Σε εξέλιξη βρίσκεται το Συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας στο Λουξεμβούργο. Τις πρώτες δηλώσεις για το θέμα του φυσικού αερίου έκαναν ο Κώστας Σκρέκας, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου της προεδρεύουσας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Τσεχίας, Ζόζεφ Σικέλα και η αρμόδια Επίτροπος Κάντρι Σίμσον.
«Θα χτίσουμε πάνω στα σημαντικά θεμέλια της συμφωνίας των αρχηγών κρατών» και «θα συνεργαστούμε για να βάλουμε στην άκρη τις διαφορές μας» δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, προσερχόμενος στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ στο Λουξεμβούργο.
«Στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο οι αρχηγοί κρατών έθεσαν τα θεμέλια μιας πολύ σημαντικής συμφωνίας. Σήμερα θα προσπαθήσουμε να χτίσουμε πάνω σε αυτά και θα συνεργαστούμε για να βάλουμε στην άκρη τις διαφορές μας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στέλνει τώρα ένα σαφές μήνυμα ενότητας και αποφασιστικότητας στη φάση των υψηλών τιμών της ενέργειας. Πρέπει να ανταποκριθούμε στην επείγουσα ανάγκη να εγγυηθούμε την ασφάλεια και τη σταθερότητα των ευρωπαίων πολιτών», δήλωσε ο Έλληνας υπουργός.
«Είμαστε ικανοποιημένοι που η τελική συμφωνία περιλαμβάνει δύο πτυχές των ελληνικών προτάσεων», προσέθεσε.
Σικέλα: Πρέπει να βρούμε ένα εργαλείο για να αποφευχθεί αυτή η αστάθεια
Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου της προεδρεύουσας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Τσεχίας Ζόζεφ Σικέλα επεσήμανε πως είναι αναγκαίο να υπάρξει μηχανισμός για το φυσικό αέριο που θα βοηθήσει στην αποφυγή της αστάθειας τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον.
«Πρέπει να βρούμε ένα εργαλείο για να αποφευχθεί, όχι μόνο σήμερα, αλλά και στο μέλλον αυτή η αστάθεια. Δεν θέλω λοιπόν να συζητήσω την παρούσα τιμή και το επίπεδο του πλαφόν διότι το παιχνίδι δεν έχει τελειώσει και ο χειμώνας έρχεται. Θα δούμε τι θα έρθει το χειμώνα και τι μπορεί να έρθει την επόμενη χρονιά. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει ένα εργαλείο» ανέφερε ο κ. Σικέλα προσερχόμενος στο συμβούλιο των υπουργών ενέργειας στο Λουξεμβούργο. Επίσης, δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι δεν προχωρούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες.
«Ο χρόνος έχει σημασία και πρέπει να είμαστε γρήγοροι. Δε θα κρύψω ότι είμαι ελαφρώς απογοητευμένος που δεν προχωράμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα» επισήμανε.
Επιπροσθέτως, ο Τσέχος υπουργός σημείωσε ότι «οι ηγέτες μάς έδωσαν την κατεύθυνση και σήμερα σε υπουργικό επίπεδο θα συνεχίσουμε με πιο τεχνικές συζητήσεις για τα μέτρα με στόχο να φτάσουμε σε μια ευθυγράμμιση η οποία ελπίζω ότι θα εγκριθεί υπό την τσεχική προεδρία μέχρι το τέλος Νοεμβρίου».
Τέλος, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «θα υπάρχει κοινή αντίληψη ότι θέλουμε να διατηρήσουμε την ενότητα και ότι παίζουμε όλοι μαζί και όχι ο ένας εναντίον του άλλου».
Σίμσον: Θα εξετάσουμε τι σημαίνει το ιβηρικό μοντέλο από πλευράς δαπανών
Το τι σημαίνει πιθανή επέκταση του ιβηρικού μοντέλου σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ένα από τα ζητήματα τα οποία θα συζητήσουν οι υπουργοί Ενέργειας σήμερα στο Λουξεμβούργο, ανέφερε η αρμόδια Επίτροπος Κάντρι Σίμσον.
Προσερχόμενη στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας σημείωσε ότι οι ηγέτες ζήτησαν από την Κομισιόν να παράσχει μια ανάλυση σε σχέση με το εν λόγω μοντέλο. «Η Ιβηρική χερσόνησος δεν είναι επαρκώς διασυνδεδεμένη με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ήταν πιθανόν λοιπόν να εξετάσουμε αυτή την εναλλακτική εκεί (το ιβηρικό μοντέλο) και οι ηγέτες μας ζήτησαν να αναλύσουμε πώς να το επεκτείνουμε και τι σημαίνει από την άποψη των δαπανών διότι τα διαφορετικά κράτη μέλη έχουν διαφορετικά ενεργειακά μίγματα» επισήμανε η κ. Σίμσον. Παράλληλα, ανέφερε ότι το πακέτο των μέτρων «περιλαμβάνει έναν πιο αντιπροσωπευτικό δείκτη για τιμές του φυσικού αερίου, την ενίσχυση της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών-μελών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και μέτρα για το πώς θα προχωρήσει η από κοινού αγορά φυσικού αερίου. Οι ηγέτες ενέκριναν αυτή την προσέγγιση και μας ζήτησαν να προχωρήσουμε».
Τέλος, οι υπουργοί θα εξετάσουν το θέμα του υδρογόνου, αλλά και την οδηγία για τα κτίρια με την Επίτροπο Ενέργειας να εκφράζει την ελπίδα ότι θα βρεθεί κοινός τόπος στο συγκεκριμένο θέμα καθώς «τα κτίρια αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης φυσικού αερίου ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα».