Τεκμαρτό εισόδημα: Τι αλλάζει στην φορολόγηση ελεύθερων επαγγελματιών 

ελεύθεροι επαγγελματίες

Διορθώσεις σε τρία «μέτωπα» έκανε τελικά το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφεύγοντας να προχωρήσει είτε σε ολικό «λίφτινγκ» ή και ακόμη σε κατάργηση του συστήματος τεκμηρίων που επέβαλλε στους ελεύθερους επαγγελματίες.

Όπως επεσήμαναν κορυφαία στελέχη του Υπουργείου, κατά την πρώτη εφαρμογή του μέτρου διαπιστώθηκαν συγκεκριμένες στρεβλώσεις και με τις νέες παρεμβάσεις αφενός αυτές οι στρεβλώσεις εξομαλύνονται και αφετέρου προκύπτουν ελαφρύνσεις για τους επαγγελματίες.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Συγκεκριμένα, όσοι φορολογούνται με το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα θα διαπιστώσουν ελαφρύνσεις, υποβάλλοντας την δήλωσή τους το 2025 πια, με τις τρεις αλλαγές που έγιναν στο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης των επαγγελματιών.

Επεκτείνεται το «κούρεμα» στο μισό των τεκμηρίων

Η πρώτη παρέμβαση αφορά στην έκπτωση κατά 50% του τεκμαρτού εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών: Αυτή μέχρι σήμερα ίσχυε για οικισμούς με έως 500 κατοίκους και πλέον διευρύνεται συμπεριλαμβάνοντας και οικισμούς που ανήκουν σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως 1500 κατοίκους.

Σήμερα «κούρεμα» 50% στα τεκμήρια «κερδίζουν» όσοι έχουν έδρα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους.

Πλέον η μείωση αυτή, κατά 50% του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος επεκτείνεται και σε όσους δραστηριοποιούνται σε περιοχές με έως 1.500 κατοίκους.

Το δεύτερο κριτήριο που αναμένεται να «ψαλιδίσει» το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα είναι το κριτήριο του μέγιστου μισθού εργαζομένου το οποίο έως τώρα υπολογιζόταν στην αρχή ως βάση σύγκρισης, ενώ τώρα μεταφέρεται στο τέλος, ως πεδίο σύγκρισης μετά την προσμέτρηση των λοιπών κριτηρίων.

Το ισχύον σύστημα υπολογισμού της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής των ελεύθερων επαγγελματιών, προβλέπει ο μισθός του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου να λαμβάνεται συγκριτικά στην αρχή, ως το μεγαλύτερο ποσό σε σχέση με τον κατώτατο μισθό πλέον των τριετιών του υπόχρεου, πριν την προσμέτρηση των λοιπών κριτηρίων (προσαύξηση λόγω μισθοδοσίας και λόγω τζίρου).

Με την αλλαγή που δρομολογείται ο μισθός του υψηλοτέρα αμειβόμενου υπαλλήλου δεν λαμβάνεται υπόψη στην αρχή, αλλά στο τέλος αφού προσμετρηθούν και τα υπόλοιπα κριτήρια, κάτι που θα περιορίσει την επιβάρυνση των επαγγελματιών.

Η αναπροσαρμογή του μέσου τζίρου

Ένα ακόμη κριτήριο που διαφοροποιεί τα δεδομένα, είναι η αναπροσαρμογή προς τα πάνω του μέσου τζίρου ανά ΚΑΔ (επί της ουσίας με αυτή την αλλαγή μειώνεται το ποσό επιβολής επί του τζίρου) με βάση τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2023.

Με βάση το ισχύον σύστημα υπολογισμού της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής των ελεύθερων επαγγελματιών, σε περίπτωση που ο κύκλος εργασιών (τζίρος) του υπόχρεου (ελεύθερου επαγγελματία) υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών (τζίρο) του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) του κλάδου στον οποίο αυτός ανήκει και πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδά του, υπολογίζεται προσαύξηση της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής του κατά 5% επί της διαφοράς.

Με την διόρθωση που θα γίνει θα αναπροσαρμοσθεί προς τα πάνω ο μέσος όρος του ετήσιου τζίρου των Κ.Α.Δ. των υπόχρεων του φορολογικού έτους 2023, έτσι ώστε κατά τον υπολογισμό της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής των ελεύθερων επαγγελματιών για το φορολογικό έτος 2024 να μην προκύπτουν μεγάλες αποκλίσεις λόγω τζίρου και επομένως και μεγάλες προσαυξήσεις, που θα είχαν ως αποτέλεσμα τον υπολογισμό μεγαλύτερης τεκμαρτής αμοιβής.

Exit mobile version