Συνάντηση με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ θα έχει σήμερα το πρωί ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας προκειμένου να συζητήσουν για το θέμα των πλασματικών προσφορών. Στην συνάντηση αυτή αναμένεται να αναζητηθούν τρόποι για να αντιμετωπιστούν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που παραπλανούν τους καταναλωτές, την στιγμή που το κύμα ακρίβειας συνεχίζει να εξαπλώνεται στα περισσότερα καταναλωτικά αγαθά.
Υπενθυμίζεται πως για το θέμα των πλασματικών προσφορών μίλησε χθες στον ΑΝΤ1 ο κ. Σκρέκας. Όπως είπε οι περισσότερες προωθητικές ενέργειες προέρχονται από τους προμηθευτές και όχι από τις εταιρίες των σούπερ μάρκετ , Ο σκοπός είναι να γίνονται πραγματικές και όχι παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές και γι’ αυτό προωθείται από το υπουργείο Ανάπτυξης και σχετική μεταρρύθμιση, σημείωσε ο κ. Σκρέκας.
Ταυτόχρονα, όπως, έχει αρχίσει να λειτουργεί η πρωτοβουλία της μόνιμα χαμηλής τιμής καθώς έχουν ενταχθεί, έως σήμερα, 931 προϊόντα από 77 εταιρείες ενώ υπενθύμισε ότι έχουν επιβληθεί, περίπου, 9 εκατ. ευρώ πρόστιμα, εκ των οποίων τα 4 εκατ. ευρώ τις τελευταίες 3 με 4 εβδομάδες και από το σύνολο αυτό, το 70% έχει εισπραχθεί ήδη ή έχει βεβαιωθεί στις ΔΟΥ. Επίσης πρόσθεσε ότι, προσφάτως, κατέθεσε στην Βουλή το διπλότυπο είσπραξης προστίμου 1 εκατομμυρίων ευρώ από μία πολυεθνική εταιρεία.
Στο θέμα των εκπτώσεων αναφέρθηκε και την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου ο κ. Σκρέκας στο πλαίσιο της επίσκεψης που πραγματοποίησε στα εμπορικά καταστήματα του κέντρου της Αθήνας αλλά και της συνάντησης του με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη.
«Ελέγχουμε πώς αποτυπώνονται οι τιμές και οι προσφορές. Διαπιστώνουμε ότι όλη η αγορά έχει ανταποκριθεί στον νέο νόμο της κυβέρνησής μας. Οι εκπτώσεις αποτυπώνονται με ορθό τρόπο, ώστε ο καταναλωτής να αντιλαμβάνεται και να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Είδαμε ποσοστό εκπτώσεων το οποίο ξεπερνάει και το 50%, το οποίο είναι πολύ σημαντικό σε μία περίοδο όπου ο πληθωρισμός ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά» είπε και πρόσθεσε «οι έλεγχοι συνεχίζονται. Εμείς ως αρμόδιο Υπουργείο όλο το προηγούμενο διάστημα έχουμε προχωρήσει σε τιμοληψία χιλιάδων προϊόντων, ώστε να συγκρίνουμε με τις τιμές που ανακοινώνονται σήμερα και να διαπιστώσουμε εάν οι προσφορές είναι πραγματικές ή όχι. Φαίνεται ότι μέχρι τώρα το εμπόριο ανταποκρίνεται και τηρεί τον νόμο περί ορθής αποτύπωσης των εκπτώσεων»
Cyber Monday: Συμβουλές για ασφαλείς ηλεκτρονικές συναλλαγές
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας δίνει χρήσιμες για ασφαλείς ηλεκτρονικές αγορές.
Όπως επισημαίνεται , τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023 (δηλ. την πρώτη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών που εορτάζεται στις Η.Π.Α.), οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία για online αγορές, στο πλαίσιο της “Cyber Monday”. Κατά την ημέρα αυτή, μια πλειάδα ηλεκτρονικών καταστημάτων παράσχουν προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό, στο οποίο δίνεται η ευκαιρία να αγοράσει διαδικτυακά σε τιμές προσφοράς προϊόντα που ενδεχομένως δεν μπορούσε να αποκτήσει στην αρχική τους τιμή.
Για υπεύθυνες αγορές οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου)
- Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα.
- Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του.
- Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης.
- Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς και ιδίως το αν υπάρχουν χρεώσεις όπως π.χ. τόκοι
- Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Προσοχή: Στην πιθανή έκπτωση κατά τη Cyber Monday, ως χαμηλότερη τιμή αναφοράς είναι αυτή που εφάρμοσε ο έμπορος τη Black Friday (εφόσον την ημέρα εκείνη μείωσε την τιμή)
- Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.
- Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
- Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος κλπ.
Σε συνθήκες ακρίβειας ή/και αισχροκέρδειας, η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου, όπως είναι η Cyber Monday και μάλιστα συνεχόμενα μετά τη Black Friday, έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Αντίδοτο στην διαδεδομένη πρακτική, είναι η αυξημένη καταναλωτική συνείδηση, η σύνεση και η περίσκεψη κατά τις αγορές.