Η πεποίθηση ότι η πτωτική τροχιά του οικονομικού κύκλου οδηγείται στα κατώτατα οριά της και πως η παγκόσμια οικονομία θα αρχίσει σταδιακά να ανακάμπτει -κατά τρόπο ήπιο-, κυριάρχησε κατά τη διάρκεια ανοικτής συζήτησης στρογγυλής τραπέζης πλοιοκτητών, ναυλομεσιτών και άλλων παραγόντων της ναυτιλιακής αγοράς, υπό την επωνυμία «Shipowners Forum», που διοργάνωσε η διεθνής ναυτιλιακή έκδοση «Tradewinds», στο πλαίσιο των Ποσειδονίων 2016.
Αντίστοιχα, κυρίαρχη θέση στις εκτιμήσεις των συμμετεχόντων- οι οποίοι περιελάμβαναν τον πρόεδρο του ναυτιλιακού χρηματιστηρίου «Baltic Exchange» Guy Campbell, τον επικεφαλής του τμήματος ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων της γερμανικής τράπεζας Deutsche Bank, Klaus Stoltenberg, τον κ. Richard Fulford-Smith, της εταιρίας ναυλομεσιτών Affinity Shipping, τον κ. Christopher J. Wiernicki, πρόεδρο της διεθνούς ομοσπονδίας IACS, την κ. Henriette Brent-Petersen, επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της DVB Bank και τον κ. Ιωάννη Μαρτίνο, επικεφαλής της ναυτιλιακής εταιρίας Signal Maritime- ήταν και η σημασία που διαδραματίζουν στη διαμόρφωση, τόσο των οικονομικών τάσεων, όσο και της πορείας της ναυτιλιακής αγοράς, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις.
«Όπως χαρακτηριστικά επισημάνθηκε, πλέον, πέραν της δυνατότητας παρακολούθησης της πορείας των πλοίων μέσω δορυφορικών συστημάτων, υπάρχει η δυνατότητα πρόγνωσης των πιθανοτήτων ενοικίασής τους ή ακόμη και των τάσεων που επικρατούν στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, χάρις σε αυτές τις τεχνολογικές προόδους.
Αν και κατά την εισαγωγική παρέμβασή του ο συντονιστής της συζήτησης κ. Julian Bray, γενικός διευθυντής της έκδοσης Tradewinds, περιέγραψε με τα μελανότερα χρώματα την έως τώρα πορεία της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς, τόνισε ότι ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται παρά τα προβλήματα της ναυτικής βιομηχανίας. Έθεσε, δε, το ερώτημα, κατά πόσον η εικόνα που βιώνουμε σήμερα στη διεθνή οικονομική σκηνή αφορά τον παραδοσιακό οικονομικό κύκλο ύφεσης-ανάκαμψης ή εάν υπάρχουν σημαντικότερες, δομικού χαρακτήρα, αλλαγές που επηρεάζουν την πορεία αυτού του μοντέλου.
Στην παρέμβασή της, η κ. Brent-Petersen υπογράμμισε ότι παρατηρείται μία επιστροφή στην «κανονικότητα» όχι όμως σε όλα τα υποτμήματα της ναυτιλιακής αγοράς και ότι υπάρχουν, όντως, αλλαγές δομικού χαρακτήρα στη διαμόρφωσή της. Εκ των παραμέτρων που θα επηρεάσουν την περαιτέρω πορεία της, η κ. Brent-Petersen εντόπισε τον αυξανόμενο όγκο χρέους πολλών «παικτών» της αγοράς, την πτωτική πορεία τιμών στην αγορά εμπορευμάτων και την επιβράδυνση που παρουσιάζει η κινεζική οικονομία, η οποία την τελευταία δεκαετία κίνησε την παγκόσμια οικονομία, όπως είπε χαρακτηριστικά.
«Οι επενδύσεις (σσ παγίου κεφαλαίου) στην Κίνα ανέρχονται σήμερα στο 50% του ΑΕΠ της χώρας, αλλά αναμένεται να διαμορφωθούν περί το 20% του ΑΕΠ τα προσεχή χρόνια, καθώς θα αγγίξουν τα αντίστοιχα επίπεδα που παρατηρούνται στην αμερικανική και την ιαπωνική οικονομία», σημείωσε.
Από την πλευρά του, ο κ. Wiernicki τόνισε ότι ουδείς μπορεί να γνωρίζει «πού ακριβώς είναι ο πάτος» στον οικονομικό κύκλο, η πορεία του οποίου εξαρτάται από πολλές παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένης, βεβαίως, της πορείας των πετρελαϊκών τιμών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι παράμετροι που θα επηρεάσουν την πορεία της ναυτιλίας, διεθνώς, αφορούν τις τεχνολογικές προόδους, το κανονιστικό περιβάλλον και τις επιδόσεις των αναπτυσσόμενων οικονομιών. «Αυτές είναι που θα καθορίσουν την προσφορά και τη ζήτηση στην αγοράς», ανέφερε.
Την εκτίμηση ότι ορισμένα χαρακτηριστικά του παρόντος οικονομικού κύκλου είναι διαφορετικά έναντι παλαιοτέρων, αλλά ότι πάντως φθάνει στο τέλος του, διετύπωσε ο κ. Campbell. «Χρειαζόμαστε την αναστάτωση (σσ disruption), αλλά πιστεύουμε στην ύπαρξη ευκαιριών», υποστήριξε, αναφερόμενος στις πτωχεύσεις ναυτιλιακών εταιρειών και στα προβλήματα που υπάρχουν σε πολλά ναυπηγεία, διεθνώς. Όπως σημείωσε, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη διαφάνειας αναφορικά με την πορεία της αγοράς και γι’ αυτό υπεραμύνθηκε στη διατήρηση των δεικτών που καταγράφουν την πορεία της διαχρονικά.
Ο κ. Klaus Stoltenberg, από την πλευρά του, χαρακτήρισε την αγορά ως κατακερματισμένη και διερωτήθηκε κατά πόσον υπάρχει χώρος περαιτέρω ανάπτυξής της. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυτιλιακή αγορά οδεύει σε έναν νέο γύρο «συγκέντρωσης» (consolidation), ιδίως σε ό,τι αφορά τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.
Τέλος, ο κ. Μαρτίνος τόνισε τη σημασία των τεχνολογικών εξελίξεων στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής αγοράς, καθώς και την ύπαρξη διαφάνειας στην αγορά συμβολαίων spot. «Οι εξελίξεις οδηγούν σε μία πιο διαφανή αγορά», υπογράμμισε, αναφερόμενος στο σύστημα υπολογισμού των πιθανοτήτων ενοικίασης (hiring) των πλοίων της εταιρείας του, ενώ επεσήμανε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η ναυπήγηση νέων πλοίων εμπεριέχει υψηλό επίπεδο επικινδυνότητας.