Το 2015 θα μπορούσε να είναι μια χρονιά χαράς για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία: κατασκεύασε πάνω από 15 εκ. αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 5,7 εκ. στη Γερμανία.
Μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο ο τζίρος αυξήθηκε κατά 11%, δηλαδή 300 δις ευρώ.
Μόνο στη Γερμανία καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων κατά 4%, ενώ οι νέες άδειες κυκλοφορίας αυτοκινήτων θα ξεπεράσουν μέχρι το τέλος του χρόνου τα 3 εκ. Αύξηση καταγράφηκε και στο προσωπικό κατά 17.000 νέες θέσεις εργασίας.
«Ευθύνες έχει η VW, όχι όλος ο κλάδος»
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) Ματίας Βίσμαν έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένος.
«Συνολικά, η αυτοκινητοβιομηχανία το 2015 κατέγραψε σταδιακά ανοδική τάση παρά ορισμένες δυσκολίες. Αυξήσαμε τις πωλήσεις, την παραγωγή, τον τζίρο, τις εξαγωγές και τους εργαζόμενους. Ποτέ άλλο στο παρελθόν οι γερμανοί βιομήχανοι δεν κατασκεύασαν τόσα πολλά αυτοκίνητα όσα φέτος».
Εκείνο πάντως που απασχολεί τον κλάδο περισσότερο από τις καλές επιδόσεις της χρονιάς είναι το σκάνδαλο με τις χειραγωγημένες τιμές καυσαερίων της VW. «Αυτές οι καταχρήσεις κλόνισαν την εμπιστοσύνη στη συγκεκριμένη εταιρεία, σε ολόκληρο τον κλάδο και τελικά στην τεχνολογία ντίζελ», παρατηρεί με λύπη ο Ματίας Βίσμαν.
«Παίρνουμε την υπόθεση πολύ σοβαρά». Ο Βίσμαν έκανε προσπάθειες να περιορίσει τις ευθύνες για το σκάνδαλο μόνο στη VW. «Θα αντισταθούμε σε κάθε προσπάθεια που ενοχοποιεί ολόκληρη τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και την τεχνολογία ντίζελ, η οποία δεν είναι παρωχημένη, το αντίθετο μάλιστα.
Είναι απαραίτητη για να επιτύχουμε τους στόχους μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που έχουμε θέσει, επειδή καταναλώνει 20% λιγότερα καύσιμα από ό,τι ο βενζινοκινητήρας και οι εκπομπές CO2 είναι κατά 10% μικρότερες».
Επενδύσεις στο ντίζελ ή ηλεκτροκίνηση
Ο Ματίας Βίσμαν επισημαίνει επίσης ότι χωρίς μηχανές ντίζελ δεν πρόκειται η ΕΕ να επιτύχει τους στόχους μείωσης της κατανάλωσης και των εκπομπών μέχρι το 2020, αλλά και αργότερα. Εκτός αυτού η τεχνολογία ντίζελ είναι πολύ επιτυχημένη.
Ένα στα δύο αυτοκίνητα που πωλείται στη δυτική Ευρώπη έχει κινητήρα ντίζελ και είναι μάρκας Audi, BMW, Mercedes, ή VW.
Ωστόσο, ο Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ, εμπειρογνώμων αυτοκινήτων στο Πανεπιστήμιο Ντούιζμπουργκ -Έσσεν, προειδοποιεί ότι η νέα περιβαλλοντική οδηγία της ΕΕ θα κάνει δύσκολη τη ζωή των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, γιατί προβλέπει ότι οι μετρήσεις διοξειδίου του θείου που γίνονται στο δρόμο δεν θα πρέπει να απέχουν και πολύ από αυτές που γίνονται στα εργαστήρια.
Αυτό σημαίνει ότι τα επόμενα χρόνια η Γερμανία θα πρέπει να επενδύσει δισεκατομμύρια στη μείωση των ρύπων που θα κάνει την ντιζελοκίνητη μηχανή ακόμη πιο ακριβή.
«Και το ερώτημα που τίθεται είναι, εάν μελλοντικά διατηρήσει τα οικονομικά πλεονεκτήματα η τεχνολογία ντίζελ», αναρωτιέται ο Χάραλντ Κρίγκερ, πρόεδρος του ΔΣ της BMW. Πολλές εταιρείες πάντως προσανατολίζονται όλο περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση.
Μάλιστα η αυτοκινητοβιομηχανία του Μονάχου περνά στην αντεπίθεση προετοιμάζοντας από το 2013 διάφορα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα γερμανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται σε παγκόσμια ζήτηση, διαπιστώνει και ο Ματίας Βίσμαν προσθέτοντας ότι στις δύο σημαντικότερες αγορές, την ολλανδική και τη νορβηγική, οι Γερμανοί κατέχουν την πρώτη θέση σε πωλήσεις.
Το ίδιο συμβαίνει και στη Γερμανία, ενώ στις ΗΠΑ δεν είναι απίθανο να διπλασιαστούν οι πωλήσεις. Παρ’ όλα αυτά ο επόμενος στόχος, να πάρει δηλαδή η Γερμανία την παγκόσμια πρωτιά, είναι ακόμη πολύ μακριά.
Ο Βίσμαν υπενθυμίζει ότι καμιά χώρα δεν μπόρεσε να κατακτήσει την παγκόσμια θέση χωρίς πολιτική στήριξη και παρακινεί τους γερμανούς πολιτικούς να συμβάλλουν, προσφέροντας φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις και γενικότερα οικονομική στήριξη.
Πηγή: DW