Την τροπολογία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για το ξεπάγωμα των τριετιών στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα σχολίασαν το ΕΒΕΠ και η ΓΣΕΕ. «Η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται μόνο με περιορισμούς στην αγορά και αυστηρούς ελέγχους, αλλά, κυρίως, από τη συστηματική ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος στα όρια, βεβαίως, του επιτρεπτά δυνατού » υπογραμμίζει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, σε ανακοίνωσή του.
Αναλυτικά, αναφέρει τα εξής:
«Δεν αποτελεί, λοιπόν, έκπληξη για τις επιχειρήσεις-μέλη του ΕΒΕΠ ότι η κυβέρνηση φέρνει νωρίτερα, κατά 1,5 χρόνο, το «ξεπάγωμα» των τριετιών, με δικαιούχους 1,2 εκατ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα ενώ, περίπου 150.000 μισθωτοί, που έχουν συμπληρώσει προϋπηρεσία πριν από την 14/2/12, θα επωφεληθούν άμεσα της αύξησης του 10%, ανεξάρτητα από τη προβλεπόμενη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο. Με την τροπολογία που κατατέθηκε από τον υπουργό Εργασίας, ‘Αδωνι Γεωργιάδη, από την 1/1/24, αίρεται η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, περιλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως ενδεικτικά το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου εργασίας, το επίδομα τριετίας και το επίδομα πενταετίας.
Παρά ταύτα όμως, την 1/1/27, μετά από μια τριετία, προβλέπεται επανεξέταση, εφόσον το ποσοστό της ανεργίας υπερβεί το 10% και μέχρι να διαμορφωθεί κάτω του διψήφιου ποσοστού, αναστέλλεται εκ νέου το «ξεπάγωμα». Μάλιστα, η διάταξη επανενεργοποιείται όταν ο μέσος όρος του εθνικού ποσοστού ανεργίας των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων, πέσει κάτω του 10%, όπως θα αποτυπώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Το Επιμελητήριο θεωρεί πως η διάταξη είναι δίκαιη, ισορροπημένη και, σοφά, δεν έχει αναδρομική ισχύ, αφού, σε αντίθετη περίπτωση, οι επιχειρήσεις θα έπρεπε να καταβάλουν μισθολογικές αυξήσεις 30%, που ενδεχομένως να σήμαινε οικονομικό αδιέξοδο και απολύσεις. Πιστεύω πως η τροπολογία προστατεύει από την ακρίβεια, δικαιώνει τους «παλαιούς» εργαζόμενους, επιταχύνει τη μισθολογική εξέλιξη των «νέων», αλλά ταυτόχρονα λαμβάνει υπόψη και την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Όσοι εργαζόμενοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σχέσης εργασίας που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από το 2012 και μετά το 2024. Σε περίπτωση που οι τρέχουσες καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές είναι υψηλότερες των κατώτατων αποδοχών, οι αυξήσεις, οι προσαυξήσεις και, εν γένει, τα ποσά που θα προκύψουν από το «ξεπάγωμα», συμψηφίζονται και καταβάλλεται το υπόλοιπο.
