Παπαδημητρίου: Πρόβλημα για την ανάπτυξη η έλλειψη φιλικού στις επενδύσεις περιβάλλοντος

Οι ενδείξεις ότι η ελληνική οικονομία ανακάμπτει είναι
αρκετές, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου,
μιλώντας σε εκδήλωση της ΕΣΕΕ για την παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης του
ελληνικού εμπορίου.


Ο υπουργός είπε ότι τα στοιχεία για το ΑΕΠ του τρίτου
τριμήνου προδικάζουν ότι το 2016 θα κλείσει με θετικό ρυθμό ανάπτυξης αντί το
-0,3% που προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2017.

Το
πρόβλημα της ανάπτυξης, είπε, δεν είναι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, όπως
ισχυρίζεται ο κ. Σόιμπλε, το οποίο σε όρους κόστους έχει ανακτηθεί σε μεγάλο
βαθμό. Πρωτίστως είναι, πρόσθεσε, η
υπερχρέωση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και το περιβάλλον λειτουργίας των
επιχειρήσεων, το οποίο δεν είναι αρκετά ανοικτό στον ανταγωνισμό και φιλικό στην
προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων, ιδιαίτερα σε μία περίοδο διεθνούς
επενδυτικής άπνοιας.

Αναφορικά με τη φορολογία, που έχει αυξηθεί
θεαματικά στα χρόνια του μνημονίου, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι αυτή θα αρχίσει
να μειώνεται μόλις υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια, τα οποία επιδιώκει η
κυβέρνηση με την αλλαγή των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018.





Ομιλία Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη
Παπαδημητρίου


κατά την παρουσίαση της «Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού
Εμπορίου για το έτος 2016» της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και
Επιχειρηματικότητας



Αξιότιμε κ.
Πρόεδρε της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας


Κυρίες και
Κύριοι,


Θέλω να σας
ευχαριστήσω για την σημερινή παρουσία σας στην παρουσίαση της ‘Ετήσιας Έκθεσης
Ελληνικού Εμπορίου 2016’ και να συγχαρώ τη διοίκηση της ΕΣΕΕ για την αξιέπαινη
και εποικοδομητική αυτή πρωτοβουλία που έχει γίνει πλέον θεσμός στον χώρο της
οικονομίας και μας προσφέρει την ευκαιρία να εξετάσουμε τις αναπτυξιακές
προοπτικές της χώρας.


Αντιλαμβάνομαι
πως μετά από τόσα χρόνια ύφεσης και επώδυνων προσαρμογών δεν είναι λίγοι αυτοί
που έχουν απολέσει την πίστη τους στην ικανότητα της Ελλάδας να βγει από το
τούνελ της ύφεσης.


Κι όταν η
ανάκαμψη έρχεται,επειδή συμβαίνει να έρχεται από τα πολύ χαμηλά επίπεδα στα
οποία έχει πέσει η ελληνική οικονομία, περνά σχεδόν απαρατήρητη ή θεωρείται στιγμιαία
αναλαμπή. Ορισμένοι, μάλιστα, φθάνουν στο απώτερο άκρο της απαισιοδοξίας
θεωρώντας την Ελλάδα ‘εχθρό του επιχειρείν’ και άρα κακό αγωγό της ανάπτυξης. Πρόκειται για αβλεψίες και υπερβολές που όταν
συνεχίζονται παρά τη διάψευση των γεγονότων καταλήγουν να γίνονται εμμονές.


Ευτυχώς η
έκθεση της ΕΣΕΕ, παρά τα σοβαρά πλήγματα που επέφερε η κρίση στον χώρο του
εμπορίου και δη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στέκεται με ψυχραιμία και
ρεαλισμό απέναντι στην πραγματικότητα αναγνωρίζοντας την αύξηση της
απασχόλησης, τη μείωση της ανεργίας και τη προοπτική ανάπτυξης τη προσεχή διετία.


Τεκμήρια ότι ανακάμπτει η
πραγματική οικονομία υπάρχουν και είναι αρκετά :


1. Το πραγματικό ΑΕΠ
αυξήθηκε ετησίως 1,8% στο 3ο τρίμηνο του 2016. Στο α’ 9μηνο μάλιστα φαίνεται να
ανακάμπτει ετησίως 0,2% προδικάζοντας το κλείσιμο του έτους με θετικό πρόσημο
αντί ύφεσης -0,3% που εκτιμά ο Προϋπολογισμός.


