Παρά τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για «αξιολόγηση εξπρές» και τις
εκτιμήσεις ότι η δεύτερη αξιολόγηση θα είναι ευκολότερη από την πρώτη, στο
πακέτο των 33 προαπαιτούμενων που περιμένουν υλοποίηση, υπάρχουν 11+1 κομβικά
μέτρα που μπορούν να παρατείνουν την διαπραγμάτευση για μήνες.
Δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται εκ των προτέρων, ότι οι απαιτήσεις μας (κυρίως
από τους Ευρωπαίους δανειστές) θα αυξηθούν, αφού η «συμμαχία του Βορρά» δεν
θέλει να ολοκληρώσει σύντομα η Ελλάδα τη αξιολόγηση. Τούτο διότι αμέσως μετά,
θα βρεθεί ενώπιον των ευθυνών της να υλοποιήσει την συμφωνία του Μαΐου για το
χρέος.
Την «ευκαιρία» για καθυστέρηση μπορούν να δώσουν και κάποια « «θεμελιώδη
» μέτρα που αναμένεται ότι θα φέρουν συγκρούσεις με την κοινωνία, αφού θα
θίγουν κεκτημένα δικαιώματα, αλλά και εντός του ΣΥΡΙΖΑ, αφού αναμένεται να
δημιουργήσουν τριβές ακόμη και αν το οικονομικό επιτελείο συμφωνήσει με τους
δανειστές με στόχο να ανοίξει την συζήτηση για το χρέος.
Από τα περίπου 33 μέτρα της αξιολόγησης, το 1/3 είναι πολύ πιθανό να
καθυστερήσει την ολοκλήρωση της αξιολόγησης ακόμη και μέχρι και το τέλος του
χρόνου ή και ακόμη αργότερα. Τα επικίνδυνα αυτά μέτρα είναι:
1. Το θέμα των αλλαγών στην
αγορά εργασίας, όπου θα πρέπει να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη μεταξύ ΕΕ και ΔΝΤ
για το τι θα πρέπει να αλλάξει η Ελλάδα. Παράλληλα η Κυβέρνηση θα πρέπει
σίγουρα να κάνει υποχωρήσεις για τις ομαδικές απολύσεις και τον συνδικαλιστικό
νόμο, ενώ και η συμφωνία για την επαναφορά των ΣΣΕ, μπορεί να φέρει δυσάρεστες
εκπλήξεις σε ό,τι αφορά τον καθορισμό του κατώτερου μισθού.
2. Η σύσταση και λειτουργία
του Ενιαίου Ταμείου Κύριας Ασφάλισης ΕΦΚΑ, ως συνέχεια εφαρμογής του
ασφαλιστικού, είναι μια ακόμη πρόκληση για το υπουργείο Εργασίας. Ένα
πρωτόγνωρο για τα ελληνικά χρονικά εγχείρημα που βρίσκεται ακόμη στο επίπεδο
του νομοσχεδίου, ενώ το νέο ταμείο θα πρέπει να είναι λειτουργικό μέχρι και το
τέλος Μαρτίου του 2017.
3. Η δύσκολη και σύνθετη
διαδικασία της περικοπής κοινωνικών επιδομάτων, ώστε να εξοικονομηθούν πόροι
700 εκατ. ευρώ , για την χρηματοδότηση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης,
όπως μετονομάστηκε το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Για το θέμα έχουν γίνει μόνο
κάποιες πρώτες συζητήσεις αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα περικοπεί πρώτο, από πότε
και με ποιους όρους.
4. Η σύσταση και λειτουργία
του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων θα είναι ένα ακόμη μεγάλο θέμα της δεύτερης
αξιολόγησης, με δεδομένο ότι με τα 15 προαπαιτούμενα έγινε μόνο μια αρχή. Μετά
το εποπτικό συμβούλιο θα πρέπει να οριστεί ΔΣ, να συσταθεί η Εταιρία Δημοσίων
Συμμετοχών και να γίνουν οι νομικές διαδικασίες για την λειτουργία του νέου
ταμείου με τις τέσσερις θυγατρικές του (ΤΑΙΠΕΔ, ΤΧΣ, ΕΤΑΔ, ΕΔΗΣ).
5. Η αναθεώρηση του
επιχειρηματικού σχεδίου του ΤΑΙΠΕΔ, για να συμπεριλάβει τις αποκρατικοποιήσεις
που θα προχωρήσει μέσα στο 2017 και το 2018.
6. Ο εξωδικαστικός
μηχανισμός ρύθμισης οφειλών που θα αφορά τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια έχει
πολλά νομικά προβλήματα να λύσει πριν οριστικοποιηθεί , ψηφιστεί και τεθεί σε
εφαρμογή. Γενικότερα, το θέμα της εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων θα είναι ένα
από τα βασικά της δεύτερης αξιολόγησης.
7. Το θέμα των ειδικών
μισθολογίων, το οποίο σε επίπεδο υπουργείων κινείται ακόμη σε επίπεδο προτάσεων.
Τα νέα ειδικά μισθολόγια θα τεθούν υπ όψη σε επίπεδο θεσμών πριν ληφθούν
τελικές αποφάσεις. Μαζί θα πρέπει να ληφθούν τελικές αποφάσεις για το νέο
σχέδιο μόνιμης κινητικότητας, αλλά και την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.
8. Το άνοιγμα του
επαγγέλματος του μηχανικού (που εξασκούσαν περίπου τα μισά στελέχη της
Κυβέρνησης) αλλά και η πώληση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός
φαρμακείου, είναι θέματα που μπορούν να προκαλέσουν εντάσεις ακόμη και εντός
της Κυβέρνησης.
9. Το θέμα της οριστικής
τακτοποίησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου είναι ένα ακόμη θέμα τριβής.
Στις υποχρεώσεις της δεύτερης αξιολόγησης περιλαμβάνεται η εκπόνηση σχεδίου για
μηδενισμό των ληξιπρόθεσμών οφειλών μέχρι και το τέλος του 2017 και η εφαρμογή
της κοινοτικής οδηγίας που θα θεωρεί ληξιπρόθεσμες οφειλές όσες καθυστερούν
πάνω από 30 ημέρες.
10. Η αναμόρφωση του ρόλου
των ανεξάρτητων αρχών (ΡΑΕ Επιτροπής ανταγωνισμού ΕΕΤΤ κλπ) θα είναι ένα ακόμη
σοβαρό θέμα της επόμενης αξιολόγησης, αφού το σχέδιο προβλέπει την ενίσχυση της
ανεξαρτησίας τους.
11. Η σύσταση της
ανεξάρτητης γραμματείας εσόδων. Μέχρι στιγμής υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο.
Τώρα ξεκινά το ποιο ουσιαστικό μέρος που αφορά την λογιστική αποτύπωση
ανεξάρτητου προϋπολογισμού, αλλά και την στελέχωση της υπηρεσίας με βάση την
επιλογή του ΔΣ της.
12. Η οριστικοποίηση του
Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου Δημοσιονομικής Πολιτικής 2017 -2020 με αιχμή την
αποτύπωση των στόχων για τα πρωτογενής πλεονάσματα 2019 και 2020, τα οποία το
ΥΠΟΙΚ επιμένει ότι θα πρέπει να είναι χαμηλότερα από το 3,5% του ΑΕΠ.