Του Τάσου Δασόπουλου
Την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και το τέλος τραπεζικών συναλλαγών έβαλε στο τραπέζι το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να κλείσει ένα μέρος από το δημοσιονομικό κενό των 1,7 δις ευρώ για την τριετία 2016-1018.
Η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα είχε τεθεί και από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη στο τέλος του 2015, σε αντικατάσταση των ετήσιων τελών κυκλοφορίας με ένα φόρο «χρήσης» των ΙΧ αλλά είχε ξεχαστεί. Τώρα επανέρχεται με την ευκαιρία των μέτρων που θα πρέπει να πάρει η Ελλάδα μέχρι και τέλος του προγράμματος.
Στην ίδια λογική βρίσκεται και το μέτρο της επιβολής τέλους 0,05 τοις χιλίοις για τις τραπεζικές συναλλαγές, με στόχο να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα ύψους 500 εκατ. ευρώ. Το μέτρο είναι η τρίτη φορά που τίθεται από την ελληνική πλευρά, αλλά τις δύο προηγούμενες είχε συναντήσει την άρνηση των δανειστών.
Η συνάντηση που είναι σε εξέλιξη μέχρι και αυτήν την ώρα, συζητά και τη νέα κλίμακα, η οποία θα επιβαρύνει τα εισοδήματα πάνω από τα 30.000 ευρώ, ενώ θα προβλέπει αφορολόγητο λίγο πάνω από τα 9.000 ευρώ (περίπου 9.050 ευρώ). Η νέα αυτή προσαρμογή έγινε μετά την επιμονή του ΔΝΤ να ισχύσει ένα χαμηλό αφορολόγητο για όλη την κλίμακα των εισοδημάτων και όχι η αύξηση των συντελεστών για τα μεσαία εισοδήματα, που προέβλεπε η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών.
Το γεγονός προκάλεσε την έκρηξη της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, η οποία μιλούσε για έκπληξη σχετικά με την στάση του ΔΝΤ. «Αυτή τη φορά, οι ισχυρισμοί των στελεχών του αποτελούν παγκόσμια πρωτοτυπία στην οικονομική πολιτική» τόνιζε πηγή του ΥΠΟΙΚ σημειώνοντας ότι, σύμφωνα με το Ταμείο, αν το αφορολόγητο μειωθεί πολύ και παράλληλα δοθεί σε όλους ακόμα και σε όσους έχουν εισόδημα πάνω από 40.000 ευρώ, τότε βοηθάμε τους φτωχούς, όχι τους πλούσιους!
Πληροφορίες θέλουν το Ταμείο να εκφράζει την δυσφορία του για την στάση της ελληνικής πλευράς καταλογίζοντας έλλειψη συνεργασίας.