Έξι στους δέκα καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο φέτος την περίοδο των Χριστουγέννων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, όπως προκύπτει από σχετικά στοιχεία της έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος(ΣΕΛΠΕ).
Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιήθηκε από 9 έως 11 Δεκεμβρίου 2021 με την επιστημονική υποστήριξη του
εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τα αποτελέσματα της βασίστηκαν στις απαντήσεις 859
καταναλωτών.
Αναλυτικά:
-Το 58% των καταναλωτών θεωρεί ότι η αξία των αγορών τα φετινά
Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι
αυξημένη, και 35% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Το 31% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της
δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%. Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση
των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξεως του
-20%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 1/5 του περυσινού «τζίρου».
-Όσον
αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των
Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Το
15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως
100 ευρώ, το 25% από 101 ευρώ έως 200 ευρώ, το 17% από 200 ευρώ έως 500 ευρώ και
το 7% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52% θα
δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι το 20% , δηλαδή ένας στους 5 καταναλωτές έχει ήδη
ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, το 7% την περίοδο του
black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα. Το 43% των καταναλωτών αναμένεται να κάνει τις αγορές την τρέχουσα εβδομάδα ,
ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
Σε σχέση με τις
διαδικτυακές αγορές, το 16% δηλώνει ότι θα
κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά, ποσοστό που
δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το 68% δηλώνει ότι θα
κάνει το μεγαλύτερο μέρος σε φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 17% δηλώνει
ότι δεν θα αγοράσει. Πρακτικά η αναλογία διαμορφώνεται ως εξής: 1 καταναλωτής
αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά για 4 καταναλωτές που αγοράζουν κυρίως
φυσικά.
Τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε
σχέση τόσο με την πανδημία COVID-19 όσο και σε σχέση με την επίδραση που
έχει η αύξηση του κόστους ενέργειας και των ανατιμήσεων στο διαθέσιμο
εισόδημα των καταναλωτών. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των
καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική
δαπάνη αυξήθηκε από 43% πέρυσι την ίδια εποχή σε 59% των 2021 με όλα τα
υπόλοιπα κριτήρια. Τα στοιχεία δείχνουν ότι και η ανησυχία του κοινού σε
σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.