Για δεύτερη ευκαιρία στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, στις βιώσιμες
επιχειρήσεις και την οικονομία, κάνει λόγο ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ
Βασίλης Κορκίδης, αναφερόμενος στην πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την
ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους απέναντι σε τράπεζες.
Ειδικότερα, ο κ. Κορκίδης αναφέρει:
«Δεύτερη ευκαιρία» στα νοικοκυριά, στις βιώσιμες επιχειρήσεις και την
οικονομία, έρχεται να δώσει η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για τη ρύθμιση του
ιδιωτικού χρέους απέναντι σε τράπεζες, εφορία και Ασφαλιστικά Ταμεία, μετά από
συλλογή και σύνθεση των προτάσεων φορέων της αγοράς και εκπροσώπων των
παραγωγικών τάξεων. Προϋπόθεση όλων είναι βεβαίως τη πρόταση να την ακούσουν,
να την εξετάσουν και να τη δεχτούν οι δανειστές, οι οποίοι δεν συγκινούνται
εύκολα από προτάσεις που απέχουν από τον σχεδιασμό τους. Το ζητούμενο όμως αυτή
τη περίοδο της 2ης αξιολόγησης δεν είναι ποιά πρόταση θα υπερισχύσει ως εύηχη
και ελκυστική. Θα ήταν πολύ χρήσιμο και ίσως αποτελεσματικό απέναντι στη τρόικα
να συγκλίνουν όλες οι προτάσεις των κομμάτων για τη ρύθμιση των οφειλών
νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε μία κοινή πρόταση ως εθνική θέση για δεύτερη
ευκαιρία.
Όπως όλοι γνωρίζουν, χιλιάδες συμπολίτες μας παραμένουν σήμερα σε
καθεστώς παρατεταμένης ανασφάλειας χωρίς να γνωρίζουν πότε και με ποιον τελικά
τρόπο θα ρυθμιστεί η αποπληρωμή των οφειλών τους, αλλά και πώς τελικά θα
διασώσουν την κύρια κατοικία τους. Οι προτάσεις της Αξιωματικής αντιπολίτευσης
και της Κυβέρνησης διαφέρουν στα 11 από τα 20 βασικά σημεία, ενώ με μικρές
αποκλίσεις σχεδόν ταυτίζονται σε 9 σημεία . Η πρόταση της ΝΔ προβλέπει
απλοποιημένη εξωδικαστική διαδικασία για μικρές επιχειρήσεις και αναβιώνει το
Κεφάλαιο 3 του Νόμου Δένδια, ενώ της Κυβέρνησης δίνει καθήκοντα στον
διαμεσολαβητή και θέτει κριτήρια επιλεξιμότητας και καθορίζει αυτοματοποιημένη
διαδικασία στον εξωδικαστικό Μηχανισμό.
Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση των 20 σημείων της ΝΔ:
Επιταχύνεται η διαδικασία διευθέτησης καθυστερούμενων οφειλών
Παρέχεται η δυνατότητα ουσιαστικής ελάφρυνσης χρεών για νοικοκυριά και
επιχειρήσεις που επλήγησαν από την κρίση
Αντιμετωπίζονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που λειτουργούν σε βάρος
όσων συναλλάσσονται με συνέπεια
Τονώνεται η ρευστότητα στην αγορά και διοχετεύεται κατά προτεραιότητα
σε όσους παραμένουν συνεπείς κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Για τα νοικοκυριά η πρόταση περιλαμβάνει:
Διαχωρισμό όλων των υποθέσεων σε 3 βασικές κατηγορίες:
οφειλέτες χωρίς περιουσιακά στοιχεία
οφειλέτες με μοναδικό περιουσιακό στοιχείο την κύρια κατοικία τους
οφειλέτες με επιπλέον περιουσιακά στοιχεία πέραν της κύριας κατοικίας
τους
και εκδίκαση κατά προτεραιότητα των υποθέσεων της τρίτης κατηγορίας,
όπου ενδεχομένως βρίσκονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Ενίσχυση των Ειρηνοδικείων των μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνας και
Θεσσαλονίκης) με Ειρηνοδίκες από γειτονικές περιοχές.
Ανάθεση κατά αποκλειστικότητα της εκδίκασης των παλαιών υποθέσεων του
Ν. 3869/10 σε αυξημένο αριθμό ειρηνοδικών αστικών κέντρων.
