Της Εύης Κατσώλη
Διαστάσεις χιονοστιβάδας λαμβάνουν οι καταγγελίες καταναλωτών – χρηστών για τις αυθαίρετες χρεώσεις από πενταψήφια νούμερα στα κινητά τους τηλέφωνα που αφορούν στις επονομαζόμενες Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης και που «φουσκώνουν» τους λογαριασμούς τους.
Το τελευταίο τρίμηνο στην ΕΚΠΟΙΖΩ έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες, φτάνοντας τις 50 ανά μήνα, όπως αναφέρει η νομική σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκυ Τζέγκα στο enikos.gr. Σύμφωνα με την ίδια, οι καταναλωτές – χρήστες της κινητής τηλεφωνίας παραπονούνται ότι λαμβάνουν πληθώρα μηνυμάτων (SMS) από πενταψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης, εν αγνοία τους και αυτόματα, χωρίς να έχουν δώσει τον αριθμό του κινητού τους ή τη συγκατάθεσή τους για τέτοιου είδους ενέργειες.
Επίσης, όπως τονίζει η κ. Τζέγκα στο enikos.gr «οι καταναλωτές αναφέρουν ότι, δεν έχουν ενημερωθεί προσηκόντως για τη φύση της υπηρεσίας και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά υπηρεσία με συνδρομή, για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας και για την επωνυμία του Παρόχου Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης.
Παραδείγματα καταγγελιών και ποσά που αμφισβητούνται
Πολλά είναι τα παραδείγματα καταγγελιών που λαμβάνει καθημερινά η ΕΚΠΟΙΖΩ. Ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω:
Παράδειγμα 1
«Είμαι κάτοχος της τηλεφωνικής σύνδεσης με αριθμό ……… Παρατήρησα στον λογαριασμό μου άγνωστη χρέωση από συγκεκριμένη εταιρεία και έγινα αποδέκτης τριών (3) x SMS μηνυμάτων για τα οποία χρεώνομαι με υπέρογκα χρηματικά ποσά, ήτοι συνολικά 5.0421 ευρώ, χωρίς ποτέ να έχω ενημερωθεί για το ύψος της χρέωσης και χωρίς να έχω συναινέσει σε αυτήν.
Παράδειγμα 2
2) “Έχω χρεωθεί το ποσό των 677,64 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), μέσω πενταψήφιου αριθμού, εκτοξεύοντας τη συνήθη χρήση της γραμμής μου από το ποσό των 21,80 ευρώ που πλήρωνα για μηνιαίες χρεώσεις, χωρίς ουδέποτε να έχω εκδηλώσει σχετικό προς τούτο ενδιαφέρον και χωρίς να έχω πραγματοποιήσει οποιαδήποτε εγγραφή σε κάποια ιστοσελίδα. Επίσης, όταν τηλεφώνησα στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών του παρόχου μου προκειμένου να ζητήσω τη φραγή του, λόγω του ότι συνέχιζαν να μου αποστέλλουν μηνύματα και να με παρενοχλούν, η απάντηση ήταν ότι τα εισερχόμενα μηνύματα δεν χρεώνονται και ως εκ τούτου δεν θα προβούν σε φραγή.
Παράδειγμα 3
3) “Είμαι κάτοχος της τηλεφωνικής σύνδεσης με αριθμό ……. και έλαβα από 5-ψήφιους αριθμούς την 15/01/2020 και ώρα 17:36, ένα (1) SMS μήνυμα καθώς και την 15/01/2020 και ώρα 17:36, τρία (3) SMS μηνύματα, για τα οποία χρεώθηκα χρηματικά ποσά, συνολικά 8,32€.”
Παράδειγμα 4
«Την 31/12/2019, ώρα 12.37 & 12.38, μου αποστείλατε στο κινητό μου ………, από πενταψήφια νούμερα, δύο (2) sms και αυτομάτως χρεώθηκα 4,16€ χωρίς να συναινέσω και χωρίς να κάνω χρήση υπηρεσιών. Παρακαλώ να μου επιστραφεί το ανωτέρω ποσόν (4,16€) και να με διαγράψετε από την βάση δεδομένων σας καθότι δεν συναινώ προς τούτο (προστασία προσωπικών δεδομένων)».
