Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει την απαλλαγή της μεσαίας τάξης από την υπερφορολόγηση, δηλώνει, μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Σταϊκούρας στην «Εφημερίδα των Συντακτών».
Ο υπουργός Οικονομικών εκτιμά ότι το κόστος των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αγγίζει τα 1,2 δισ. ευρώ και κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ ότι παρέδωσε τη χώρα με δημοσιονομικό κενό για το 2019.
Εξηγεί, επίσης, πόσα θα εξοικονομήσει η Ελλάδα με την αποπληρωμή μέρος του δανείου του ΔΝΤ, ενώ για τα πλεονάσματα σημειώνει ότι έχουν ήδη ληφθεί πρωτοβουλίες σε κορυφαίο επίπεδο, αλλά απαιτείται, εκτός από το ΔΝΤ, και η σύμφωνη γνώμη των υπόλοιπων θεσμών.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη:
Μετά τη μείωση του ΕΝΦΙΑ ανακοινώσατε ως κυβέρνηση από τη ΔΕΘ νέες μειώσεις φόρων. Nα περιμένουμε και άλλες τέτοιες κινήσεις εν όψει του προϋπολογισμού του 2020;
Ο σχεδιασμός του πρωθυπουργού με το οικονομικό επιτελείο είναι να κινηθούμε εμπροσθοβαρώς. Το έχουμε ήδη δείξει, υλοποιώντας πολιτικές όπως είναι η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η βελτίωση του πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών των πολιτών και η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών νωρίτερα από τις προεκλογικές δεσμεύσεις μας.
Συνεχίζουμε το 2020, με τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, την οικογένεια και την οικοδομή. Είχαμε δεσμευτεί να απαλλάξουμε τη μεσαία τάξη από το βάρος της υπερφορολόγησης που της είχε επιβάλει η προηγούμενη κυβέρνηση και αυτό ξεκινήσαμε να κάνουμε.
Εφαρμόζουμε μια πολιτική η οποία είναι απολύτως συνεπής με τις υποσχέσεις μας, χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Με τα σημερινά δεδομένα της οικονομίας αυτά είναι τα δημοσιονομικά περιθώρια που έχουμε για το 2020. Η οικονομία όμως, όπως ξέρετε, έχει μια δυναμική.
Αν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε μια κατεστραμμένη οικονομία, όπως λέγατε, τότε πώς υπάρχουν σήμερα τα δημοσιονομικά περιθώρια για μείωση φόρων;
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τη χώρα με δημοσιονομικό κενό για το 2019. Αυτό αναγνωρίζεται στις εκθέσεις όλων των θεσμών, εντός και εκτός Ελλάδας. Ομως η εκτέλεση του προϋπολογισμού τους τελευταίους δύο μήνες και οι εκτιμήσεις για το υπόλοιπο της χρονιάς βεβαιώνουν ότι ο υψηλός φετινός δημοσιονομικός στόχος θα επιτευχθεί.
Ηδη, η βελτίωση του οικονομικού κλίματος πυροδοτεί την αναπτυξιακή διαδικασία, τα δημόσια έσοδα -τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο- υπερβαίνουν σημαντικά τους στόχους (σε αντίθεση με τον Ιούνιο), ενώ η δημοσιονομική πειθαρχία έχει επιστρέψει στο σκέλος των δαπανών.
Η ενίσχυση του ρυθμού μεγέθυνσης της οικονομίας, η ταχεία επιστροφή στην πλήρη κανονικότητα, η οµαλοποίηση των σχέσεων µε τις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η πλήρης άρση των capital controls, η υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών και η αξιολόγηση αυτών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η προώθηση συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και η υλοποίηση του νέου πλαισίου ρύθμισης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών, δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο και περαιτέρω μειώσεις φορολογικών συντελεστών και το 2020.
Τελικά πόσο είναι το κόστος των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ;
Αποτιμώνται, μαζί με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, περίπου στα 1,2 δισ. ευρώ. Ομως το τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα μπορεί να είναι μικρότερο, διότι οι περισσότερες από τις παρεμβάσεις φέρουν έντονη αναπτυξιακή διάσταση.
Θα αποπληρώσουμε πρόωρα ένα ποσό των δανείων του ΔΝΤ; Σε τι ύψος και πόσο θα ωφεληθεί η χώρα;
Το υπουργείο Οικονομικών εργάζεται μεθοδικά ώστε να εκπληρωθούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποδοχή του σχετικού αιτήματος πρόωρης εξόφλησης δανείων του ΔΝΤ το συντομότερο δυνατόν. Ηδη θέσαμε το σχετικό ζήτημα στο χθεσινό Eurogroup. Στον σχεδιασμό μας είναι η αποπληρωμή του ακριβού τμήματος των δανείων, το ύψος του οποίου ανέρχεται σήμερα περίπου στα 3 δισ. ευρώ.
