Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου
Ικανοποίηση για τη δημοσιονομική εξυγίανση που επετεύχθη το 2017 στα Κράτη Μέλη της ευρωζώνης, την οποία ωστόσο χαρακτηρίζει “ασθενική”, εκφράζει το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (European Fiscal Board) κατά την ετήσια έκθεσή του που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες.
To ΕFB ζητά από την Κομισιόν και το Συμβούλιο περισσότερη “εξοικονόμηση” και “δημοσιονομική αυστηρότητα”, κατά τις καλές οικονομικές εποχές, επικρίνει τα Κράτη Μέλη που δεν βελτίωσαν ακόμα περισσότερο τα δημόσια οικονομικά τους και κατακρίνει το γεγονός ότι ελάχιστα από τα επιπλέον έσοδα λόγω ανάπτυξης και θετικού οικονομικού κύκλου κατέληξαν σε “δημοσιονομικά μαξιλάρια”.
Το EFB, ανεξάρτητο συμβουλευτικό προς την Κομισιόν όργανο, που ιδρύθηκε το 2015 και άρχισε να λειτουργεί το 2016, εξέδωσε σήμερα την 2η ετήσια έκθεσή του, πραγματοποιώντας μια ανασκόπηση των δημοσιονομικών εξελίξεων στην ΕΕ με την οποία επισημαίνει ότι σε γενικές γραμμές, κάνει λόγο για εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, μέμφεται ωστόσο την Κομισιόν και το Συμβούλιο για το γεγονός ότι επέδειξαν “ελαστικότητα” στην εφαρμογή των προβλέψεων του Συμφώνου Σταθερότητας.
Ζητά μάλιστα την αναμόρφωση του δημοσιονομικού πλαισίου της ΕΕ, προτάσσοντας ένα βασικό στόχο, τη μείωση του δημοσίου χρέους των Κρατών Μελών, μέσω του ελέγχου της καθαρής αύξησης των δαπανών, κάνοντας λόγο για “πολυπλοκότητα του σημερινού συστήματος”.
Επιπλέον το EFB ”εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι ορισμένα κράτη μέλη με μεγάλες δημοσιονομικές ανισορροπίες έχασαν την ευκαιρία της σταθερής οικονομικής επέκτασης για να μειώσουν ταχύτερα το υψηλό δημόσιο χρέος τους και να δημιουργήσουν δημοσιονομικά αποθέματα”.
To ΕFB σημειώνει ότι “η ευελιξία πρέπει να λειτουργήσει συμμετρικά: αφού το δημοσιονομικό πλαίσιο μετριάστηκε κατά την ανάκαμψη, οι απαιτήσεις θα έπρεπε να έχουν ενισχυθεί και η συμμόρφωση θα διασφαλιστεί αυστηρότερα σε καλύτερους οικονομικούς χρόνους”.
Το ΕFB σημειώνει στην έκθεσή του ότι “η οικονομική δραστηριότητα ήταν σημαντικά πιο δυναμική από την αναμενόμενη και αυτό βοήθησε τις κυβερνήσεις να μειώσουν τα δημοσιονομικά ελλείμματα και το δημόσιο χρέος ως δείκτες του ΑΕΠ”.
Καταγράφει ότι “οι χώρες που αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% της ευρωπαϊκής οικονομίας πέτυχαν υγιή δημοσιονομική θέση όπως ορίζεται από τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό τους στόχο”, κάτι που αποτελεί θετικό σημάδι, ωστόσο, “μόνο ένα μέρος των υψηλότερων κυβερνητικών εσόδων προχώρησε στην οικοδόμηση δημοσιονομικών αποθεμάτων”.
“Είναι προβληματικό ότι ορισμένες χώρες κυρίως εκείνες με υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους – δαπάνησαν περισσότερα και είχαν αποκλίσεις των δαπανών, με αποτέλεσμα, η δημοσιονομική τους θέση να επιδεινώθηκε ή να μη βελτιώθηκε όσο απαιτείται, ενώ αντίθετα, ορισμένες χώρες με δημοσιονομικό χώρο ενισχύθηκαν περαιτέρω”, αναφέρει το EFB.
Το ΕFΒ επικρίνει την Κομισιόν γιατί “συνέβαλε σε σύγχυση προθέσεων, ζητώντας σημαντική δημοσιονομική επέκταση το 2017, η οποία θα σήμαινε τουλάχιστον κάποια απόκλιση από τις απαιτήσεις του ΣΣΑ”.
“Συνολικά, στον κύκλο δημοσιονομικής εποπτείας του 2017, η Κομισιόν ενήργησε ως εάν η ευρωζώνη ήταν ακόμη σε εύθραυστη και με αβέβαιη ανάκαμψη. Η συνολική ώθηση στην εφαρμογή και την ερμηνεία των κανόνων δεν προσαρμόστηκε στις πολύ ευνοϊκότερες μακροοικονομικές συνθήκες”, καταγράφει το EFB.
Η έκθεση συνεχίζει δε λέγοντας ότι “Κομισιόν και Συμβούλιο εφάρμοσαν σταθερά τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ σε ορισμένες χώρες εκτός της ζώνης του ευρώ, αλλά επέδειξαν επίσης ανοχή σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις, τόσο όσον αφορά τον καθορισμό δημοσιονομικών απαιτήσεων όσο και την εκτίμηση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις”.
“Στο πλαίσιο αυτό, το 2017 ορισμένα εθνικά ανεξάρτητα δημοσιονομικά ιδρύματα (ΔΧΙ) συνέβαλαν στην προώθηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και στη βελτίωση της ποιότητας των επίσημων προβλέψεων”, αναφέρει και καταγράφει ότι “άλλοι παρέμειναν σιωπηλοί, εν μέρει λόγω πρακτικών, θεσμικών και πολιτικών περιορισμών”.
Πηγή ρεπορτάζ: Real.gr