Χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορούν να προστατευθούν οι πολίτες από πιθανές ηλεκτρονικές απάτες επιτήδειων που προσποιούνται ότι είναι τραπεζικοί υπάλληλοι, αδειάζοντας λογαριασμούς μέσα σε λίγα λεπτά όπως έγινε στην περίπτωση επιχείρησης στον Βόλο, έδωσε σήμερα ο Αντιστράτηγος εν αποστρατεία, πρώην Διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Γιώργος Παπαπροδρόμου μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα.
Όπως είπε ο κ. Παπαπροδρόμου εάν οι πολίτες λάβουν τηλεφώνημα από τις τράπεζες θα πρέπει να διακόψουν αυτή την επικοινωνία και να πάρουν οι ίδιοι την πρωτοβουλία να επικοινωνήσουν με την τράπεζα, όχι με τον αριθμό που τους υποδεικνύουν, αλλά με το κέντρο που γνωρίζουν οι ίδιοι εκ των προτέρων, από την επίσημη σελίδα, το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης πελατών που πολλές φορές μπορεί να έχει και μια εύλογη καθυστέρηση.
Για τις τράπεζες
«Εκεί, είναι ένα θέμα πώς θα οργανωθούν οι τράπεζες καλύτερα. Πρέπει επίσης να υπάρχει μια ταχύτητα και αμεσότητα. Πολλές φορές, εάν γίνει αυτή η υφαρπαγή και μετακινηθούν τα ποσά την ώρα που το καταγγέλλουν πολλοί πολίτες, το ένα πρόβλημα που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι πολλοί συμπολίτες μας που την έχουν «πατήσει» παίρνουν στις τράπεζες και αντί να διακοπεί η όποια διαδικασία, που μπορεί να γίνει πολλές φορές αυτό, κολλάνε σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και δυστοκίες. Και εκεί θα πρέπει να δούμε, να αναθεωρήσουμε το σύστημα δηλαδή, πού έχουμε χαραμάδες πού μπορούμε καλύτερα να βελτιωθούμε και θεσμικά και εξειδικευμένα. Και μάλιστα να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι πρόσφατα, ήδη από 1 Ιουλίου του 24, το αδίκημα της απόπειρας απάτης και αυτό δεν χρειάζεται ούτε παράβολο ούτε τίποτα, είναι αυτεπάγγελτο και θα πρέπει να το καταγγέλλουμε ως πολίτες. Γιατί ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι αρχές είναι ότι δεν έχουν πλήρη και σαφή εικόνα του τι γίνεται κυρίως σε περιπτώσεις μικρο- απατών. Επίσης πολύς κόσμος δεν γνωρίζει τη διαδικασία, ενώ υπάρχει μια απλή διαδικασία άμεση, εύκολη, δωρεάν στο gov.gr. Φυσικά και η δικαιοσύνη πρέπει από την πλευρά της να κάνει και εκείνη ταχύτερα τα βήματά της, να εκσυγχρονιστεί. Γιατί όταν μιλάμε ότι πρέπει θεσμικά να το αντιμετωπίσουμε, πρόσφατα σε άρθρο μου μίλησα για την ανάγκη θεσμικής συνεργασίας για να αντιμετωπίσουμε τα θέματα κυβερνοασφάλειας. Δεν είναι απλά τα θέματα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαπροδρόμου.
«Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι το θέμα της αλίευσης δεδομένων. Δηλαδή, πριν μας πλησιάσουν είτε τηλεφωνικά, είτε με μηνύματα που θα μας στείλουν, αυτό που επιχειρούν σε πρώτο στάδιο και είναι κοινό χαρακτηριστικό σε όλες τις μορφές και είναι το συνηθέστερο αδίκημα θα έλεγα στον κυβερνοχώρο οι διαδικτυακές απάτες είναι να αλιεύσουν τα δεδομένα μας. Ο συνηθέστερος τρόπος είναι συνήθως με την αποστολή μηνυμάτων που μας έρχονται, που περιέχουν συνδέσμους που μας παραπέμπουν ή μας ανακατευθύνουν σε σελίδες που προσομοιάζουν με οργανισμούς. Παράδειγμα, ΑΑΔΕ, σε περιπτώσεις επιστροφής φόρων ή διάφορα άλλα, επιδόματος θέρμανσης ή οτιδήποτε άλλο και άλλων οργανισμών ή της τράπεζάς μας της ίδιας. Υποτίθεται ότι πατάμε τον σύνδεσμο και βγαίνει ξαφνικά μια σελίδα που ζητάει επιβεβαίωση των στοιχείων μας, ζητάει τους κωδικούς, κάτι το οποίο η τράπεζα σε καμία περίπτωση δεν το κάνει. Πρόσφατη ανακοίνωση της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών επισημαίνει αυτό το πράγμα, ότι ποτέ δεν μας ζητάει η τράπεζα με αυτό τον τρόπο» τόνισε ο κ. Παπαπροδρόμου.
Οι συγκεκριμένοι κακοποιοί χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να βλάψουν, ανέφερε ο ίδιος, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης οι απάτες τελειοποιούνται όλο και περισσότερο με αποτέλεσμα να γίνεται πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει και ο πιο καχύποπτος ότι πρόκειται για απάτη.
«Ήδη πέρυσι είχε καταγραφεί η υπόθεση, αν δεν κάνω λάθος στο Χονγκ Κονγκ, σε περιοχή της Ασίας τέλος πάντων, όπου με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης το ύψος της ζημιάς ήταν περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια, κάτι πρωτοφανές. Παρουσιάστηκε σε ένα εικονικό meeting και να φανταστείτε ότι ο υπάλληλος είχε την ιδέα ότι μιλούσε με τον CEO της επιχείρησης» προσέθεσε ο κ. Παπαπροδρόμου.
«Μια που αναφέραμε την τεχνητή νοημοσύνη, θα μπορούσαν και οι οργανισμοί, οι χρηματοπιστωτικοί κλπ να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία και νομίζω εν πολλοίς την χρησιμοποιούν στο να προλάβουν πράγματα που συμβαίνουν, αντιλαμβάνεστε, να διακόπτουν και να μπλοκάρουν διαδικασίες τέτοιες. Θεωρώ ότι γίνεται ένας αγώνας, θα έλεγα πολλές φορές, άνισος, γιατί οι κυβερνοεγκληματίες κινούνται χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες» συμπλήρωσε ο πρώην Διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.