Αυτοκίνητα: Τι δείχνουν τα στοιχεία των πωλήσεων για τις εκπομπές ρύπων

αυτοκίνητο

Οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων  έφτασαν σχεδόν το 1 δισεκατομμύριο τόνους σε παγκόσμιο επίπεδο το 2022, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ).

Επίσης επισημαίνεται πως οι παγκόσμιες αγορές αυτοκινήτων κατέγραψαν πτώση το 2022, με τα SUV να έχουν το πρώτο λόγο στις πωλήσεις. Αυτό προκάλεσε περαιτέρω ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπό που θα έχουν στην κλιματική αλλαγή.  Από την άλλη πλευρά  η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών μοντέλων δεν ήταν αρκετή για να αποτραπούν οι αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τα SUV.

Αυτοκίνητα: Πόσο μειώθηκαν οι πωλήσεις

Ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 0,5% αγγίζοντας τα 75 εκατομμύρια μονάδες το 2022. Η  μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρωπαϊκή Ένωση (πτώση πωλήσεων 8% και 4% αντίστοιχα). Από την άλλη, η Κίνα είδε τις πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 10%.

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίστηκαν και την προηγούμενη χρονιά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να καταγράφουν ανοδική πορεία. Οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν σε όλες τις αγορές και ενισχύθηκαν ακόμη περισσότερο από τις αυξημένες τιμές των υγρών καυσίμων.

Το 2022 αυξήθηκαν σχεδόν κατά 60% οι πωλήσεις αυτές παγκοσμίως , ξεπερνώντας τα 10 εκατομμύρια για πρώτη φορά  από 6,6 εκατομμύρια που ήταν το 2021. Στις μεγάλες αγορές αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά ήταν στην πρώτη γραμμή των πωλήσεων.  Αυτό συνέβη διότι περισσότερα από 1 στα 4 αυτοκίνητα  που πωλήθηκαν στην Κίνα, πάνω από 1 στα 5 στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σχεδόν 1 στα 10 στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ηλεκτρικά το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία παροχής δεδομένων EV Volumes.

Αλλά αυξήθηκαν και οι παγκόσμιες πωλήσεις SUV, παρά τα εμπόδια που υπήρχαν στην εφοδιαστική αλυσίδα και την άνοδο του πληθωρισμού.

Με αυτόν τον τρόπο αυξήθηκε  το ποσοστό τους κατά περίπου 3%. Το 2022, τα SUV αντιπροσώπευαν περίπου το 46% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, με αξιοσημείωτη ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία και την Ευρώπη. Από τον συνολικό όγκο το 16% ήταν ηλεκτρικά.

Το 2022 κυκλοφόρησαν περισσότερα από 400 μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκ των οποίων περίπου το 55% ήταν SUV. Η στροφή προς βαρύτερα αυτοκίνητα είχε ως συνέπεια την αύξηση των καυσίμων. Μεταξύ των ετών 2021 και 2022, η χρήση πετρελαίου στα συμβατικά αυτοκίνητα, εξαιρουμένων των SUV,  ήταν περίπου η ίδια, αλλά η κατανάλωση καυσίμων στα SUV αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, αντιπροσωπεύοντας το 1/3 της συνολικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου.

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των SUV που σχετίζονται με την κατανάλωση αυξήθηκαν κατά σχεδόν 70 εκατομμύρια τόνους το 2022. Συνολικά, τα 330 εκατομμύρια SUV που κυκλοφορούν σήμερα στο δρόμο εκπέμπουν σχεδόν 1 δισεκατομμύριο τόνους διοξειδίου του άνθρακα.

Τέλος, η ραγδαία αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο αντί των συμβατικών αυτοκινήτων είναι βασικός παράγονντας για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών. Ταυτόχρονα, τα SUV απαιτούν μεγαλύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους, άρα και μεγαλύτερο αποτύπωμα στην κατασκευή τους, αλλά και στην ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν.

Μπορούν να περιοριστούν οι συνέπειες αυτές στο περιβάλλον εάν μειωθούν οι όγκοι των αυτοκινήτων και αυτά που κυκλοφορούν αποκτήσουν πιο αεροδυναμικό σχήμα και γίνουν ελαφρύτερα  αλλά και γενικά εάν αλλάξει ο τρόπος κατασκευής και χρήσης των μπαταριών τους.

Exit mobile version