Διευκρινίσεις σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρονται στο ΕΣΠΑ δίνουν στο
ΑΠΕ-ΜΠΕ, κύκλοι του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Αλέξη Χαρίτση. Σε ότι
αφορά το ΕΣΠΑ 2007–2013, οι κύκλοι του αναπληρωτή υπουργού επισημαίνουν πως το
κλείσιμό του δεν ήταν καθόλου απλή υπόθεση, ούτε ήρθε αυτόματα, όπως
υποστηρίζεται στα συγκεκριμένα δημοσιεύματα.
«Καταρχήν το ΕΣΠΑ 2007-2013 παρελήφθη με χαμηλή απορρόφηση» τονίζουν οι
ίδιες πηγές, εξηγώντας ότι «Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πρόγραμμα Ψηφιακή
Σύγκλιση που από το 2007 μέχρι και το 2014 (δηλαδή για 7 χρόνια) είχε
απορρόφηση μόλις 60% και πολλά σκάνδαλα και έρευνα από τον εισαγγελέα τον ΣΔΟΕ
την OLAF κλπ. Εμείς μέσα σε ένα χρόνο πήγαμε την απορρόφηση στο 100%
καθαρίζοντας ταυτόχρονα το πρόγραμμα από τα ύποπτα έργα…»
Κατά δεύτερο λόγο – συνεχίζουν οι κύκλοι του υπουργού – το υπουργείο
παρέλαβε 6 δισ. υπερδέσμευση σε όλα τα προγράμματα χωρίς να μην υπάρχει καμία
πρόβλεψη για την αποπληρωμή τους. Ακόμα χειρότερα, οι εντάξεις έργων μόνο τον
Δεκέμβρη 2014 και μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2015 ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ, καθαρά
για προεκλογικούς λόγους. Τα έργα αυτά θα έπρεπε, είτε να μεταφερθούν στον νέο
ΕΣΠΑ, υπονομεύοντας την υλοποίησή του είτε να πληρωθούν από εθνικούς πόρους
(τακτικός προϋπολογισμός) που προφανώς δεν υπήρχαν. Εμείς προχωρήσαμε λοιπόν σε
απεντάξεις εκατοντάδων ανώριμων έργων για να μπορέσουν τα προγράμματα να
κλείσουν ομαλά.
Επίσης, πολλά μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι και το Μετρό
Θεσσαλονίκης ήταν παγωμένα με κίνδυνο να έπρεπε να επιστραφούν 3 δισ. ευρώ στην
ΕΕ, αν δεν τελείωναν έγκαιρα, συνέχισαν οι ίδιοι κύκλοι.
«Το υπουργείο και ο αρμόδιος υπουργός όχι μόνο αντιμετώπισε τα παραπάνω,
αλλά η Ελλάδα κατέκτησε και την πρώτη θέση στην Ευρώπη στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ
(η μόνη πρωτιά που έχει η χώρα στην ιστορία της ΕΕ) εν μέσω μνημονίων κλπ,
διοχετεύοντας πολύ σημαντική ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, κάτι που
μεταφράζεται σε θέσεις εργασίας, βιωσιμότητα επιχειρήσεων και φορέων κλπ»,
σημειώνεται.
Όλα τα παραπάνω, τα δημοσιεύματα τα θεωρούν περίπου αυτονόητα, λες και τα
είχε κάνει ποτέ στο παρελθόν κανένας πριν από εμάς, τονίζουν κύκλοι του Αλέξη
Χαρίτση.
Σχετικά με το νέο ΕΣΠΑ οι ίδιες πηγές τονίζουν:
Α) Παραλάβαμε έναν Νόμο για το νέο ΕΣΠΑ (ψηφίστηκε Δεκέμβριο 2014) άδειο
κέλυφος, όπου δεν είχε εκπληρωθεί ούτε το 1/20 από τις θεσμικές, διοικητικές
και άλλες ενέργειες που έπρεπε να γίνουν για να ενεργοποιηθεί ουσιαστικά η νέα
προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ. Προχωρήσαμε τάχιστα σε πλήρη ενεργοποίηση, με
αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι η πρώτη και μόνη χώρα που μέχρι το τέλος του 2015
είχε ενεργοποιήσει θεσμικά το σύνολο των τομεακών και περιφερειακών
προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ (άλλη μια πρωτιά που ήταν πολύ σημαντική).
Β) Είμαστε ήδη πολύ μπροστά τόσο στην ουσιαστική απορρόφηση του νέου ΕΣΠΑ
καθώς έχουμε μέχρι τέλους του 2016 ήδη 8πλάσια απορρόφηση από την αντίστοιχη
περίοδο του ΕΣΠΑ 2007- 2013… 11,35% εμείς έναντι 1,5% των κυβερνήσεων της
ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ…
Γ) Για να μη μιλήσουμε για την τεράστια διαφορά στη διαφάνεια της
διαχείρισης των πόρων τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, την πολιτική κατεύθυνση των
πόρων υπέρ των πολλών κλπ.
Σε σχέση με το σχέδιο Γιούνκερ, είμαστε έκτοι σε απορρόφηση στην Ευρώπη,
πίσω μόνο από τις 5 μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες. Ταυτόχρονα αξιοποιούμε τον
απευθείας δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μεγάλα έργα, πχ
Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας – Υποβρύχιο καλώδιο δίκτυα φυσικού αερίου κλπ, σημειώνουν
οι ίδιοι κύκλοι.
Για την πλατφόρμα χρηματοδότησης, «την οποία σύμφωνα με τα δημοσιεύματα μας
σύστησε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Κατάινεν να σχεδιάσουμε αλλά εμείς δεν
ανταποκριθήκαμε (!)», ενημερώνουμε τους συντάκτες των δημοσιευμάτων ότι έχουν
ήδη σχεδιαστεί και υλοποιούνται 2 τέτοια πολύ σημαντικά εργαλεία, αναφέρουν οι
πηγές, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το Ταμείο
Συνεπενδύσεων (EquiFund) και το Ταμείο Υποδομών για τα οποία έχουμε ήδη
δεσμεύσει 1 δισ. € από το νέο ΕΣΠΑ και στα οποία συμμετέχει χρηματοδοτικά με
περισσότερα από 500 εκ. € η ίδια η ΕΤΕπ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