Servicers: Οι νέες πλατφόρμες και ο τρόπος λειτουργίας τους – Πώς προστατεύονται οι δανειολήπτες

κόκκινα δάνεια

Από την 1η Απριλίου έχουν τεθεί σε λειτουργία οι ειδικές ψηφιακές πλατφόρμες των servicers μέσα από τις οποίες θα ενημερώνονται οι δανειολήπτες για τα δάνειά τους. Συγκεκριμένα, οι servicers υποχρεώνονται να παρέχουν, μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, προσωποποιημένη και αναλυτική πληροφόρηση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ.

Γράφει η δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω, Κατερίνα Φραγκάκη

Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως γίνεται σήμερα και με τα web banking των τραπεζών. Οι ποινές για όσους δεν προχωρήσουν στη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας είναι έως 500.000 ευρώ, αλλά και μέχρι και ανάκληση της άδειας λειτουργίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες, με επιστολή που απέστειλε η Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους προς τους διαχειριστές πιστώσεων υπενθυμίζει, με βάση τη σχετική νομοθεσία, την υποχρέωσή τους να θέσουν σε λειτουργία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης έως και την 31η Μαρτίου.

Με σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη υποχρέωση, η Γενική Γραμματέας ζήτησε την αποστολή ενημέρωσης για την πρόοδο των εργασιών από το σύνολο των εταιρειών αυτών για τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας στην καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία.

Ποια στοιχεία θα έχει η πλατφόρμα

Πρέπει να περιλαμβάνονται στο ηλεκτρονικό σύστημα:

Ο δανειολήπτης θα χρησιμοποιεί τους κωδικούς Taxisnet και πρέπει να συμπληρώσει το τηλέφωνο που έχει δηλώσει στην  ΑΑΔΕ και την ηλεκτρονική διεύθυνση του. Αφού γίνει η ταυτοποίηση ο δανειολήπτης ενημερώνεται για τα ως άνω στοιχεία.

Η πορεία του εξωδικαστικού μηχανισμού και των ρυθμίσεων

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών 7.360 νέες αιτήσεις από οφειλέτες υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού τον Φεβρουάριο. Ο αριθμός των νέων αιτήσεων είναι υπερδιπλάσιος από τον αριθμό των αιτήσεων των προηγούμενων μηνών – ο μέσος όρος το 2023 ήταν 3.400 νέες αιτήσεις ανά μήνα – και αποτελεί ρεκόρ και ιστορικό υψηλό.

Ο υπερδιπλασιασμός των αιτήσεων σχετίζεται άμεσα με την ενσωμάτωση, από το Φεβρουάριο, στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού των αλλαγών- βελτιώσεων που θεσμοθέτησε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:

Ομοίως σημειώθηκε ιστορικό υψηλό σε νέες ρυθμίσεις, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους τον Φεβρουάριο πραγματοποιήθηκαν 1.222 νέες επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών. Έτσι συνολικά έως σήμερα, μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού έχουν πραγματοποιηθεί 14.322 επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών οι οποίες αντιστοιχούν σε 5,17 δισ. ευρώ αρχικών οφειλών.

Παράλληλα, οι διμερείς ρυθμίσεις που συνάπτουν απευθείας με τους οφειλέτες οι servicers σημείωσαν υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο πραγματοποιήθηκαν απευθείας διμερείς ρυθμίσεις για 7.251 οφειλέτες, με ύψος οφειλών 238 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη νέα σχετική νομοθεσία έως τα τέλη Μαρτίου οι servicers υποχρεούνται να θέσουν σε λειτουργία την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών

Πώς μπορούν οι οφειλέτες να σταματήσουν τον πλειστηριασμό

Αξίζει να σημειωθεί ότι με στόχο την ανακοπή του πλειστηριασμού οι οφειλέτες έχουν την δυνατότητα να ακολουθήσουν την δικαστική ή την εξωδικαστική οδό. Όποιος οφειλέτης προσφύγει στην δικαιοσύνη μπορεί να καταθέσει ανακοπή κατά της διαταγής πληρωμής και εν συνεχεία ανακοπή κατά της κατασχετήριας έκθεσης.

Σημαντικό επίσης είναι να γίνει διόρθωση τιμής της πρώτης προσφοράς με την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Επίσης οι οφειλέτες μπορούν να ζητήσουν αναστολή του πλειστηριασμού καταβάλλοντας το ¼ της οφειλής. Ταυτόχρονα μπορεί να «τρέχει» και η εξωδικαστική οδός είτε μέσω διμερούς διαπραγματεύσεως ή με τη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών

Πώς μπορούν οι οφειλέτες να αμυνθούν από τις παράνομες οχλήσεις των εταιρειών διαχείρισης;

Οι πολίτες ακολουθώντας την δικαστική οδό μπορούν να κινηθούν ποινικά και αστικά εναντίον των servicers. Επίσης είναι σημαντικό να καταθέσουν καταγγελία στην Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή ώστε να προωθηθούν τα παράπονα τους στην αρμόδια υπηρεσία. Σε κάθε περίπτωση επειδή είναι αρκετές οι περιπτώσεις αυθαίρετων χρεώσεων, αλλά και αδικαιολόγητων οχλήσεων είναι σημαντική η κατάθεση των καταγγελιών αυτών ώστε να υπάρχει έλεγχος από το αρμόδιο όργανο για την προστασία των δανειοληπτών και επιβολή προστίμων στους servicers.

 

 

 

 

Exit mobile version