Τον Ιούλιο τελικά θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης της ΟΛΘ Α.Ε., αντί για τον Απρίλιο όπως προβλεπόταν καθώς ακόμη συνεχίζονται οι συζητήσεις για τη διαμόρφωση της νέας σύμβασης παραχώρησης, ενώ μένει να δοθεί η τελική έγκριση στο master plan από το δ.σ. της εταιρείας ώστε μετά να υποβληθεί στα υπουργεία.
Τα παραπάνω τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Δημήτρης Μακρής, επισημαίνοντας ότι η παράταση στο χρόνο υποβολής των δεσμευτικών προσφορών δε σημαίνει μειωμένο επενδυτικό ενδιαφέρον. Αντιθέτως, από τους οκτώ ενδιαφερόμενους αγοραστές, οι τέσσερις ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ για συζήτηση και επικαιροποιημένη εκδήλωση που ενδιαφέροντος που είχαν δείξει στην προηγούμενη φάση του διαγωνισμού. Εν τω μεταξύ το data room για τον ΟΛΘ έχει ανοίξει και συνεχώς εμπλουτίζεται με πληροφορίες, αλλά ακόμη οι εγκαταστάσεις της εταιρείας, στη Θεσσαλονίκη, δεν δέχθηκαν επενδυτές-επισκέπτες.
Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο κ. Μακρής ανέλυσε την πορεία της εταιρείας κατά το 2015 τονίζοντας ότι η ΟΛΘ Α.Ε, με λειτουργική κερδοφορία (ΕΒΙΤDA) που αντιστοιχεί στο 52,79% του κύκλου εργασιών, είναι μία από τις εισηγμένες εταιρείες στο Χ.Α.Α, με τις υψηλότερες αποδόσεις. Η μείωση κύκλου εργασιών στα 50,8 εκατ. έναντι 54,8 εκατ. ευρώ το 2015, δηλαδή κατά περίπου 4 εκατ. ευρώ και, των προ φόρων κερδών κατά 3,9 εκατ. ευρώ, ήταν αποτέλεσμα της μείωσης στη διακίνηση του συμβατικού φορτίου και δη των μεταλλευμάτων (π.χ. νικελίου), ενώ αρνητικά λειτούργησε και το κλείσιμο ενός μεγάλου πελάτη, τον οποίο δεν κατονόμασε ο κ. Μακρής αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι πρόκειται για τη Hellenic Steel.
“Δεν χάσαμε πελάτες που προτίμησαν άλλα λιμάνια”, επανέλαβε πολλές φορές προσθέτοντας ότι το 2015 μπορεί να υπήρξε μείωση στα συμβατικά φορτία αλλά υπήρξε αύξηση στη διακίνηση containers, ενώ ειδικότερα καταγράφηκε αύξηση στη διακίνηση transit containers με τις γειτονικές Βουλγαρία και FYROM.
Κέρδη, μέρισμα και επενδύσεις
Η ΟΛΘ ΑΕ, στη γενική συνέλευση των μετόχων θα προτείνει τη διανομή μερίσματος 35% επί των καθαρών κερδών, ποσοστό που μεταφράζεται σε 0,58 ευρώ μέρισμα ανά μετοχή.
Η εταιρεία, που το 2015 επένδυσε 7,169 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμούς, δίκτυα αλλά και αναβάθμιση πληροφοριακών δικτύων και λογισμικού, σχεδιάζει για το 2016 επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ και τη δημιουργία μίας νέας Υπηρεσίας Υποδοχής των εγχωρίων containers προς εξαγωγή. Η δημιουργία της είναι απαραίτητη, θα απαιτήσει την επένδυση 2 εκατ.ευρώ αλλά θα δίνει ετησίως, τουλάχιστον, έσοδα 4 εκατ. στην ΟΛΘ Α.Ε. και κέρδη 1 εκατ. ευρώ.
Το πολύ σημαντικό είναι ότι ο ΟΛΘ πέτυχε την έγκριση της πρόσληψης 78 μονίμων υπαλλήλων (χειριστών, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού). Μόλις στην επόμενη συνεδρίαση οριστούν τα προσόντα του νέου προσωπικού, θα ενημερωθεί το ΑΣΕΠ για να προχωρήσει στο σχετικό διαγωνισμό.
Ο ΟΛΘ θα προχωρήσει, όπως έχει άλλωστε ανακοινωθεί, στην αποκατάσταση, εξωτερικά, του μεγάλου διατηρητέου κτηρίου του επιβατικού σταθμού. Το έργο αποφασίσθηκε για να αποφευχθούν οι καταπτώσεις στοιχείων, στη συνέχεια όταν αποφασίσθηκε και το βάψιμο όπως και ο φωτισμός ο λογαριασμός ανέβηκε στις 400.000 ευρώ και, μετά την παρέμβαση της αρμόδιας Εφορίας Αρχαιοτήτων, η νέα προϋπολογισμένη δαπάνη ανήλθε στο 1 εκατ. ευρώ.
Κινητοποιήσεις εργαζομένων
Το ζήτημα των προσλήψεων προσωπικού έφερε το θέμα στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που για τρίτο Σαββατοκύριακο θα απέχουν από την εργασία. Το ότι οι εργαζόμενοι δεν κάνουν υπερωρίες, κάποιες ημέρες και απέχουν τα Σαββατοκύριακα, είναι μεγάλο πρόβλημα γιατί το Λιμάνι έχει μεγάλη έλλειψη σε προσωπικό.
Σημειώνεται ότι συνολικά σήμερα απασχολούνται 330 άτομα, όταν το οργανόγραμμα του 2011 μιλούσε για 600 εργαζομένους. Ο κ. Μακρής υποστήριξε ότι με βάση τον αναπτυξιακό σχεδιασμό που έχει γίνει, στη 5ετία και μέχρι το 2020-2021, ο ΟΛΘ χρειάζεται 510 άτομα προσωπικό.
Eκτός λοιπόν από τα ζητήματα που συνδέονται με την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε. και κάνουν αυτή τη χρονική περίοδο “ευαίσθητη και με πολλές προκλήσεις”, η διοίκηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που συνεχίζουν να απέχουν από υπερωρίες και την εργασία κατά το Σαββατοκύριακο.
“Επιδιώκουμε διάλογο με τους εργαζομένους και θα είμασταν πρόθυμοι να συμβάλλουμε με προτάσεις για την υποστήριξη, ενδεχομένως, κάποιων αιτημάτων τους. Μέχρι σήμερα, η κατάσταση συνεπεία των κινητοποιήσεών τους, είναι οριακά διαχειρίσιμη, αλλά αναπόφευκτα θα αρχίσουν να υπάρχουν επιπτώσεις”.
Το Business Plan των 309 εκατ. ευρώ
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το 5ετές μεσοπρόθεσμο που προβλέπει επενδύσεις 309 εκατ. ευρώ ο κ. Μακρής είπε ότι ουσιαστικά αφορά την επέκταση της 6ης προβλήτας και ειδικότερα του κρηπιδώματος ’26’ για τα container ships κατά 660 μέτρα σε μήκος και, του κρηπιδώματος ’24’, που είναι το terminal χύδην φορτίων, κατά 380 μέτρα σε μήκος.
Πέραν αυτού του έργου, ένα μέρος του επενδυτικού θα αφορά και την προμήθεια μηχανικών μέσων και εξοπλισμού.
“Σχεδιάσαμε ένα μεσοπρόθεσμο, μετά από επαφές και με εταιρείες – χρήστες, που είναι προσαρμοσμένο στη προβλεπόμενη διαμόρφωση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια, είναι ένα demand driven επενδυτικό και αυτό που σας λέω αφορά το βασικό σενάριο”, εξήγησε ο κ. Μακρής προσθέτοντας ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει στη συνέχεια να γίνουν και αφορούν στη διαχείριση των φορτίων, αλλά αυτά μπορούν να υλοποιηθούν στην επόμενη φάση, από τα διαθέσιμα της εταιρείας και τραπεζικό δανεισμό.
Να σημειωθεί ότι στις 31/12/2015 η ΟΛΘ Α.Ε. είχε ταμειακά διαθέσιμα 66,124 εκατ. ευρώ οπότε και μπορεί μέχρι σήμερα να χρηματοδοτεί επενδύσεις χωρίς να δανείζεται από τις Τράπεζες. Βεβαίως μεγάλες επενδύσεις όπως αυτή της 6ης προβλήτας, απαιτούν διαφορετική διαχείριση.
Στη συζήτηση ζητήθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο του Λιμένα να τοποθετηθεί στο αίτημα του Δήμου Θεσσαλονίκης, για εξαίρεση της 1ης προβλήτας από τους χώρους που θα παραχωρηθούν, με τη νέα σύμβαση στην ΟΛΘ Α.Ε. και στο νέο βασικό της μέτοχο.
Ο κ. Μακρής τόνισε ότι και η 1η προβλήτα έχει λιμενικές λειτουργίες, όπως είναι το υδατοδρόμιο που θα κατασκευαστεί και το οποίο προβλέπεται και στο master plan. Πρόσθεσε ότι η διοίκηση εργάζεται για την αξιοποίηση, με τον καλύτερο τρόπο, όλων των υποδομών του ΟΛΘ αλλά και την προστασία των συμφερόντων των μετόχων.
Πέραν αυτού, τα ζητήματα της παραχώρησης της 1ης προβλήτας, θα πρέπει να τα συζητήσει ο Δήμος με το ΤΑΙΠΕΔ.
Όταν ρωτήθηκε για την φιλοξενία προσφύγων στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ και το εάν υπάρχουν προβλήματα εξ’ αυτού ο κ. Μακρής είπε ότι σήμερα φιλοξενούνται 350 άτομα στην αποθήκη ’18’ και πως το λιμάνι δεν μπορεί να δεχτεί μεγαλύτερο αριθμό. Μάλιστα, ούτε η παραμονή αυτών μπορεί επί μακρόν να συνεχιστεί καθώς τίθενται ζητήματα ασφαλούς λειτουργίας του ΟΛΘ.
Συνάντηση Εργαζομένων με Δρίτσα
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, μετά τη συνάντηση που είχαν εχθές με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Δρίτσα και τον γ.γ. Λιμένων Χ. Λαμπρίδη, αποφάσισαν να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους. Την απόφαση αυτή έλαβαν επειδή όπως φάνηκε δεν υπάρχει καμία διασφάλιση των θέσεων εργασίας, με την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε. , ενώ συνεχίζουν να επιμένουν ότι πρέπει να προασπισθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού.
Όπως τονίζουν ο κ. Δρίτσας δήλωσε ότι είναι ειλλημμένη κυβερνητική απόφαση η πώληση του ΟΛΘ. Την επόμενη δε εβδομάδα, 12 και 13 Απριλίου ομάδα εργασίας των εμπλεκόμενων υπουργείων θα επισκεφθεί τον ΟΛΘ στο πλαίσιο των συζητήσεων για τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Τότε θα υπάρξει νέα συνάντηση του κ. Λαμπρίδη με τη διοίκηση και τους εργαζομένους. Επίσης, στις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί το σχέδιο Νόμου για Δημόσια Αρχή Λιμένα Πειραιά (ήδη έχει δοθεί στο ΤΑΙΠΕΔ) και θα ακολουθήσει το αντίστοιχο σχέδιο για Δημόσια Αρχή Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Οι εργαζόμενοι ανακοίνωσαν ότι συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, με αποχή σήμερα από υπερωρίες, με 24ωρη απεργία αύριο και αποχή από την εργασία το Σαββατοκύριακο.