφοριών: Time