Παράδειγμα 5
«Έχω χρεωθεί για λήψη μηνυμάτων από 5ψήφιο νούμερο στο ……………….. την 06/10/2019. Δεν συναίνεσα ποτέ για την λήψη χρεώσιμων μηνυμάτων και δεν χρησιμοποίησα καμία από τις υπηρεσίες. Πραγματοποίησα καταγγελία μέσω της ΕΕΤΤ, καταγγελία με αριθμό……
‘Ελαβα την επισυναπτόμενη απάντηση από την εταιρία παροχής Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης, στην οποία αναφέρεται “Παρά ταύτα και καθώς ο χρήστης δεν είναι ικανοποιημένος από την υπηρεσία ,ενημερώνουμε ότι θα αποχρεωθεί μέσω της παρόχου κινητής τηλεφωνίας”. Μιλώντας όμως στη συνέχεια με εκπρόσωπο του παρόχου μου στο live-chat με ενημέρωσε “Εσείς αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ζητήσετε τα χρήματα σας από την εταιρεία που σας έχει χρεώσει, αυτή που ανήκει το 5ψήφιο.”Ζητώ την διαγραφή των φερόμενων ποσών για υπηρεσίες στις οποίες δεν εγγράφηκα και δεν χρησιμοποίησα καθώς και μια υπεύθυνη απάντηση για το πότε και από ποιον θα πραγματοποιηθεί η επιστροφή του ποσού».
Παράδειγμα 6
Έλαβα έξι χρεώσιμα μηνύματα στο κινητό μου χωρίς να έχω κάνει εγγραφή στην υπηρεσία τους. Ο πάροχος κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιώ ενώ αναγνωρίζει ότι η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για τα μηνύματα αυτά είναι… απατεώνες και χρεώνουν τον κόσμο χωρίς τη συγκατάθεσή τους εδώ και πάνω από χρόνο, δεν έχει κάνει κάτι για να προστατεύσει τους πελάτες του».
Τι συστήνει η ΕΚΠΟΙΖΩ στους χρήστες
Η ΕΚΠΟΙΖΩ συμβουλεύει τους καταναλωτές να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή όταν λαμβάνουν τηλεφωνήματα ή μηνύματα που τους ζητούν να καλέσουν κάποιον 5ψήφιο αριθμό με σκοπό να μπουν σε διαγωνισμούς/ κληρώσεις για δώρα ή σε συνδρομητικές υπηρεσίες, όπως και όταν δίνουν τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου σε ιστοσελίδες. Σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για απάτη με πολύ υψηλές χρεώσεις.
Σύμφωνα με τον Κώδικας Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΦΕΚ 1651/Β/15-10-2010), όπως ισχύει, σε κάθε προωθητικό/διαφημιστικό υλικό, η εταιρεία πρέπει να περιλαμβάνει ευκρινώς και με σαφήνεια τα ακόλουθα:
Την ταυτότητά της (επωνυμία/διακριτικός τίτλος).
Στοιχεία επικοινωνίας (τουλάχιστον τη γραμμή βοήθειας/παραπόνων).
Σχετική ένδειξη σε περίπτωση που η υπηρεσία είναι συνδρομητική.
Πλήρη περιγραφή της χρέωσης.
Αναφορικά με τη χρέωση, πρέπει να αναγράφεται, κατά περίπτωση:
είτε η εφάπαξ συνολική χρέωση ανεξαρτήτως χρόνου κλήσης,
είτε η χρέωση ανά χρονική μονάδα, καθώς και η αναγωγή της σε ευρώ ανά λεπτό (πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ).
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση τηλεοπτικής διαφήμισης ΥΠΠ, το ύψος της χρέωσης αναγράφεται καθ’ όλη τη χρονική διάρκεια της διαφήμισης, σταθερά και όχι με κυλιόμενη μπάρα.
Ειδικότερα, για τα SMS/MMS η εταιρεία οφείλει να δηλώνει:
-Τη χρέωση ανά μήνυμα.
-Τον συνολικό αριθμό μηνυμάτων που απαιτούνται για την παροχή της υπηρεσίας.
-Το συνολικό μέγιστο κόστος της υπηρεσίας.
-Τυχόν χρέωση των υπηρεσιών με τη λήψη τους.
