ΥΠΟΙΚ: Έρχονται οι «αδιάφθοροι» – Πώς θα λειτουργεί η νέα ομάδα κρούσης κατά της διαφθοράς, ποιοι βρίσκονται στο στόχαστρο

έλεγχος

Οι «αδιάφθοροι» της νέας μονάδας εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου Οικονομικών πιάνουν δουλειά.

Πρόκειται για το Α΄τμήμα Σχεδιασμού και Διενέργειας εσωτερικών ελέγχων της Μονάδας Εσωτερικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών (ΜΕΕ) το οποίο ερευνά υποθέσεις απάτης και διαφθοράς, ενώ στο στόχαστρο της βάζει και υπαλλήλους που υπηρετούν στο υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς.

Παράλληλα στην απόφαση του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνεται ότι “στο μάτι” της μονάδας  «θα είναι οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη από πρόσωπα ή υπηρεσίες ή νομικά πρόσωπα ή φορείς, που χαρακτηρίζεται από δόλο, απόκρυψη ή κατάχρηση εμπιστοσύνης, σκόπιμη αλλοίωση των πραγματικών δεδομένων και/η σημαντικών πληροφοριών, με σκοπό την απόκτηση αθέμιτων ή παράνομων οικονομικών οφελών, χρημάτων, περιουσιακών στοιχείων ή παροχής υπηρεσιών, την αποφυγή πληρωμής ή την άρνηση παροχής υπηρεσίας ή τη διασφάλιση ατομικού ή επιχειρηματικού πλεονεκτήματος».

H απόφαση του ΥΠΟΙΚ

Τι αναφέρει η απόφαση για τη νέα μονάδα εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου Οικονομικών που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.

Οι ορισμοί

Απάτη (Fraud) και διαφθορά (Corruption): οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη από πρόσωπα ή ομάδες προσώπων ή υπηρεσία/υπηρεσίες ή νομικά πρόσωπα ή φορείς, που χαρακτηρίζεται από δόλο, απόκρυψη ή κατάχρηση εμπιστοσύνης, σκόπιμη αλλοίωση των πραγματικών δεδομένων και/η σημαντικών πληροφοριών, με σκοπό την απόκτηση αθέμιτων ή παράνομων οικονομικών οφελών, χρημάτων, περιουσιακών στοιχείων ή παροχής υπηρεσιών, την αποφυγή πληρωμής ή την άρνηση παροχής υπηρεσίας ή τη διασφάλιση ατομικού ή επιχειρηματικού πλεονεκτήματος.

Μπορεί να είναι εσωτερική, π.χ. να προέρχεται από το εσωτερικό του Υπουργείου ή εξωτερική, π.χ. να αναμειγνύονται τρίτα πρόσωπα.

Σε περίπτωση εντοπισμού ενδείξεων απάτης κατά τη διενέργεια ενός ελέγχου, η διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης δε διενεργείται από τους εσωτερικούς ελεγκτές στο πλαίσιο του εν λόγω ελεγκτικού τους έργου. Στην περίπτωση αυτή, οι εσωτερικοί ελεγκτές θέτουν υπόψη του Υπουργού και του Προϊσταμένου της Μ.Ε.Ε. τα στοιχεία περί απάτης που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή των ελέγχων, προκειμένου να αναληφθούν οι ενέργειες από τα αρμόδια όργανα που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις και τον παρόντα Κανονισμό.

Πεδίο εφαρμογής των αρμοδιοτήτων και του έργου της Μ.Ε.Ε.

Στο πεδίο εφαρμογής των αρμοδιοτήτων της Μ.Ε.Ε. και αντικείμενο του εσωτερικού ελέγχου στο Υπουργείο Οικονομικών είναι:

Στόχοι και αρμοδιότητες της Μ.Ε.Ε. (ως προς την λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου)

Η Μ.Ε.Ε. είναι Υπηρεσία επιπέδου Διεύθυνσης υπαγόμενη απ’ ευθείας στον Υπουργό Οικονομικών, αρμόδια για το Υπουργείο Οικονομικών και τους εποπτευόμενους φορείς και έχει τους ακόλουθους επιχειρησιακούς στόχους:

Διαχείριση Κινδύνου

Η διαχείριση κινδύνων πραγματοποιείται από την πρώτη και τη δεύτερη γραμμή ρόλων, όπως αυτοί αναλύονται στις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4795/2021.

