Ένα πορτρέτο σε μεταξοτυπία του πρώην κινέζου ηγέτη Μάο Τσε Τουνγκ που ζωγράφισε το 1973 ο ‘Αντι Γουόρχολ βγαίνει στο σφυρί στις 2 Απριλίου στο Χονγκ Κονγκ, ανακοίνωσε ο οίκος Sotheby΄s που διοργανώνει τη δημοπρασία.
Η πώληση μπορεί να αποφέρει 15 εκατομμύρια δολάρια (σχεδόν 14 εκατ. ευρώ), εκτιμά ο Σόθμπις υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για την υψηλότερη εκτίμησή του μέχρι σήμερα για έναν πίνακα στην Ασία και για την πρώτη “σημαντική” πώληση σύγχρονης δυτικής τέχνης στο Χονγκ Κονγκ.
Η δημοπρασία πραγματοποιείται μεσούσης της αυξημένης ζήτησης έργων από συλλέκτες της περιοχής, κυρίως από την Κίνα. Οι κινέζοι αγοραστές μπορεί ωστόσο να την αγνοήσουν γιατί τα διάσημα πορτρέτα του Μάο από τον πάπα της pop art θεωρούνται επίμαχα στην Κίνα.
Το 2013 από μεγάλη αναδρομική έκθεση του Γουόρχολ στη Σανγκάη αφαιρέθηκαν δέκα πορτρέτα σε μεταξοτυπία και με ακρυλικό του “Μεγάλου Τιμονιέρη”, ωστόσο, μετά την πραγματοποίηση της έκθεσής του στο Χονγκ Κονγκ και στη Σιγκαπούρη. Η “αφαίρεση” έγινε έπειτα από αμοιβαία απόφαση των συντηρητικών κύκλων της Σανγκάης και του Πεκίνου όπου είχε ανεβεί η έκθεση, είχε εξηγήσει τότε το μουσείο Andy Warhol του Πίτσμπουργκ στις ΗΠΑ τονίζοντας ότι “είχε κάποια ανησυχία όσον αφορά την έκθεσή τους”.
Η χρήση στην Κίνα της εικόνας του Μάο παραμένει ευαίσθητο θέμα, καθώς ο κινέζος κομμουνιστής επαναστάτης παραμένει αμφιλεγόμενη μορφή, παρότι το πορτρέτο του δεσπόζει πάντα στην πλατεία Τιανανμέν του Πεκίνου και κοσμεί τα κινέζικα χαρτονομίσματα. Η λατρεία προς το πρόσωπό του διατηρήθηκε τις δεκαετίες του 1960 και 1970, με αποτέλεσμα να παραχθούν πολλά πορτρέτα του και αγάλματα, πολλά από τα οποία έχουν χαθεί σήμερα.
Ο Σόθμπις ελπίζει το μεγάλο ενδιαφέρον για τις δημιουργίες του Γουόρχολ να παραμερίσει τις πολιτικές ανησυχίες. “Ελπίζουμε ότι η πολιτική δεν θα εμποδίσει τον κόσμο, μιλάμε για τέχνη”, δήλωσε η οργανώτρια της δημοπρασίας Isaure de Viel Castel, ενώ το πορτρέτο διαστάσεων 127×107 εκατοστών που η ίδια χαρακτηρίζει “αριστούργημα” εκτίθεται στο Χονγκ Κονγκ
Τα πορτρέτα του Μάο που φιλοτεχνήθηκαν το 1972 και το 1973 σημάδεψαν την επιστροφή του Γουόρχολ (1928-1987) στη ζωγραφική. Αφορμή για την έμπνευσή τους πρέπει να αποτέλεσε η ιστορική επίσκεψη του αμερικανού προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον στην Κίνα το 1972 και η συνάντηση του με τον πατέρα της πολιτιστικής επανάστασης. Ο αμερικανός καλλιτέχνης που επισκέφθηκε την Κίνα το 1982, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, είχε σχεδιάσει εκατοντάδες πορτρέτα του Μάο, έντονα χρωματισμένα και με πινελιές μακιγιάζ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