Στην περίπτωση υπηρεσίας με συνδρομή, το ενδεχόμενο κόστος εγγραφής και το συνολικό κόστος της ανά μονάδα χρέωσης (π.χ. το κόστος της ΥΠΠ ανά εβδομάδα).
Σημειώνεται ότι τα προωθητικά SMS πρέπει να καθιστούν σαφές στους χρήστες ότι η απάντηση σε αυτά μπορεί να οδηγήσει στην παροχή ΥΠΠ.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές
-να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους που αναφέρονται στις διαφημιστικές καταχωρήσεις στο διαδίκτυο,
-να ελέγχουν εάν αφορά σε συνδρομητική υπηρεσία, ειδικότερα τις παρεχόμενες υπηρεσίες, την αναλυτική χρέωση, το είδος και την προέλευση των προσωπικών δεδομένων τους που επεξεργάζονται ως υπεύθυνοι επεξεργασίας,
-να αιτούνται τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση,
-να αμφισβητούν γραπτώς την παράνομη και αθέμιτη χρέωση των υπηρεσιών/μη νόμιμη εγγραφή τους στην υπηρεσία,
-να δηλώνουν την ελλιπή ενημέρωσή τους και,
– να καταγγέλλουν τέτοιες πρακτικές απάτης μόλις υποπέσουν στην αντίληψή τους, συμπληρώνοντας το Υπόδειγμα Καταγγελίας ΕΚΠΟΙΖΩ (βλ. Σχετικό Αρχείο: Χρέωση_sms_5ψηφια.doc) και στέλνοντάς το στο [email protected] ή καλώντας απευθείας στο 210 – 330 4444. Ιστοσελίδα: www.ekpizo.gr
Η ΕΚΠΟΙΖΩ θεωρεί ότι, δεν πρέπει οι καταναλωτές να λαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτές και να χρεώνονται χωρίς τη θέλησή τους ή χωρίς τη συναίνεσή τους και πρέπει να σταματήσει άμεσα η συγκεκριμένη παράνομη πρακτική των Παρόχων εν γένει.
Επίσης, οι Πάροχοι Δικτύου ή/και οι Πάροχοι του Δικτύου Εκκίνησης Κλήσης οφείλουν να διασφαλίζουν τη σύννομη εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας των Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (YΠΠ) ως προς την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών εγγραφής των χρηστών σε ΥΠΠ, οφείλουν:
-να εξετάζουν άμεσα τις καταγγελίες,
-να προβαίνουν σε φραγή της πρόσβασης των χρηστών σε όλες τις ΥΠΠ ή σε συγκεκριμένες αριθμοδοτικές σειρές,
-να ενσωματώνουν συγκεκριμένες διαδικασίες καταγγελίας στις επιμέρους συμβάσεις με τους Παρόχους ΥΠΠ και διακοπής της παροχής πρόσβασης στις ΥΠΠ, ως προς τη συμμόρφωση των Παρόχων ΥΠΠ,
-να ενημερώνουν άμεσα την ΕΕΤΤ για τις παραβάσεις, όπως ο Κώδικας Δεοντολογίας προβλέπει, λαμβάνοντας υπόψη τον αυξημένο κίνδυνο παραπλάνησης και πρόκλησης ζημίας στους καταναλωτές και της παραβατικής συμπεριφοράς.
Τέλος, οι Πάροχοι ΥΠΠ:
-να σταματήσουν την παράνομη και επιθετική πρακτική,
-να σέβονται την ιδιωτικότητα των χρηστών και της νομοθεσίας εν γένει.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ θα ζητήσει από τις αρμόδιες αρχές με έγγραφη παρέμβασή της:
-την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών,
-τη διενέργεια συχνών τεχνικών ελέγχων στους παρόχους ΥΠΠ από τις αρμόδιες αρχές,
-τη συμμόρφωση των εταιριών προς την ισχύουσα νομοθεσία και την τήρηση των υποχρεώσεών τους τους απέναντι στους καταναλωτές,
-την επιβολή αυστηρών διοικητικών κυρώσεων στους παραβάτες ως απόρροια της γενικότερης ζημίας στην αγορά Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης και ιδίως στα συμφέροντα των καταναλωτών και της παραπλάνησής τους, περιλαμβανομένης της αφαίρεσης της άδειας λειτουργίας των εν λόγω εταιρειών/Παρόχων ΥΠΠ.
Πηγή: enikos.gr