Σημαντικές αλλαγές θα έρθουν το επόμενο διάστημα στις παραπλανητικές εκπτώσεις και στις προσφορές προϊόντων του τύπου «1+1 δώρο», «-50% έκπτωση», «2 στην τιμή του 1» στα ράφια των σούπερ μάρκετ για τους καταναλωτές.
Αυτό θα γίνει λόγω της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές. Υπενθυμίζεται πως η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης θα ανακοινώσει από την Πέμπτη, 6 Μαρτίου τον εμπλουτισμένο Κώδικα Δεοντολογίας. Σε αυτόν θα συμπεριληφθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές. Και από τη Δευτέρα, 17 Μαρτίου στα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να αποδεικνύονται όλες οι προωθητικές ενέργειες των προϊόντων μέχρι του τελευταίου λεπτού του ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση το κεντρικό στοιχείο του Κώδικα Δεοντολογίας αναμένεται να είναι ο κανόνας των 30 ημερών. Υπενθυμίζεται πως αυτός ο κανόνας εφαρμόζεται ήδη στο υπόλοιπο λιανεμπόριο και λέει τα εξής:
- Όταν ανακοινώνεται μείωση τιμής ενός προϊόντος τότε θα πρέπει να αναγράφεται ρητά η τιμή αναφοράς βάσει της οποίας θα γίνεται η έκπτωση.
- Η τιμή αναφοράς θα πρέπει να είναι χαμηλότερη που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν τη μείωση της.
Παρακάτω αναφέρεται ένα παράδειγμα για τον τρόπο που θα εφαρμοστεί το μέτρο αυτό στα σούπερ μάρκετ. Αναλυτικά:
Εάν μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ διαφημίσει ότι μια ημέρα θα διαθέτει όλα τα κατεψυγμένα θαλασσινά με έκπτωση 10% στους πελάτες που έχουν κάρτα πιστότητας τότε αυτό δεν θωρείται προσωπική έκπτωση αλλά γενική.
Ωστόσο ο κανόνας των 30 ημερών δεν αναμένεται να ισχύσει για τα λαχανικά, τα φρούτα, τα κρέατα, τους καρπούς με κέλυφος, το γάλα νωπό ή παστεριωμένο, τον βασιλικό πολτό, τα αλιεύματα, τα αυγά, τα σαλιγκάρια, τα τυριά, το γιαούρτι και τα αλλαντικά.
Και αυτό επειδή αυτά θεωρούνται νωπά και ευαλλοίωτα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα τα οποία, από τη φύση τους ή στο στάδιο της μεταποίησης, ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ημερών από τη συγκομιδή, την παραγωγή ή τη μεταποίηση.
Τι θα αναφέρει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη μείωση της τιμής (ιδίως σε προσφορές / εκπτώσεις / προωθητικές ενέργειες)» που θα τεθεί σε εφαρμογή στα σούπερ μάρκετ θα προβλέπει τα εξής:
- Θα υπάρξει χρονικός περιορισμός στις προσφορές προϊόντων του τύπου «1+1». Επίσης επισημαίνεται πως αναμένεται μπει φρένο στις πλασματικές προσφορές προϊόντων με τον περιορισμό αυτό μαζί με άλλες ρυθμίσεις. Ουσιαστικά οι προσφορές του τύπου «1+1» εκτιμάται πως θα μπορούν να ισχύουν μέχρι 3 μήνες για κάθε κωδικό προϊόντος . Διευκρινίζεται πως όταν γίνονται προσφορές τύπου «1+1» θα πρέπει ο ίδιος κωδικός προϊόντος να διατίθεται στο κατάστημα δίπλα στην προσφορά ως μονή συσκευασία.
- Χρονικός περιορισμός αναμένεται να υπάρξει και στις προσφορές που εμφανίζονται ως μόνιμη έκπτωση (προϊόντα με sticker).