Μεταξύ του 2010 και του 2017 οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών μειώθηκαν κατά 36 δισ. ευρώ και η ιδιωτική κατανάλωση από τα 152 δισ. ευρώ στα 116 δισ. ευρώ σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και της ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης καταγράφοντας τις καταναλωτικές τάσεις για το εννεάμηνο του 2017.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα η ετήσια ονομαστική κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη είναι 20.000 € στην Ε.Ε 27 και 21.413 € στην Ευρωζώνη, ενώ στην Ελλάδα 12.940 €. Δηλαδή συνάγεται το συμπέρασμα πως η εγχώρια καταναλωτική δαπάνη αντιστοιχεί στο 65% του κοινοτικού μέσου όρου των 27 και στο 60% των κρατών της ευρωζώνης. Απόκλιση υπάρχει και στον δείκτη πραγματικής κατά κεφαλήν κατανάλωσης της Eurostat στο σύνολο κατανάλωσης/οικονομίας με την Ελλάδα στο 77 έναντι 100 της Ε.Ε 27 και 105 των μελών της ευρωζώνης.
• Δείκτης Οικονομικού κλίματος το 9μηνο του 2017: Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στον κλάδο του Λιανικού Εμπορίου διαμορφώθηκε στις 85,7 μονάδες το Σεπτέμβριο του 2017 έναντι 99,6 μονάδων τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Αναλυτικότερα:
➢Ραγδαία υποχώρηση μέσα σε μόλις δύο χρόνια (2015/2017) σημειώνει η μέση μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών για τις αγορές από το Super – markets. Eνώ, το 2015 η μέση μηνιαία δαπάνη στο σούπερ μάρκετ ήταν 280 €, στη διάρκεια του 2017 (α΄ τετράμηνο) ανέρχεται μέχρι στιγμής στα 239 € (-41 €). Το διαρκώς συρρικνούμενο εισόδημα, απότοκο των αλλεπάλληλων φορολογικού κυρίως χαρακτήρα επιβαρύνσεων, αποτελεί τη βασική αιτία για την «ελάφρυνση» του καλαθιού, με επακόλουθο τη μείωση τζίρου και περιθωρίου κέρδους για τις εταιρείες του κλάδου. Σύμφωνα με την έρευνα «ShopperHood Study» (παρουσίαση σε 12ο Συνέδριο του ECR Hellas-σύνδεσμος προμηθευτών και λιανεμπόρων), οι καταναλωτές πλέον όχι μόνο πάνε λιγότερες φορές τον μήνα στο Super- market (9 έναντι 10 το 2015), αλλά ξοδεύουν και λιγότερα (26,5 € το μέχρι στιγμής μέσο «καλάθι» φέτος έναντι 28 € το 2015). Ο τζίρος του Λιανεμπορίου και των προμηθευτών υποχωρεί και εξαιτίας της υπερβολικής εστίασης του κλάδου στις προσφορές, τάση που ενισχύθηκε και μπροστά στην επιτακτικότητα κάλυψης του μεριδίου του «Μαρινόπουλου». Βάσει της έρευνας, το 51% πλέον των καταναλωτών περιμένει να αγοράσει ένα προϊόν μέχρι αυτό να διατεθεί σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 ήταν 42%.