2. Ο όγκος των
ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 12,6% στο
3ο τρίμηνο του 2016.


3. Ο δείκτης βιομηχανικής
παραγωγής σημειώνει μέση ετήσια αύξηση 3,2% κατά τα δύο ενδιάμεσα τρίμηνα του
2016.


4. Επίσης θετική είναι η
αύξηση του κύκλου εργασιών στη βιομηχανία (9,4% το Σεπτέμβριο) και το λιανικό
εμπόριο (2,4% το 3ο τρίμηνο του 2016).


5. Οι εξαγωγές αγαθών και
υπηρεσιών ανέκαμψαν 16,6% το Σεπτέμβριο και 10,2% το γ’ τρίμηνο 2016 σε
σταθερές τιμές, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται με θετικό πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών
για πρώτη φορά από το 1948.


6. Ο τουρισμός σημείωσε
άνοδο ρεκόρ το 2015 και με αύξηση 7,6% υπερέβη τα 26 εκατομμύρια τουρίστες, ενώ
5,5% σημείωσαν οι τουριστικές εισπράξεις.


Η άνοδος των αφίξεων
συνεχίστηκε εφέτος, αλλά έπεσαν λίγο τα έσοδα λόγω του προσφυγικού και της
αύξησης των φορολογικών συντελεστών.


7. Οι ξένες άμεσες
επενδύσεις υπερδιπλασιάστηκαν (αύξηση 158%) ετησίως κατά την περίοδο
Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου περνώντας από € 688 εκατομμύρια το 2015 σε 1777 εκατ. το
2016.


8. Ανάμεσα στο 1ο τρίμηνο
του 2015 με το 2ο τρίμηνο του 2016 η απασχόληση αυξήθηκε κατά 199.000 άτομα και
το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε αντίστοιχα κατά 3,5 ποσοστιαίες μονάδες (από 26,6%
σε 23,1%).


9. Από τον Ιούλιο του
2015 ως σήμερα ο δείκτης οικονομικού κλίματος και ο δείκτης επιχειρηματικών
προσδοκιών στη βιομηχανία βρίσκονται σε συνεχή βελτίωση.


10. Παρά το
μέγεθος της μέχρι τώρα κρίσης, η ιδιωτική κατανάλωση παρουσίασε σημαντική
ανθεκτικότητα με αποτέλεσμα ο όγκος δαπάνης των νοικοκυριών στο γ’ τρίμηνο 2016
να αυξάνει 5,1% σε ετήσια βάση.


11. Τέλος, ο
πληθωρισμός αναμένεται να επιστρέψει σε θετικό έδαφος το 2017 και με το τέλος
του αποπληθωρισμού αναμένεται να αναζωογονηθεί η εσωτερική ζήτηση.


Βεβαίως,
το 2017 έρχεται με πάρα πολλές αβεβαιότητες. Η οικονομική ανάκαμψη στην Ευρώπη
είναι αδύναμη και κοινωνικά άνιση, επιβαρύνεται από χρέη και προκαλεί πολιτικές
αναταράξεις. Την ίδια περίοδο, η ανάπτυξη στην Κίνα και τις αναδυόμενες
οικονομίες ασθμαίνει και το παγκόσμιο εμπόριο επιβραδύνεται δραματικά έχοντας
αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία. Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν στον
λαϊκισμό, τον εθνικισμό και τον προστατευτισμό σε διεθνές επίπεδο, ενώ
προκαλούν αμφιβολίες για την συστημική υγεία κι ισορροπία.


Το 2017
φέρνει, ωστόσο, και την ελπίδα ότι η νέα Αμερικανική κυβέρνηση θα επιτύχει
επιπλέον αναζωογόνηση της οικονομίας της, οι Ευρωπαίοι θα βρουν τρόπους για να
ξεπεράσουν το εμπόδιο του Brexit, θα επιλύσουν τα
προβλήματα των τραπεζών και της ανεπαρκούς ρευστότητας, θα χαλαρώσουν τη
δημοσιονομική στάση τους και η διαδικασία της παγκοσμιοποίησης θα σταθεί όρθια
στα πόδια της.