Στη μάχη της ακρίβειας, μέσω της ενίσχυσης του εισοδήματος, «επιστρατεύονται» εκτός από τις τριετίες του ιδιωτικού τομέα και οι δεκαετίες του δημόσιου τομέα, με την αύξηση των αμοιβών κατά 10,5% σε σχεδόν 660.000 δημόσιους υπαλλήλους που θα δουν τις καθαρές τους αποδοχές ενισχυμένες κατά 1.500 ευρώ, δηλαδή έναν πρόσθετο μισθό το χρόνο. Νέα ετήσια αύξηση 3% θα λάβουν όλοι οι συνταξιούχοι τον Ιανουάριο, καθώς και 750.000 χαμηλοσυνταξιούχοι με τη χορήγηση νωρίτερα του έκτακτου επιδόματος προσωπικής διαφοράς αντί του Απριλίου, από τον Δεκέμβριο, μαζί με την κατά 8% αύξηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Στις παραπάνω άμεσες αυξήσεις του διαθέσιμου εισοδήματος έχουμε τα έμμεσα μέτρα αύξησης του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί σε 1,3 εκατ. φορολογούμενους, την καταβολή του «Youth Pass», την επιστροφή του ειδικού φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο, τη συνέχιση του επιδόματος θέρμανσης και πρόνοιας για φυσικό αέριο και ρεύμα σε ευάλωτες οικογένειες».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, αναφορικά με τις ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, δήλωσε: «Τα 4 κωδικοποιημένα μέτρα, έχουν στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας, ώστε οι τιμές, σε βασικά προϊόντα, να σταθεροποιηθούν και να μειωθούν. Συγκεκριμένα, δίνει τη δυνατότητα στις εταιρίες για ειδική σήμανση και πινακίδα στα ράφια για προϊόντα που θα διαθέσουν σε μόνιμη μείωση τιμής, άνω του 5% και για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών. Οι αυστηροί έλεγχοι στους προμηθευτές και στην εφοδιαστική αλυσίδα των σούπερ μάρκετ για τη διαφάνεια των τιμών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η υποχρέωση να κοινοποιούν στο υπουργείο τους τιμοκαταλόγους με τις καθαρές τιμές αγοράς και η ανάρτηση των τιμών λιανικής στην ιστοσελίδα e-katanalotis θα καθορίσει τη διαφάνεια στην αγορά. Τέλος, η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών από τη ΔΙΜΕΑ με τη δυνατότητα οπτικού υλικού μέσω GPS και η αναβάθμιση του 1520 έχει στόχο να κάνει τον καταναλωτή σύμμαχο των επιχειρήσεων στη μάχη κατά της ακρίβειας. Οι μικρομεσαίοι δεν αντιμετωπίζουμε φοβικά, ούτε τους ελέγχους που μας προστατεύουν από αθέμιτο ανταγωνισμό, ούτε το ξεπάγωμα των τριετιών, γιατί η ροπή κατανάλωσης διοχετεύει την αύξηση στον τζίρο της αγοράς. Αυτό που επιθυμούμε είναι οι καταναλωτές να εκτιμήσουν και να προτιμήσουν για τις αγορές τους τις συνεπείς επιχειρήσεις, που τηρούν τους κανόνες και ανταποκρίνονται στις αυξήσεις μισθοδοσίας, ενισχύοντας το διαθέσιμο εισόδημα.»
ΓΣΕΕ: Η άρση της επιβληθείσας αναστολής χορήγησης των πολυετιών πρέπει να είναι πραγματική και με αναδρομικότητα
Με αφορμή το «ξεπάγωμα» των τριετιών, που περιλαμβάνεται σε διατάξεις τροπολογίας του υπουργείου Εργασίας στο εργασιακό νομοσχέδιο, που οδεύει ήδη προς ψήφιση στη Βουλή, η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) επαναλαμβάνει την πάγια θέση της ότι μία τέτοια άρση της επιβληθείσας, με το άρθρο 4 της ΠΥΣ 6/2012, αναστολής χορήγησης των πολυετιών πρέπει να είναι πραγματική και να είναι με αναδρομικότητα από τότε που επιβλήθηκε, δηλαδή να αγγίζει το σύνολο των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό, η Συνομοσπονδία διεκδικεί και θα εξακολουθεί να διεκδικεί σθεναρά το «ξεπάγωμα» των μισθολογικών παροχών, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, ακριβώς όπως περιγράφεται στον σχετικό νόμο.
«Προειδοποιούμε ότι η οποία θετικότητα της (μερικής) άρσης μνημονιακών διατάξεων χάνεται ανάμεσα στις στρεβλώσεις αλληλοαναιρούμενων ρυθμίσεων, που εντείνουν τις ανισότητες μεταξύ των εργαζομένων, τους οποίους εν τέλει θα οδηγήσει μαζικά στα δικαστήρια.
Καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε απελευθέρωση του καθορισμού του κατώτατου μισθού/ημερομισθίου, μέσω της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ), μέσω ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, διαδικασία που ζητούμε να διασφαλιστεί από τον νόμο ενσωμάτωσης της Οδηγίας 2022/2041 για τους κατώτατους μισθούς» αναφέρει η ΓΣΕΕ.