Ποιος «μηχανισμός» ξετρυπώνει influencer που πλουτίζουν με «μαύρο χρήμα» – Πώς πιάστηκε στη… φάκα της Εφορίας

Η γνωστή influencer που πιάστηκε στα «δίχτυα» της ΑΑΔΕ με την χρήση αλγόριθμου είναι μόνο η αρχή: Μέσω ειδικής ομάδας ελεγκτών η Εφορία αναζητά «λαβράκια» φοροδιαφυγής στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και κυρίως το… Facebook, το Instagram ή το Tik Tok. Και αυτό γιατί έχει διαπιστωθεί πως δεν είναι λίγοι εκείνοι οι «αστέρες» του διαδικτύου που προσελκύουν μεγάλο αριθμό «ακολούθων» και κατόπιν εκμεταλλεύονται αυτή την «απήχηση» εμπορικά χωρίς όμως να δηλώνουν… ούτε ευρώ από τα κέρδη τους.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Ειδική υπηρεσία αναλαμβάνει το έργο του εντοπισμού όσων παραβιάζουν τη φορολογική νομοθεσία αξιοποιώντας τα «εργαλεία» τα οποία εξασφαλίζουν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα: Άλλωστε ήδη τα τελευταία χρόνια σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει ανακαλυφθεί μεγάλος και σημαντικός αριθμός υποθέσεων φοροδιαφυγής και μάλιστα με βάση τυχαίους ελέγχους.

Πώς πλούτιζε σε βάρος του κράτους η γνωστή influencer – μοντέλο

Σε αυτό το πλαίσιο εντοπίστηκε το γνωστό μοντέλο, το οποίο κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μέσω της οποίας διαφημίζει ρούχα και αξεσουάρ στα social media, και τα πουλάει διαδικτυακά.

Οι ελεγκτές αξιοποίησαν πληροφορίες και από  εταιρείες μεταφορών, μέσω των οποίων διαπιστώθηκε μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.

Είναι ενδεικτικό ότι για δύο ελεγχόμενα φορολογικά έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων, για την οποία η ελεγχόμενη επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις, τόσο στη φορολογία εισοδήματος, όσο και στον ΦΠΑ.

Μετά από αυτό, το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις έφτασε στα 270.000 ευρώ. Ο φορολογικός έλεγχος θα επεκταθεί και σε επόμενες χρήσεις.

Το «λάθος» των επιτήδειων του διαδικτύου

Το έναυσμα για ίδρυση ειδικού τμήματος που ερευνά τους influencer δόθηκε από τις υποθέσεις οι οποίες προκύπτουν από τους συνήθεις έλεγχους του ΣΔΟΕ, των ΥΕΔΔΕ και άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ. Διαπιστώθηκε ότι μέσω των social media δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις – «φαντάσματα» οι οποίες πωλούν διάφορα προϊόντα από το διαδίκτυο, χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών και χωρίς να δηλώνουν και να αποδίδουν ΦΠΑ ή φυσικά, να πληρώνουν φόρο εισοδήματος.

Στις περισσότερες περιπτώσεις στήνονται εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook και όχι μόνον.

Οι τιμές είναι δελεαστικές, δεδομένου ότι οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ είναι αφορολόγητοι, ενώ τα προϊόντα που πωλούν έχουν έρθει παράνομα στην Ελλάδα, χωρίς εκτελωνισμό και επιβολή ΦΠΑ.

Οι ελεγκτές είναι έκπληκτοι με το θράσος, ορισμένων περιπτώσεων οι οποίοι εκτός των άλλων, δέχονται πληρωμές μέσω τραπεζικών λογαριασμών ή πιστωτικών καρτών, χωρίς να φοβούνται τον έλεγχο της Εφορίας στις καταθέσεις τους, ο οποίος είναι πλέον εύκολος, καθώς η Εφορία είναι online με τις τράπεζες.

Βεβαίως από την λίστα των ελεγκτών δεν λείπουν εκείνα τα «λαμπερά» πρόσωπα που καταφέρνουν να «κλείνουν» πλουσιοπάροχες αμοιβές για διαφήμιση προϊόντων στους χιλιάδες ακολούθους τους, χωρίς βεβαίως να έχει… ενημερωθεί σχετικά η Εφορία.

Σαρωτικοί έλεγχοι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

Έτσι, μετά τη διαπίστωση ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις, αλλά για εκτεταμένη μέθοδο παραβίασης της φορολογικής νομοθεσίας, αποφασίστηκε η συγκρότηση ειδική υπηρεσίας, στόχος της οποίας είναι η ανίχνευση περιπτώσεων φοροδιαφυγής μέσω του Facebook, του Instagram του Tik Tok ή άλλων Social Media.

Συγκεκριμένα, το νέο οργανόγραμμα της ΑΑΔΕ προβλέπει τη συγκρότηση του Τμήματος υπό τον τίτλο «Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας, Μηχανογραφικής Υποστήριξης και Αναφορών», με τις βασικές αρμοδιότητες αυτού του Τμήματος να είναι:

 

Exit mobile version