Στις
συνθήκες αυτές και με δεδομένους τους εγχώριους δημοσιονομικούς περιορισμούς, η
εξασθενημένη από την εξαετή ύφεση ελληνική οικονομία αγωνίζεται να
αποκαταστήσει τη βιωσιμότητα των πληρωμών του χρέους της και να ανακτήσει
αναπτυξιακό ρυθμό.


Το
πρόβλημα της ανάπτυξης δεν είναι βεβαίως το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας (όπως
ισχυρίζεται ο κ. Σόιμπλε) το οποίο σε όρους κόστους έχει ανακτηθεί σε μεγάλο
βαθμό σύμφωνα τόσο με την Τράπεζα Ελλάδος όσο και με τον ΣΕΒ.


Το
πρόβλημα είναι πρωτίστως η υπερχρέωση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και το
περιβάλλον λειτουργίας των επιχειρήσεων το οποίο δεν είναι αρκούντως ανοικτό
στον ανταγωνισμό και φιλικό στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων ιδιαίτερα σε
μία περίοδο διεθνούς επενδυτικής άπνοιας.


Παράγωγο
της δημοσιονομικής υπερχρέωσης είναι η εισοδηματική λιτότητα και η υψηλή
φορολογία από τις οποίες θα ξεφύγουμε σταδιακά τα επόμενα χρόνια διευθετώντας
το χρέος, αυξάνοντας τη ρευστότητα και ενεργοποιώντας κανόνες, διαδικασίες και
θεσμούς που θα καταστήσουν ελκυστική την σύσταση και λειτουργία των
επιχειρήσεων και την ανάληψη επικερδών επενδύσεων στη χώρα μας.


Η
σημερινή κυβέρνηση έχει ως στόχο να δώσει νέα ώθηση στην οικονομία μέσω των
καναλιών των επενδύσεων και των εξαγωγών με την αλλαγή του παραγωγικού προτύπου
της οικονομίας προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης των γνώσεων, της καινοτόμου
επιχειρηματικότητας, της ποιότητας των υποδομών και της αποτελεσματικότητας της
δημόσιας διοίκησης.


Ο
δρόμος προς την ανάκαμψη περνά διαδοχικά μέσα από την ολοκλήρωση της 2ης
αξιολόγησης του προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας, την βραχυχρόνια αρχικά ελάφρυνση
του χρέους και στη συνέχεια την εισαγωγή της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής
χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.


Σημειώνεται
ότι έχουν ήδη γίνει σημαντικές ενέργειες για να επιτευχθεί βιώσιμη οικονομική
ανάκαμψη, όπως η ψήφιση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, οι νομικές ρυθμίσεις για
τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, η επιτυχής ολοκλήρωση της περιόδου του
προηγούμενου προγράμματος ΕΣΠΑ και η πρώιμη έναρξη της νέας, η σταδιακή
κατάργηση των ελέγχων των κεφαλαίων και η σημαντική θέση της Ελλάδας στο
επενδυτικό σχέδιο Γιούνκερ από το οποίο έχει ήδη εγκριθεί χρηματοδότηση 824
εκατομ. Ευρώ από το EFSI για 6 επενδυτικά σχέδια
τα οποία θα ενεργοποιήσουν επενδύσεις ύψους 1,9 δις ευρώ, μέρος των οποίων αφορά μικρομεσαίες
επιχειρήσεις.


Επιπλέον,
η Ελλάδα έχει ήδη απελευθερώσει την αγορά εργασίας, έχει ανοίξει σε κάποιο
βαθμό στον ανταγωνισμό τις κλειστές αγορές προϊόντων, έχει προχωρήσει σε
πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, έχει περικόψει τις δημόσιες
μισθοδοσίες, έχει μεταρρυθμίσει το φορολογικό κώδικα και ενισχύσει την επιβολή
του φόρου.


Η κυβέρνηση
έχει περάσει ένα νέο φορολογικό νόμο θεσπίζοντας ένα απλό, δίκαιο και σταθερό
φορολογικό σύστημα για τις στρατηγικές επενδύσεις που θα μείνει στη θέση του
για πολλά χρόνια στο μέλλον.