Η κίνηση αυτή είναι ιδιαίτερης σημασίας, αφού διασφαλίζει άμεσα κέρδη για το Ελληνικό Δημόσιο της τάξης των 75 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι προεξοφλούνται δάνεια υψηλού κόστους, ετησίως επιτοκίου 5,13%, όταν τόσο το τρέχον κόστος δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου για 10ετή διάρκεια όσο και το μέσο κόστος εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους διαμορφώνονται κοντά στο 1,6%.
Επιπλέον με την κίνηση αυτή βελτιώνονται οι δείκτες βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους, ενώ επιτυγχάνεται και σχετική αντιστάθμιση των κινδύνων αγοράς που οφείλονται στα ειδικά χαρακτηριστικά των δανείων του ΔΝΤ διασφαλίζοντας έτσι την αναγκαία προβλεψιμότητα για τις μελλοντικές δαπάνες.
Υπόσχεστε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Γιατί θα το πετύχετε εσείς, ενώ όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις την τελευταία δεκαετία απέτυχαν; Δεν σας φοβίζει μια πιθανή νέα ύφεση στην Ευρώπη;
Οι κυβερνήσεις της παράταξής μας έχουν πετύχει την υψηλότερη μέση επίδοση όσον αφορά τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, τόσο κατά τα μεταπολιτευτικά 45 χρόνια όσο και τα μεταπολεμικά – μετεμφυλιακά περίπου 70 χρόνια. Οσον αφορά το παρόν, εκτιμούμε ότι λόγω πολιτικής φιλοσοφίας και πολιτικών, θα πετύχουμε καλύτερη επίδοση το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το πρώτο, αλλά και καλύτερη επίδοση σε σχέση με την αντίστοιχη του 2018.
Για τα επόμενα έτη εκτιμούμε ότι οι επιδόσεις μας θα είναι καλύτερες από αυτές που είχαν προβλεφθεί. Αυτό εκτιμάται και για το 2020, αν δεν υπάρξουν έντονες διαταραχές υφεσιακού τύπου στην ευρωπαϊκή και την παγκόσμια οικονομία. Αυτές οι ρεαλιστικά πιο αισιόδοξες προβλέψεις θα ενσωματωθούν στον υπό κατάθεση προϋπολογισμό.
Αρκούν απλά μερικές μειώσεις φόρων και 2-3 μεγάλες ξένες επενδύσεις για να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη;
Είναι γνωστό ότι η αναπτυξιακή διαδικασία είναι φαινόμενο πολυπαραγοντικό. Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να διαρκέσει μέσα στον χρόνο και να είναι υψηλού ρυθμού. Δεν μιλά για αποσπασματικές μειώσεις φόρων, αλλά για ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό οικονομικό σχέδιο που υπηρετεί συνολικά την αναπτυξιακή και μεταρρυθμιστική προσπάθεια της χώρας και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Επιδιώκει, μέσω της μείωσης των φορολογικών βαρών που έχει δρομολογήσει, της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της ενίσχυσης του εξωστρεφούς προσανατολισμού της ελληνικής οικονομίας, της κάλυψης του επενδυτικού χάσματος, της προώθησης αποκρατικοποιήσεων και εμβληματικών επενδύσεων, της μείωσης των οφειλών του Δημοσίου, της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, της στήριξης της υγιούς επιχειρηματικότητας και της στροφής στην ποιοτική εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία, να ωθήσει την ελληνική οικονομία σε βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης.
Γίνεται πολλή συζήτηση για τη μεσαία τάξη και την υπερφορολόγησή της. Εσείς, ως ΥΠΟΙΚ, πώς θα την ορίζατε εισοδηματικά και περιουσιακά;
Επιστημονικός ορισμός, κοινά αποδεκτός, για την εισοδηματικά και περιουσιακά μεσαία τάξη δεν υφίσταται. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ελαστικά με τα ανωτέρω κριτήρια προσιδιάζει σε μια κανονική κατανομή, με ασυμμετρία στην οποία αφήνουμε εκτός περίπου το 10% της ακραίας φτώχειας και το 20% των πολύ υψηλών εισοδημάτων και πλούτου. Ομως τα ανωτέρω πρέπει να προσδιοριστούν ποσοτικά, επακριβώς και να συμφωνήσουμε όλες οι πλευρές για το περιεχόμενο του όρου «μεσαία τάξη». Οι πολιτικές πάντως που υλοποιεί η σημερινή κυβέρνηση υπηρετούν και προσεγγιστικά ανταποκρίνονται σε αυτά τα κριτήρια.
Είχατε υποσχεθεί ως αντιπολίτευση ότι θα γίνει εξεταστική επιτροπή για το α’ εξάμηνο του 2015 και τη διαπραγμάτευση που κόστισε -κατά εκτιμήσεις- από 80 ώς 200 δισ. ευρώ. Τι συνέβη και φαίνεται ότι αλλάξατε γνώμη;
Γενικώς οι εξεταστικές επιτροπές δεν έχουν θετική παράδοση στην πολιτική ζωή της χώρας. Σας θυμίζω ότι τελευταία η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διέκοψε τις εργασίες εξεταστικής που διερευνούσε τις συνθήκες και τις ευθύνες για την ένταξη στα μνημόνια. Γιατί άραγε; Για την επίμαχη περίοδο του πρώτου εξαμήνου του 2015 το θέμα δεν έχει κλείσει οριστικά.
Εσείς θα δείτε την ταινία του Κώστα Γαβρά; Εχετε διαβάσει το βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη;
Ο κ. Γαβράς είναι ένας αξιόλογος και διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης. Θα δω την ταινία για να αξιολογήσω την οπτική της για μια κρίσιμη περίοδο της ελληνικής οικονομίας, την οποία άλλωστε έχω ζήσει και έχουν βιώσει με οδυνηρό τρόπο οι Ελληνες πολίτες. Πρέπει να σας πω ότι για την περίοδο αυτή προσπαθώ να διαβάζω όλα τα σχετικά βιβλία.
Εκτός από τις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ, η Ν.Δ. παρέδωσε το 2009 μια χώρα με έλλειμμα 15,7%, που σε πρωτογενές επίπεδο έφτανε τα 24 δισ. ευρώ. Μπορεί το κόμμα σας σήμερα να πείσει για τις προθέσεις του, όταν δεν έχει κάνει αυτοκριτική για τα λάθη του;
Αν διαβάζατε τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Eurostat, θα διαπιστώνατε ότι το επίπεδο του δημοσιονομικού ελλείμματος, όπως αυτό τελικά διαμορφώθηκε, ήταν χαμηλότερο και όχι στο επίπεδο που αναφέρετε. Να ληφθεί δε υπόψη ότι δημοσιονομικά την περίοδο Οκτώβριος 2009-Φεβρουάριος 2010 τη διαχειρίστηκε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αν, δε, εξετάζατε αναλυτικότερα τη σύνθεση του ελλείμματος, θα διαπιστώνατε ότι ήταν ακόμα χαμηλότερο. Και μάλιστα τούτο στην οξεία φάση της μεγαλύτερης παγκόσμιας κρίσης των τελευταίων 100 ετών.
Αλλά αυτά αποτελούν αντικείμενο για μια ενδιαφέρουσα, αναλυτική, επιστημονική και πολιτική διερεύνηση. Είναι σαφές ότι στη χώρα μας πρέπει να γίνεται συνεχής νηφάλια συζήτηση για την πορεία της ελληνικής, της ευρωπαϊκής και της διεθνούς οικονομίας. Από την πλευρά μας είμαστε έτοιμοι με επιχειρήματα και δεκτικοί για συμμετοχή. Ομως σε καμία περίπτωση δεν αναγνωρίζουμε σε άλλες πολιτικές δυνάμεις να αυτοχρίζονται αυθαίρετα ως εισαγγελείς, στους οποίους δήθεν πρέπει να δώσουμε εξηγήσεις.
Γιατί παραπέμπετε για το μέλλον και το 2021 την επαναδιαπραγμάτευση των υπερπλεονασμάτων που συμφώνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ παράγοντες, όπως η Κριστίν Λαγκάρντ, εμφανίζονται ως σύμμαχοι για να διεκδικήσουμε αλλαγές τώρα;
Εχουν ήδη αναληφθεί σοβαρές οικονομικές πρωτοβουλίες τόσο του πρωθυπουργού όσο και του οικονομικού επιτελείου. Προφανώς στις συζητήσεις με τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των θεσμών ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών θέτουμε σε σοβαρή βάση το ζήτημα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Είναι θετικό ότι η απερχόμενη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ κ. Λαγκάρντ επανέλαβε πρόσφατα τη θέση της για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Απαιτούνται όμως οι σύμφωνες γνώμες των άλλων θεσμών και εταίρων.
Εργαζόμαστε για να τις εξασφαλίσουμε. Και πιστεύω ότι σε συνθήκες αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης που οικοδομούμε, θα τις εξασφαλίσουμε. Σε ό,τι αφορά το τι συμφώνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν σας κάνει εντύπωση πως ουδείς στο εξωτερικό έχει αναφέρει κάτι σχετικό μέχρι σήμερα; Δεν σας κάνει εντύπωση πως και οι αρμόδιες εγχώριες δημόσιες υπηρεσίες δηλώνουν άγνοια για έναν λογαριασμό που, κατά τον κ. Τσίπρα, είχε ήδη δήθεν ανοίξει; Αυτά ο λαός τα λέει «λόγια του αέρα».
Τελικά στο αφορολόγητο θα υπάρξουν αλλαγές στη δομή του ή έστω επιμέρους, π.χ. στις ηλεκτρονικές συναλλαγές;
Οπως σας προείπα, το αφορολόγητο διατηρείται, ενώ παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι και τα 4 τέκνα, διευρύνοντας το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς.
Η μείωση του συντελεστή στο 9% για το εισόδημα ώς 10.000 ευρώ θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2020;
Ναι.
Πηγή: efsyn.gr