Η Μ.Ε.Ε., ως τρίτη γραμμή ρόλων, παρέχει εύλογη διαβεβαίωση σχετικά με την επάρκεια και την αποτελεσματικότητα αυτής, συνεργαζόμενη στενά με την Μονάδα Διαχείρισης Κινδύνων, και τους διαχειριστές κινδύνων, που είναι υπεύθυνοι για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της πολιτικής και του πλαισίου διαχείρισης κινδύνων.

Στο πλαίσιο του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου, οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων φορέων, υποχρεούνται να διαχειρίζονται τους κινδύνους που επηρεάζουν την υλοποίηση των στρατηγικών και επιχειρησιακών τους στόχων, καθώς και την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητά τους.

Η πολιτική διαχείρισης κινδύνων περιλαμβάνει τον τρόπο διαχείρισης κινδύνων ανά σκοπό και στόχο, τη διάθεση ανάληψης και το επίπεδο ανοχής κινδύνου, καθώς και τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των κατάλληλων επιπέδων διοίκησης αναφορικά με τον σχεδιασμό, την παρακολούθηση και την εφαρμογή του πλαισίου διαχείρισης κινδύνων. Το πλαίσιο διαχείρισης κινδύνων περιλαμβάνει τις κατευθύνσεις και τις οργανωτικές ρυθμίσεις που αφορούν στον σχεδιασμό, την εφαρμογή, την αξιολόγηση και τη διαρκή βελτίωση της διαχείρισης κινδύνων του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και τη μεθοδολογία για τη διενέργεια της διαδικασίας διαχείρισης κινδύνων. Η διαδικασία διαχείρισης κινδύνων διενεργείται λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνώς αποδεκτά πρότυπα και περιλαμβάνει την αναγνώριση, εκτίμηση και αντιμετώπιση των κινδύνων, καθώς και την παρακολούθηση και επικαιροποίησή τους.

Στο Μητρώο Κινδύνων, η υποχρέωση τήρησης του οποίου προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, καταγράφονται από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων φορέων οι αναγνωρισμένοι κίνδυνοι των Υπηρεσιών, το επίπεδο αξιολόγησής τους, οι υφιστάμενες δικλίδες ελέγχου, πρόσθετες δικλίδες ελέγχου για την αντιμετώπιση των κινδύνων, καθώς και οι υπεύθυνοι διαχείρισής τους. Στο Μητρώο Κινδύνων καταγράφονται και οι κίνδυνοι διαφθοράς και απάτης για τους οποίους ενημερώνουν το Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, το οποίο τηρείται από τη Γενική Διεύθυνση Ακεραιότητας και Λογοδοσίας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

Η Μ.Ε.Ε., στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της όσον αφορά στη λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνου και συμβάλλει στη βελτίωση τους.

Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την εκτέλεση των ανατιθέμενων σε αυτούς έργων, συγκεντρώνουν πληροφορίες σχετικά με τη διαχείριση κινδύνων όπως αυτή υλοποιείται από την ελεγχόμενη Υπηρεσία, προκειμένου να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητά της στο μετριασμό αυτών. Περαιτέρω, κατά τη διάρκεια των συμβουλευτικών έργων, τα στελέχη της Μ.Ε.Ε. εντοπίζουν τον κίνδυνο που συνδέεται με τους αντικειμενικούς σκοπούς του έργου και αναζητούν σε συνεχή βάση την τυχόν ύπαρξη και άλλων, επίσης, σημαντικών κινδύνων.

Αναφορικά με τη διαχείριση των κινδύνων που απειλούν τη λειτουργία του ίδιου του εσωτερικού ελέγχου, η Μ.Ε.Ε. μεριμνά, ιδιαιτέρως, για την εξάλειψη των κινδύνων δυσφήμισης, ψευδούς βεβαίωσης και αστοχίας ελέγχου.

