Προσφορές και εκπτώσεις: Σήμερα αρχίζουν οι έλεγχοι στην αγορά-Τα τσουχτερά πρόστιμα για τους παραβάτες

εκπτώσεις

Από σήμερα, Δευτέρα, 17 Μαρτίου θα αρχίσουν οι έλεγχοι για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας σχετικά με τις προσφορές, τις εκπτώσεις, και τις προωθητικές ενέργειες στην αγορά από τους αρμόδιους  μηχανισμούς.

Υπενθυμίζεται πως στον νέο Κώδικα Δεοντολογίας αναφέρονται αναλυτικά οι εμπορικές πρακτικές εκπτώσεων και προσφορών που θεωρούνται παραπλανητικές αλλά και που θα πρέπει να αποφεύγονται από την αγορά.

Ο Κώδικας λοιπόν αυτός προβλέπει πως  σε μία ανακοίνωση μείωσης τιμής (π.χ. έκπτωση ή προσφορά) η αρχική τιμή από την οποία θεωρείται ότι γίνεται η έκπτωση είναι η χαμηλότερη τιμή στην οποία προσφερόταν το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.

Οι έμποροι δεν μπορούν πλέον να θεωρούν ως «αρχική τιμή», από την οποία γίνεται έκπτωση, μία πολύ παλιά «φουσκωμένη τιμή», μία «τιμή τιμοκαταλόγου» ή μία «προτεινόμενη λιανική τιμή». Αντίθετα, η «αρχική τιμή» στην οποία αναφέρονται θα πρέπει να είναι πρόσφατη, να είναι η συνήθης τιμή στην οποία πωλείται το προϊόν και να είναι η χαμηλότερη στην οποία προσφερόταν το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.

Από τον Κώδικα Δεοντολογίας εξαιρούνται τα ευαλλοίωτα προϊόντα, ιδίως όσα έχουν διάρκεια ζωής λιγότερο από 30 ημέρες. Ωστόσο, παραβιάσεις που αφορούν τις εκπτώσεις και τις προσφορές στα προϊόντα αυτά τιμωρούνται με τις γενικές διατάξεις περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.

Ενώ  όμως εάν μια επιχείρηση προσπαθήσει να παραβιάσει τον Κώδικα Δεοντολογίας, δηλαδή να εξαπατήσει το κοινό τότε θα κληθεί  να πληρώσει πρόστιμο από 5.000 ευρώ έως 1.500.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας είναι  έως 3.000.000 ευρώ. Επίσης, για σοβαρές παραβάσεις που επισύρουν πρόστιμο που ξεπερνά τις 50.000 ευρώ, το όνομα της επιχείρησης, καθώς και περιληπτικά στοιχεία για την παράβαση, δημοσιεύονται από το υπουργείο Ανάπτυξης

 

Ο Κώδικας Δεοντολογίας

Το υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε πρόσφατα κάποιες διευκρινίσεις αναφορικά με την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας στην αγορά.  Αναλυτικά:

1) Οι εκπτώσεις και οι προσφορές

Με την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας στην αγορά οι εκπτώσεις και οι προσφορές δεν καταργούνται, ωστόσο ενθαρρύνονται εφόσον είναι αληθινές. Αυτό που καταργείται είναι οι πλασματικές εκπτώσεις, δηλαδή οι εκπτώσεις που γίνονται έναντι ψεύτικων ή τεχνητά «φουσκωμένων» αρχικών τιμών. Οι αληθινές εκπτώσεις παραμένουν και θα μπορεί κανείς να τις εντοπίσει ευκολότερα αλλά και να τις εμπιστευτεί.

2) Τι κερδίζει ο καταναλωτής 

Το σημαντικότερο κέρδος για τον καταναλωτή από  την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας είναι ότι θα βλέπει  πραγματικές προσφορές και εκπτώσεις.

Έτσι, θα μπορεί να κάνει αποτελεσματική έρευνα αγοράς και να μην παρασύρεται από πλασματικά μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων αλλά να επιλέγει να αγοράσει το προϊόν που σε συμφέρει πραγματικά. Επιπλέον, η διαφάνεια στην αγορά και οι πιο καθαρές τιμές θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων οδηγώντας σε σταδιακή μείωση των τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα που πωλούνταν με «έκπτωση» όλο το χρόνο. Τέλος, η κατάργηση των πλασματικών εκπτώσεων θα σου επιτρέψει να παρατηρείς περισσότερο την τιμή του προϊόντος και την τιμή μονάδας (ανά κιλό ή λίτρο), έτσι ώστε να κάνεις σωστή έρευνα αγοράς και να μην αγοράζεις προϊόντα που έχουν αδικαιολόγητα ανατιμηθεί.

3) Τα παραδείγματα πλασματικών εκπτώσεων που καταργούνται με τον Κώδικα Δεοντολογίας

Το υπουργείο Ανάπτυξης παρέθεσε πρόσφατα κάποια παραδείγματα πλασματικών εκπτώσεων που καταργούνται με τον Κώδικα Δεοντολογίας. Αναλυτικά:

4) Οι πλασματικές εκπτώσεις 

Δεν είναι εύκολο για τους καταναλωτές  να εντοπίζουν τις πλασματικές εκπτώσεις .Και αυτό γιατί  για να αποδειχθεί η πλασματική έκπτωση θα πρέπει, συνήθως, ο καταναλωτής να τηρεί αρχείο καταγραφών τιμών για πολλές ημέρες.

Αντιθέτως, η Πολιτεία, δια των ελεγκτικών της αρχών μπορεί εύκολα να εντοπίσει τις πρακτικές αυτές και να επιβάλει υψηλά και αποτρεπτικά πρόστιμα στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν τη νομοθεσία.

Ωστόσο εάν ο καταναλωτής εντοπίσει μία πλασματική έκπτωση,  μια προσφορά τότε  μπορεί να την καταγγείλει στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://kataggelies.mindev.gov.gr/. Στην  ιστοσελίδα αυτή μπορούν να καταγγελθεί και κάθε είδους παράβαση της καταναλωτικής νομοθεσίας.

 

Exit mobile version