Η Επιτροπή Περιβάλλοντος ( ENVI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου γνωμοδότησε υπέρ της αύξησης του νομικά δεσμευτικού στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ενεργειακή απόδοση από 30%, που ήταν αρχικά, σε 40% ως το 2030.
Η απόφαση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο εναρμόνισης με τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα και αποτελεί συνέχεια της κοινοτικής οδηγίας που εξέδωσε η ENVI το Νοέμβριο του 2016 με θέμα την ενεργειακή απόδοση, εντασσόμενη στο πακέτο Καθαρής Ενέργειας που στοχεύει στη μετάβαση προς μια οικονομία χωρίς άνθρακα μέχρι το 2030.
Η ισχύουσα νομοθεσία για την ενεργειακή απόδοση υποχρεώνει τα κράτη μέλη να εξοικονομούν κάθε χρόνο 1,5% της ενέργειας που πωλείται στους καταναλωτές. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα κενά που υποδηλώνουν, ότι η εξοικονόμηση σε ολόκληρη την ΕΕ μειώνεται μόλις κατά 0,75%, συμπεριλαμβανομένης της εξαίρεσης του τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας θα παραμείνει στο 1,5%, αλλά η περίοδος κατά την οποία θα εφαρμοστεί θα κατανεμηθεί κατά το ήμισυ. Με άλλα λόγια, αν η αξιολόγηση της Επιτροπής για το 2024 δείχνει ότι η ΕΕ βρίσκεται σε πορεία προς την επίτευξη των στόχων της, το 1,5% θα μειωθεί σε μόλις 1%.
Από την πλευρά του, ο αρμόδιος Επίτροπος για την κλιματική αλλαγή, MiguelArias Cañ ete, εξέφρασε τη λύπη του για τη «σημαντική μείωση» της φιλοδοξίας σε σχέση με την αρχική πρόταση που υπέβαλε η Κομισιόν, αναγνωρίζοντας, ωστόσο, ότι το «χειρότερο πολιτικό σενάριο θα ήταν η απουσία σφαιρικής προσέγγισης».
Η Ευρωβουλευτής του φινλανδικού κόμματος Suomen Keskusta, Anneli Jäätteenmä ki ( ALDE), ενέκρινε, επίσης, το σχέδιο γνωμοδότησης σχετικά με την Οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, που δίνει έμφαση στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε συνδυασμό με τη διασφάλιση ενός υγιούς εσωτερικού περιβάλλοντος.
Το σχέδιο της Jää tteenmä ki προτείνει, ακόμη, να μειωθεί ο στόχος της Επιτροπής όσον αφορά στα υποχρεωτικά τέλη φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, υποστηρίζοντας ότι θα «υπονομεύσουν την αποτελεσματική διανομή τόσο του ιδιωτικού, όσο και του δημόσιου χρήματος».
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το EurActiv.gr, ο διευθύνων σύμβουλος τηςIberdrola, Gonzalo Saenz de Miera, δήλωσε ότι η εταιρεία θα επιμείνει στο στόχο του 1,5%, «είτε με τη βελτίωση της μόνωσης στα παράθυρα που θα μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου είτε μέσω της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας στον τομέα των μεταφορών».
Η γνωμοδότηση της επιτροπής ENVI θα εξεταστεί και από την Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας ( ITRE), η οποία θα διενεργήσει ψηφοφορία στις 11 Οκτωβρίου.
Από την πλευρά τους, τα μέλη της ITRE πρόκειται να παρουσιάσουν τη δική τους θέση στις 28 Νοεμβρίου.