Στόχοι και αρμοδιότητες του Τμήματος Α’ Σχεδιασμού και Διενέργειας Εσωτερικών Ελέγχων

Το Α’ Τμήμα της Μ.Ε.Ε., στα πλαίσια άσκησης των αρμοδιοτήτων του, διενεργεί εσωτερικούς ελέγχους (διαβεβαιωτικές δραστηριότητες ως προς την επάρκεια των συστημάτων διακυβέρνησης και λειτουργίας του Υπουργείου Οικονομικών) και ελέγχους επίδοσης. Επίσης παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στην ηγεσία του για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνου και των διαδικασιών ενδογενούς ελέγχου (internal control).

To εν λόγω Τμήμα έχει την ευθύνη για την άσκηση του έργου του εσωτερικού ελέγχου, βάσει των αρμοδιοτήτων που του έχουν κατανεμηθεί με την υπό στοιχεία 2523 ΕΞ 2021/11-1-2021 κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας «Προσδιορισμός της δομής, των αρμοδιοτήτων και του χρόνου έναρξης λειτουργίας της Μ.Ε.Ε. του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 4622/2019 (Α’ 133)» (Β’ 76).

Η ως άνω κοινή απόφαση παραμένει σε ισχύ και μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του ν. 4795/2022, δυνάμει της παρ. 7 του άρθρου 81 του νόμου αυτού.

Το Α’ Τμήμα Σχεδιασμού και Διενέργειας Εσωτερικών Ελέγχων ασκεί τις παρακάτω αρμοδιότητες:

Οι διαβεβαιωτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες του εσωτερικού ελέγχου, καθώς και οι έλεγχοι επίδοσης εκτελούνται κυρίως από:

1. τους Οικονομικούς Επιθεωρητές που υπηρετούν στη Μ.Ε.Ε.

2. τους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών κατηγοριών ΠΕ ή ΤΕ, που έχουν τοποθετηθεί στη Μ.Ε.Ε.

3. τους υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, που είναι αποσπασμένοι από άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και της Α.Α.Δ.Ε. με την προϋπόθεση ότι έχουν λάβει και αυτοί οι υπάλληλοι την προβλεπόμενη από τις ισχύουσες διατάξεις πιστοποίηση εσωτερικού ελεγκτή.

Στην περίπτωση που κρίνεται απαραίτητη για την αποτελεσματική λειτουργία του Α’ Τμήματος η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στις περ. 2.12), 2.13) και 2.14) του άρθρου 14 του παρόντος Κανονισμού.

Ο όρος «Εσωτερικός Ελεγκτής» στο Υπουργείο Οικονομικών δεν ταυτίζεται με κάποιον θεσπισμένο κλάδο ή ειδικότητα του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά αποτελεί την άτυπη περιγραφή ενός διακριτού ρόλου. Η χρήση του όρου είναι απαραίτητη, διότι ο ρόλος αυτός αποτελεί διεθνώς αναγνωρίσιμη ιδιότητα.

Ανεξαρτησία της λειτουργίας του Εσωτερικού Ελέγχου

1. Η ανεξαρτησία του έργου του Εσωτερικού Ελέγχου που επιτελείται από το Α’ Τμήμα της Μ.Ε.Ε. προάγεται με:

2. Σε περίπτωση που πλήττεται η ανεξαρτησία του έργου του Α’ Τμήματος της Μ.Ε.Ε. σε σχέση με τα ανωτέρω, ο Προϊστάμενος αυτής ενεργεί αμέσως, ενημερώνοντας σχετικά την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών,

3. Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές δεν εμπλέκονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη διοίκηση του Υπουργείου ούτε αναλαμβάνουν επιχειρησιακά καθήκοντα που σχετίζονται με αυτή

 Είδη Εσωτερικών Ελέγχων

Οι έλεγχοι στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων φορέων αυτού, διακρίνονται σε διάφορα είδη, ανάλογα με το αντικείμενο, το σκοπό τους και τα θέματα που ανακύπτουν προς διερεύνηση, ως εξής:

 

 

 

Exit mobile version