Οι κανόνες τιμολόγησης και κοστολόγησης της χρήσης νερού δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση ενιαία τιμολόγηση, ξεκαθαρίζει το υπουργείο Ενέργειας, απαντώντας σε σχετικό δελτίο τύπου της ΚΕΔΕ και επιστολή του κ. Πατούλη, και υπογραμμίζει ότι «μία προσεκτική ανάγνωση της σχετικής ΚΥΑ θα έλυνε πολλές παρεξηγήσεις».
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, «το υπουργείο μας είναι πάντα στη διάθεση της ΚΕΔΕ και των ΟΤΑ για να διευκρινίσουμε πεδία της πολιτικής που τους αφορούν και δεν αρνηθήκαμε ποτέ τη συνεργασία. Αν πάλι δεν επιθυμεί τη συνεργασία με το ΥΠΕΝ θα μπορούσε να λάβει τη γνώμη της Ένωσης των ΔΕΥΑ ή της επιτροπής Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ πριν σχολιάσει πολιτικές του Υπουργείου με βάση δημοσιεύματα της προηγούμενης εβδομάδας, που μόνο στόχο είχαν τη δημιουργία εντυπώσεων και παραπληροφόρησης».
Μάλιστα, αναφέρει ότι η σχετική ΚΥΑ 135275 «δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 1751Β/22-5-17 και αποτέλεσε αντικείμενο μεγάλης δημόσιας διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (συμπεριλαμβανομένων των Δήμων, ΔΕΥΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) η οποία ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2016. Ειδική συζήτηση για το θέμα έγινε και στο πρόσφατο συνέδριο των ΔΕΥΑ στην ‘Αρτα, όπου υπήρχε και τοποθέτηση του πρόεδρου της ΕΔΕΥΑ κ. Μαρινάκη, δημάρχου Ρεθύμνου αλλά και πολλών αυτοδιοικητικών, παρουσία του αν ΥΠΕΝ Σωκράτη Φάμελλου, ο οποίος ανέλυσε τη σχετική ΚΥΑ στην ομιλία του».
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση, γίνεται γνωστό μεταξύ άλλων ότι «οι κανόνες τιμολόγησης και κοστολόγησης αποτελούν υποχρέωση της Ελλάδας με βάση την Οδηγία 2000/60 της ΕΕ, οδηγία που έχει υποστηρίξει η ΚΕΔΕ, και η χώρα μας όφειλε να διατυπώσει τους κανόνες αυτούς από το 2010.
Η θέσπιση κανόνων για την τιμολόγηση και κοστολόγηση του νερού ήταν όρος αιρεσιμότητας των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για τη χώρα μας την περίοδο 2016-2017. Σε περίπτωση που δεν είχαμε αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο θα υπήρχε κίνδυνος για τις χρηματοδοτήσεις έργων ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης. «Από όσο γνωρίζουμε σε αντίθετη κατεύθυνση ήταν οι θέσεις της ΚΕΔΕ μέχρι σήμερα, εφόσον ζητούσαν επιτάχυνση του ΕΣΠΑ και πόρους για τους ΟΤΑ».
Όπως τονίζει το ΥΠΕΝ, «οι κανόνες έχουν ως βασικό και απαράβατο όρο τη βιωσιμότητα των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και φυσικά των ΔΕΥΑ. Τι ίδιο υποστήριζε χρόνια η Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα. Αν η ΚΕΔΕ υποστηρίζει την ελλειμματικότητα των ΔΕΥΑ, θα θέλαμε να μας ενημερώσει σχετικά, όπως για τον τρόπο κάλυψης των ελλειμμάτων τους».
Επίσης, επισημαίνεται ότι «στους κανόνες τιμολόγησης και κοστολόγησης προβλέπονται κοινωνικά τιμολόγια για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, χαμηλό τιμολόγιο -που προσεγγίζει και το μηδενικό- στις μικρές καταναλώσεις, που σέβονται τον κοινωνικό πόρο του νερού, και «κόφτης» στις αυξήσεις του τιμολογίου νερού, ώστε να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές. Βασικός στόχος της πολιτικής τιμολόγησης και κοστολόγησης είναι η μείωση του κόστους υπηρεσιών των φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης».
Επιπλέον, τονίζεται ότι «οι κανόνες τιμολόγησης και κοστολόγησης λαμβάνουν υπόψη τα διαχειριστικά σχέδια υδάτων σε επίπεδο υδατικών διαμερισμάτων, που έχουν ήδη εκπονηθεί και αυτή την περίοδο αναθεωρούνται, και τα οποία έχουν στόχο την διαθεσιμότητα και επάρκεια του νερού και την βέλτιστη οικολογική κατάσταση των υδάτινων σωμάτων. Δεν θα μπορούσε εξάλλου να γίνει αλλιώς εφόσον αποτελούν κοινά προαπαιτούμενα της Οδηγίας 2000/60».
Τέλος το ΥΠΕΝ διαβεβαιώνει τον κ. Πατούλη ότι «αν τη μελετήσει δεν θα βρει πρόσφορο έδαφος για αντιπολίτευση. Και δεν κατανοούμε τη χθεσινή πρόχειρη ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για μια ΚΥΑ της 22ας Μαΐου (σχεδόν 3 μήνες μετά), όπως και για ποιο λόγο στάλθηκε στον Υπουργό ΠΕΝ κ. Γιώργο Σταθάκη, εφόσον στην Εθνική Επιτροπή Υδάτων προεδρεύει ο αναπληρωτής Υπουργός, ο οποίος υπογράφει και την ΚΥΑ».
Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει η ανακοίνωση, ο αναπληρωτής υπουργός κ. Σωκράτης Φάμελλος είναι στη διάθεση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, για μια ειδική συζήτηση επί του θέματος με τη συμμετοχή και εκπροσώπων της ένωσης των ΔΕΥΑ των ΟΤΑ.