Για τις επιχειρήσεις η πρόταση περιλαμβάνει:
Απλοποιημένη εξωδικαστική επίλυση για επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 2,5
εκ. €
Προτείνεται η θεσμοθέτηση μίας απλοποιημένης εξωδικαστικής επίλυσης
καθυστερούμενων οφειλών, για επιχειρήςεις με ετήσιο κύκλο εργασιών 2.500.000
ευρώ, όπου τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεώνονται να προτείνουν αναδιάρθρωση των
χρεών του οφειλέτη με βάση τις προβλέψεις που έχουν ήδη γίνει από τις ίδιες τις
τράπεζες. Εφόσον στη συμφωνία που θα επιτευχθεί μεταξύ του οφειλέτη και της
τράπεζας προβλέπεται και διαγραφή χρέους αυτή θα συμπαρασύρει αυτόματα και
αναλογικά τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά
Ταμεία (εξαιρούνται πρόστιμα που αφορούν φοροδιαφυγή ή απάτη σε βάρος του
Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης). Η κύρια οφειλή προς το Δημόσιο και τα
Ασφαλιστικά Ταμεία θα ρυθμίζεται σε δόσεις ανάλογα με την τραπεζική ρύθμιση.
Ταχεία δικαστική επίλυση για
όλες τις επιχειρήσεις
Για μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και για εκείνες που δεν καλύπτονται από
την εξωδικαστική επίλυση χρειάζεται άμεσα και για προσδιορισμένο χρονικό
διάστημα να θεσμοθετηθεί μια ταχεία δικαστική διαδικασία ρύθμισης οφειλών στο
Πρωτοδικείο, πριν την προσφυγή στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα. Αρκεί
απλά η αναβίωση του κεφ. 3 του Νόμου 4307/2014 (Δένδια). Προϋποθέτει
πρωτοβουλία του οφειλέτη και κατόπιν, προκειμένου να υποβληθεί προς το αρμόδιο
δικαστήριο η σχετική αίτηση, απαιτείται η συναίνεση των πιστωτών που
εκπροσωπούν τουλάχιστον το 50,1% του συνόλου των απαιτήσεων.
Αναμόρφωση της πτωχευτικής
διαδικασίας
Σύμφωνα με τη σχετική αναμόρφωση επιδιώκεται οι προτεινόμενες
αναδιαρθρώσεις των επιχειρηματικών δανείων να λειτουργήσουν υπέρ της
επιχείρησης και των εργαζομένων, αλλά όχι υπέρ των μετόχων που έχουν ευθύνες
για κακοδιοίκηση. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Η
πτωχευτική διαδικασία από τη μία θα αντιμετωπίζει αυστηρότερα τους στρατηγικούς
κακοπληρωτές και από την άλλη θα διευκολύνει όσους «έπεσαν» να ξανασηκωθούν και
να γίνουν πάλι παραγωγικοί. Στόχος της παρέμβασης είναι η διαδικασία
ρευστοποίησης της πτωχευτικής περιουσίας και η εξόφληση των πιστωτών να
ολοκληρώνεται εντός 24 μηνών και η παρέλευση τριετίας από την πτώχευση να
απαλλάσσει τον οφειλέτη από όλα τα χρέη του, εκτός εάν εν τω μεταξύ έχει
διαπιστωθεί δόλος κατά την πτώχευση, ώστε να μπορεί να επανέλθει ταχύτερα στην
οικονομική δραστηριότητα.
Σύμφωνα με τη πρόταση της ΝΔ, από τη μία διευκολύνονται επιχειρήσεις
που λειτουργούν, να διαχειριστούν τις οφειλές τους και να αναπτυχθούν και από
την άλλη, για όσους δεν τα κατάφεραν, δίνει μια δεύτερη ευκαιρία να επιστρέψουν
στην οικονομική δραστηριότητα, ακολουθώντας τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές
και χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση. Τέλος η πρόταση αναφέρει πως οι τράπεζες
πρέπει να υποχρεωθούν ώστε να κινηθούν γρήγορα και αποφασιστικά στην
αντιμετώπιση των “κόκκινων δανείων”. Στελέχη και οργανισμοί θα
κρίνονται με βάση την αποτελεσματική διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται η σύνδεση της χρήσης του αναβαλλόμενου φόρου
με τις αναδιαρθρώσεις των κόκκινων δανείων και η επιβολή ποινών εποπτικού
χαρακτήρα εφόσον δεν επιτυγχάνονται οι προσυμφωνημένοι στόχοι κάθε τρίμηνο.
Η συγκεκριμένη πρόταση είναι μια καλή δουλειά που προσπαθεί ρεαλιστικά
να βρεί λύση για τις συσσωρευμένες μη εξυπηρετούμενες οφειλές. Για να συμβεί
όμως αυτό, πρέπει η πρόταση να έχει έστω και μερική αποδοχή από τους θεσμούς
για να μπορέσει τελικά να βοηθήσει, τα ελληνικά υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τους
ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ολες οι προτάσεις
για ρύθμιση οφειλών νοικοκυριών & επιχειρήσεων οφείλουν να συγκλίνουν σε μία
κοινή εθνική θέση για μια δεύτερη ευκαιρία στους Έλληνες.