Το 2015 αποδείχτηκε µία ιδιαίτερα αρνητική χρονιά και δυστυχώς τα απόνερα του θα επηρεάσουν αρνητικά και το 2016 καθώς όλες οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ένα δύσκολο 1ο εξάµηνο.
Τα παραπάνω επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «George Moundreas» προσθέτοντας ότι στις 16 Δεκεμβρίου σημειώθηκε το πιο χαμηλό ισροτικό ρεκόρ του BDI στις 471 µονάδες και έκτοτε συνεχίσε να βρίσκεται κάτω από τις 500 µονάδες.
Έχοντας λοιπόν φτάσει στο τέλος του χρόνου και έχοντας αναλύσει κατά τη διάρκεια του όλες τις πτυχές της αγοράς, κρίνουµε σκόπιµο να παραθέσουµε µερικά στοιχεία τα οποία σε γενικές γραµµές ναι µεν είναι γνωστά αλλά πολλές φορές η πραγµατικότητα των αριθµών ξαφνιάζει ακόµη περισσότερο, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Ο στόλος των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου το 2015, µέχρι και σήµερα όπως αναφέρει το The SeaNation, σε ετήσια βάση αυξήθηκε κατά +2,4% από 10,439 πλοία το 2014 στα 10,690 το 2015 η σε τονάζ από 757,918 εκ. DWT στους 777,156 εκ. DWT δηλαδή + 2,5%, δηλαδή απόλυτα φυσιολογική αύξηση.
Στο καίριο θέµα των εσόδων, ο µέσος όρος ηµερησίων εσόδων για κάθε τύπο πλοίων κυµάνθηκε ως εξής, για τα Capes το 2015 στα $ 7,147 όταν το 2013 ο µέσος όρος ήταν $ 14,668 και το 2014 στα $ 13,683.
Στα Panamax, το 2015 ο µέσος όρος ήταν στα $ 5,492 ενώ το 2013 ήταν $ 9,418 και το 2014 στα $ 7,783. Για τα Supramax, to 2015 o µέσος όρος έκλεισε στα $ 6,613 όταν το 2013 ήταν $ 9,648 και το 2014 στα $ 9,121. Στα Handysize, ο µέσος όρος του 2015 ήταν στα $ 5,517, το 2013 στα $ 8,577 και το 2014 στα $ 7,662.
Αναφορικά µε τις τιµές των µεταχειρισµένων πλοίων 5ετίας, η πραγµατικότητα είναι ακόµη πιο σκληρή ακόµη και µε τις τιµές του 2012 που θεωρούνται αρκετά χαµηλές. Οι τιµές που αναφέρουµε αναφέρονται στις τιµές που επικρατούσαν στο τέλος κάθε έτους ώστε τα στοιχεία να είναι συγκρίσιµα.
Στα τέλη του 2012 η τιµή ενός Cape, 180.000 DWT, ήταν $ 32,5 εκ. το 2013 και το 2014 στα $ 54 εκ. και φέτος τον ∆εκέµβριο στα $ 39 εκ. Το τελευταίο 3µηνο συγκριτικά µε το προηγούµενο, η τιµή τους έχει µειωθεί κατά -17%.
Στα Panamax, 76,000 DWT, το 2012 η τιµή ήταν $ 18 εκ., το 2013 στα $ 25,5 εκ., το 2014 στα $ 20 εκ. και σήµερα στα $ 14 εκ. µε την τιµή τους το τελευταίο 3µηνο σε τριµηνιαία βάση να έχει πέσει κατά -14%.
Στα Supramax, 56.000 DWT, η τιµή στα τέλη του 2012 ήταν $ 19,5 εκ., το 2013 στα $ 24,5 εκ., το 2014 στα $ 20,5 εκ. και σήµερα στα $ 13 εκ. µε την τιµή σε 3µηνιαία βάση να έχει µειωθεί κατά -5%.
Τέλος στα Handysize, 32,000 DWT, στα τέλη του 2012 η τιµή τους ήταν $ 15,5 εκ., το 2013 στα $ 19 εκατ. ευρώ., το 2014 στα $ 17 εκ. και τον ∆εκέµβριο φέτος στα $ 10 εκ., ενώ το τελευταίο 3µηνο συγκριτικά µε το προηγούµενο, η τιµή τους έχει µειωθεί κατά -15%.
Κλείνοντας να αναφέρουµε πως βάσει του «χαρτιού», δηλαδή των FFAs, το 2016 το T/C Average για τα Capes είναι Q1 στα $ 4,500, Q2 στα $ 5,150 και για το έτος στα $ 6,200. Για τα Panamax, Q1 στα $ 4,950, Q2 στα $ 5,350 και έτος στα $ 5,400. Για τα Supramax, Q1 στα $ 5,150, Q2 στα $ 5,950 και έτος στα $ 5,800. Τέλος στα Supramax, Q1 στα $ 4,250, Q2 στα 4,750 και έτος στα $ 4,750.