Το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια είναι διττό. Αφενός εμπορικό και αφετέρου τουριστικό. Αναμφισβήτητα έχει γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας αλλά και το φυσικό της κάλος είναι τα μεγάλα πλεονεκτήματά της. Κινέζοι, αμερικάνοι, άραβες, γερμανοί, φιλιππινέζοι είναι μεταξύ των ενδιαφερόμενων.
Με το λιμάνι του Πειραιά έγινε η αρχή. Ο κινεζικός κολοσσός της Cosco μετά από πολύχρονες προσπάθειες κατάφερε να αποκτήσει την ολότητα των εγκαταστάσεων του λιμανιού ενώ ανέλαβε και την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ.
Το σκεπτικό των κινέζων είναι ότι εφόσον στον κλάδο της Ναυτιλίας, η Ελλάδα βρίσκεται εδώ και χρόνια στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση της χώρας και του μεγαλύτερου λιμανιού της, τον Πειραιά, «δίνεται η δυνατότητα ενώνοντας τις δυνάμεις μας ως μέλη της Ελληνικής Ναυτικής κοινότητας να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε τη θέση που μας αναλογεί».
Κέρδη στον Πειραιά
Το λιμάνι του Πειραιά έγινε κερδοφόρο για τον όμιλο της Cosco «πριν αλέκτωρ φωνήσαι». Οι Κινέζοι ποντάρισαν και βγαίνουν ήδη κερδισμένοι πριν καν αφομοιώσουν την ΟΛΠ ΑΕ η αγορά της οποίας έκλεισε μέσα στο καλοκαίρι.
«Είμαστε στρατηγικοί επενδυτές και όχι κερδοσκόποι» ξεκαθάρισε με επιστολή του προς τους εργαζόμενους ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Fu Chengqiu.
Πέρα όμως από το εμπορικό λιμάνι η Cosco ρίχνει βάρος και στην κρουαζιέρα στο πλαίσιο μίας γενικότερης στρατηγικής που εφαρμόζει σε παγκόσμια εμβέλεια για τον κλάδο αυτό.
«Ο τομέας της κρουαζιέρας αυξάνεται διεθνώς κάθε χρόνο, σε ένα ποσοστό 5-7% και για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι επιβάτες, οι εταιρείες έχουν προβεί σε παραγγελίες 50 νέων κρουαζιεροπλοίων μέχρι το έτος 2020, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την διαθέσιμη χωρητικότητα κατά περίπου 180000 κρεβάτια» επισημαίνει στο newmoney.gr ο Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής της Majestic Cruises
«Πιστεύω ακράδαντα ότι η Ελλάδα που αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς επιβατών κρουαζιέρας, μπορεί με τις κατάλληλες βελτιώσεις, τις επεκτάσεις και τα νέα έργα που προγραμματίζει η COSCO για τον Πειραιά, να αναδειχθεί ως ένας κορυφαίος προορισμός κρουαζιεροπλοίων και να αυξηθεί ο αριθμός επισκεπτών στον Πειραιά στα τρία εκατομμύρια και άνω, στόχος που έχει προγραμματίσει να πιάσει η COSCO τα επόμενα χρόνια.
Αυτός ο στόχος σίγουρα μπορεί να είναι επιτυχημένος μόνο με τη στενή συνεργασία όλων των φορέων του Πειραιά, και ιδιαίτερα της υπό σύσταση ολιγομελούς Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας».
ΟΛΘ
Μετά τον ΟΛΠ σειρά έχει πάρει ο ΟΛΘ. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την αγορά του 67% της ΟΛΘ ΑΕ θα γίνει στις 24 Μαρτίου. Οι εταιρείες που έχουν δείξει ενδιαφέρον είναι η ιαπωνικών συμφερόντων Mitsui & Co, η φιλιππινεζικο-αμερικανικών συμφερόντων International Container Terminal Services (ICTS), η P&O Steam Navigation Company – DP World (DPW) που είναι θυγατρική της Dubai Port και το σχήμα της Deutsche Invest Equity Partners (DIEP) όπου συμμετέχει στο σχήμα αυτό και ο Ιβάν Σαββίδης.
Δεν δείχνει ενδιαφέρον πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, η APM Terminals, θυγατρική της Maersk που αρχικώς έπαιζε δυνατά. Το ύψος των επενδύσεων που πρέπει να κάνει η εταιρεία που θα πλειοδοτήσει παραμένει στα 180 εκατομμύρια ευρώ, με χρονικό ορίζοντα τα επτά έτη. Έργο πρώτης προτεραιότητας είναι η επέκταση της 6ης προβλήτας, που σχεδιάστηκε το 1996 και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί. «Από τη διάθεση του ιδιώτη να επενδύσει στην επέκταση της 6ης προβλήτας θα φανεί η πρόθεση και η διάθεση του νέου ιδιοκτήτη να το αναπτύξει σε λιμάνι μεσαίου μεγέθους» επισημαίνουν πηγές του ΟΛΘ.
Τα περιφερειακά
Τα τελευταία χρόνια και με αφορμή το επενδυτικό ενδιαφέρον για ΟΛΠ-ΟΛΘ έχουν γίνει προσπάθειες να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο για την πώληση και άλλων ελληνικών λιμανιών. Μεταξύ αυτών είναι της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας, του Βόλου, της Ραφήνας, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, του Ηρακλείου αλλά και 20 ακόμα μικρότερα.
Στόχος θα πρέπει να είναι η ανάπτυξη των λιμένων με βάση ολοκληρωμένο σχέδιο, η ορθολογική κατανομή των πόρων η προσαρμογή στις διεθνείς εξελίξεις. Ένα στοίχημα που μάλλον κερδίζεται καθώς με τη νέα φιλοσοφία που έχει εμπνεύσει το ΤΑΙΠΕΔ στις διοικήσεις τα περισσότερα λιμάνια είναι πλέον κερδοφόρα.
Πηγή: newmoney.gr