Οι servicers έχουν ρυθμίσει τα τελευταία 5 χρόνια δάνεια σχεδόν 40 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν σε 800.000 δανειολήπτες, όπως δήλωσε στο 5ο συνέδριο NPL Greece ο διευθύνων σύμβουλος της doValue, Τάσος Πανούσης παρουσιάζοντας σχετικά στοιχεία.
Οι servicers στην Ελλάδα διαχειρίζονται δάνεια που ξεπερνούν τα 90 δισ. ευρώ και τα οποία αντιστοιχούν σε περισσότερους από 2,4 εκατομμύρια οφειλέτες.
Μέσα στο 2024 εκτιμάται ότι θα έχουμε ρυθμίσεις της τάξεως άνω των 5 δισ. ευρώ εκτίμησε ο κ. Πανούσης επισημαίνοντας ότι από τις συνολικές ανακτήσεις των ΕΔΑΔΠ το 80% προέρχεται από ρυθμίσεις και συναινετικές λύσεις και μόνο ένα 20% αφορά ανακτήσεις από πλειστηριασμούς.
«Βασικός στόχος μας είναι και παραμένει να προχωράμε σε βιώσιμες ρυθμίσεις. Μόνο με βιώσιμες λύσεις θα εξομαλυνθεί το πρόβλημα και για τη χώρα και για την οικονομία και κυρίως για τους δανειολήπτες. Και μόνο με βιώσιμες λύσεις μπορεί να επανέλθει η οικονομική κανονικότητα. Δεν πρόκειται απλώς για ένα στόχο. Αποτελεί κοινή πρακτική και διέπει όλη τη λειτουργία μας. Μια ρύθμιση την οποία μπορεί να εξυπηρετεί ο οφειλέτης, αποκαθιστά μια υγιή σχέση και δημιουργεί μια σταθερή ροή εσόδων. Αντίθετα, η αναγκαστική εκτέλεση είναι χρονοβόρα και έχει υψηλά κόστη και δεν είναι επωφελής για κανέναν σε σχέση με τη ρύθμιση», είπε ο κ.Πανούσης.
Είναι ενδεικτικό ότι σε κάθε ένα πλειστηριασμό που διενεργείται, αντιστοιχούν τουλάχιστον 20 επιτυχημένες ρυθμίσεις οφειλών. Υπενθυμίζεται ότι το 2023, το 83% των δανείων που ρυθμίσθηκαν περιλάμβαναν διαγραφή οφειλής, πρόσθεσε.
Ο κρίσιμος ρόλος της επικαιροποίησης των στοιχείων
«Για να επιτευχθεί και να προχωρήσει μια ρύθμιση, απαιτείται η συνεργασία του δανειολήπτη. Συνεπώς είναι εξαιρετικά κρίσιμη η συμμετοχή του σε όποια συζήτηση διακανονισμού. Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι η επικοινωνία με τους δανειολήπτες δυσχεραίνεται εάν σκεφτούμε ότι μόλις το 50% αυτών έχουν επικαιροποιήσει τα στοιχεία τους στη βάση μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην είναι εφικτό να προχωρήσουν ρυθμίσεις στο 50% των δανειοληπτών που εμπεριέχονται στα χαρτοφυλάκιά μας, για τον λόγο ότι λόγω έλλειψης στοιχείων παραμένουν «άγνωστοι». Απαιτείται λοιπόν να κατανοήσουν οι δανειολήπτες τη σημασία επικαιροποίησης των προσωπικών στοιχείων, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία μαζί τους», είπε ο κ. Πανούσης.
Πρόσθεσε επίσης: «Χρειαζόμαστε και τη βοήθεια της Πολιτείας και γι’ αυτό στηρίξαμε και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε κάθε προσπάθεια. Στόχος μας είναι να συνδυάσουμε τα μέτρα της Πολιτείας με τις δικές μας προσπάθειες για την ενίσχυση της διαφάνειας και της πληρέστερης ενημέρωσης των δανειοληπτών. Άλλωστε έχουμε τον ίδιο στόχο, την επίλυση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους με τρόπο βιώσιμο και επωφελή τόσο για τους οφειλέτες όσο και για τους επενδυτές και την οικονομία.
Προς την κατεύθυνση αυτή, συνεργαζόμαστε στενά με την Πολιτεία και όλους τους αρμόδιους φορείς και έχουμε θέσει σε λειτουργία σειρά εργαλείων που απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες οφειλετών, οι οποίοι επιδιώκουν την ρύθμιση των οφειλών τους. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εφαρμογή των ηλεκτρονικών συστημάτων ενημέρωσης (πλατφόρμες) που δημιούργησαν και λειτουργούν οι servicers, παρέχοντας προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες».
Επιπλέον ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του εξωδικαστικού μηχανισμού, είπε ο κ. Πανούσης, συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση, τη διαφάνεια και τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους οφειλέτες.