Πρώτα ήρθαν στη Γερμανία από τις ΗΠΑ η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου και το Χαλοουίν. Σήμερα κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος η ημέρα των προσφορών και εκπτώσεων γνωστή ως Black Friday. Ο κορυφαίος γερμανικός εμπορικός σύλλογος Deutschland εκτιμά ότι η Black Friday και η λεγόμενη Cyber Monday -που είναι το αντίστοιχο της Black Friday και αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο- θα προσφέρουν επιπρόσθετους τζίρους της τάξης των 1,7 δις ευρώ. Ο Μάρτιν Φάσναχτ, καθηγητής μάρκετινγκ στην Ανώτατη Οικονομική Σχολή WHU, επισημαίνει ότι «η Black Friday και η Cyber Monday είναι ήδη σήμερα εξαιρετικά σημαντικές ημέρες για το εμπόριο και η σημασία τους αυξάνεται διαρκώς. Οι αγορές στη Γερμανία είναι κορεσμένες. Έτσι χρειάζονται τέτοιες αφορμές ώστε ο κόσμος να ψωνίζει περισσότερο».
Παραδοσιακή η Black Friday πέφτει την ημέρα μετά την αμερικανική γιορτή των Ευχαριστιών, φέτος στις 24 Νοεμβρίου. Για τους Αμερικανούς είναι ημέρα στην οποία αρέσκονται να κάνουν αγορές ενόψει των Χριστουγέννων. Για τους εμπόρους είναι το άνοιγμα της καυτής φάσης των χριστουγεννιάτικων αγορών. Η Cyber Monday, η Δευτέρα, τρεις ημέρες αργότερα, ανεβάζει ακόμη περισσότερο τον τζίρο.
Ολοένα περισσότεροι γερμανοί έμποροι στον μαραθώνιο εκπτώσεων
Σε αυτόν τον μαραθώνιο εκπτώσεων συμμετέχουν ολοένα περισσότεροι έμποροι και στη Γερμανία – συχνά δεν περιορίζονται μόνο στις δύο αυτές ημέρες, αλλά αποφασίζουν να κάνουν έως και μία εβδομάδα προσφορών. Για παράδειγμα, η Amazon Γερμανίας ξεκίνησε τη Δευτέρα που πέρασε μια εβδομάδα εκπτώσεων μέχρι τη Cyber Monday, υποσχόμενη πάνω από 55.000 προσφορές στους πελάτες της. Τον τζίρο της επιχειρεί να ανεβάσει και η αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών Saturn επίσης με μια «Black Week» (Μαύρη Εβδομάδα), στη διάρκεια της οποίας δεσμεύεται ότι θα έχει «τις καλύτερες προσφορές της χρονιάς».
Γεγονός είναι ότι μέρες σαν τη Black Friday και τη Cyber Monday φαίνεται να αλλάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά των Γερμανών. Σύμφωνα με ανάλυση που πραγματοποίησαν από κοινού η γνωστή εταιρεία ηλεκτρονικών πωλήσεων Ebay και το Ινστιτούτου Εμπορικών Ερευνών ECC στην Κολωνία, η αλλαγές της καταναλωτικής κουλτούρας γίνεται εμφανής τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το online shopping. «Υπάρχει μετατόπιση των τζίρων ειδικά από το πρώτο μισό του Δεκεμβρίου προς το δεύτερο μισό του Νοεμβρίου», διευκρινίζει ο Έμπεν Σέρμον, αντιπρόεδρος της Ebay Γερμανίας.
Πάντως, παρά το γεγονός ότι πολλοί έμποροι προσπαθούν να «γλυκάνουν» τους καταναλωτές με ειδικές εκπτώσεις και προσφορές, οι οργανώσεις προστασίας καταναλωτών στη Γερμανία συνιστούν σε όλους τους επίδοξους αγοραστές να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να μην ενδώσουν στις «σειρήνες» των Black Friday και Cyber Monday χωρίς να κάνουν προηγουμένως ορισμένες συγκρίσεις τιμών.
Δειγματοληπτικός έλεγχος που πραγματοποίησε πέρυσι η διαδικτυακή μηχανή σύγκρισης τιμών Guenstiger.de κατέδειξε ότι μόλις ένα στα δύο είδη που πωλούνταν στο πλαίσιο αυτών των εκπτωτικών ημερών ήταν όντως συμφέρουσα προσφορά για τους καταναλωτές.
Πηγή Πληροφοριών: DW