Ανάλογα, δε,
με την πρόοδο στη δημοσιονομική εξυγίανση, η κυβέρνηση προτίθεται να μειώσει το
φορολογικό βάρος για τον ιδιωτικό τομέα. Το οποίο να θυμίσουμε πως την περίοδο
2010-2014 αυξήθηκε 4,8 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι μόλις 0,6 μονάδες το
2015. Ενώ, λοιπόν, άμεση μείωση του φορολογικού βάρους δεν είναι δυνατή σήμερα
χωρίς να παρεκκλίνουμε από τους στόχους του Προγράμματος ή να διαλύσουμε το ήδη
εξασθενημένο κοινωνικό κράτος, επιβραδύναμε τουλάχιστον την αύξηση του.


Συγχρόνως,
δημιουργούμε τους όρους για τη μελλοντική μείωση του φορολογικού βάρους
διαπραγματευόμενοι την περαιτέρω μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία
χάρις στο 3ο Πρόγραμμα πετύχαμε να μειώσουμε για το 2016-2017 εξοικονομώντας
11,3 δις ευρώ. Παράλληλα, με τον οδικό χάρτη των θεσμικών μεταρρυθμίσεων που η
Κυβέρνηση προγραμματίζει και ήδη υλοποιεί νομοθετικά, στοχεύει στη διαμόρφωση
ενός νέου θεσμικού περιβάλλοντος ευνοϊκού προς κάθε δημιουργική επενδυτική
πρόταση. Ευνοϊκό για όλους και όχι επιλεκτικά χαριστικό όπως γινόταν μέχρι
τώρα. Για επενδυτικές προτάσεις σύμφωνες με τις αρχές της βιώσιμης και
διατηρήσιμης ανάπτυξης, με υψηλή εγχώρια προστιθέμενη αξία, με ήπιο
περιβαλλοντικό αποτύπωμα.


Στο πλαίσιο
αυτό, δρομολογήσαμε τις εξής εφτά νομοθετικές και θεσμικές πρωτοβουλίες:


  • Καταθέσαμε και ψηφίσαμε στην Βουλή τον Νόμο για τις
    Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών & Υπηρεσιών.
  • Σχεδιάζουμε την θεσμική και οργανωτική αναβάθμιση της
    Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ μέσω της τεχνικής βοήθειας με προοπτική την αναγκαία
    αναθεώρηση του Νόμου για τις ΣΔΙΤ.
  • Προχωρούμε στην αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις
    Στρατηγικές Επενδύσεις και το «Enterprise Greece», ώστε να
    ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες για την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων.
  • Χθες ψηφίστηκε η θεσμοθέτηση Υπηρεσιών-μίας-Στάσης για
    την ίδρυση επιχειρήσεων, με την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών σύστασης και
    τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών μιας στάσης να αποδίδουν μία πολύ
    ταχύτερη και ομαλή επαφή των επιχειρήσεων με το Δημόσιο, εξέλιξη που θα
    επιφέρει 70% μείωση του χρόνου &
    κόστους σύστασης με απόλυτη διαφάνεια.
  • Επίσης, σήμερα ψηφίζεται η αναθεώρηση του Ν. 4262 για την
    αδειοδότηση των Επιχειρήσεων στους τρείς πρώτους κλάδους: τον τουρισμό, τις
    επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις στα
    τρόφιμα και τα ποτά. Ο στόχος είναι απλός: ίδρυση επιχείρησης σε μια ημέρα και
    αδειοδότηση σε τρεις ημέρες, με συνέπεια οι 13 ημέρες που αναφέρει το DoingBusiness 2017 για
    την Ελλάδα όσον αφορά την ίδρυση και σύσταση μιας επιχείρησης, να γίνονται
    μόλις 4 !
  • Είμαστε σε φάση διαπραγμάτευσης ενός νέου Κανονιστικού
    Πλαισίου για την ταχεία και αποτελεσματική εξωδικαστική ρύθμιση του συνολικού
    (δημόσιου και ιδιωτικού) χρέους των βιώσιμων Επιχειρήσεων και Ελεύθερων
    Επαγγελματιών.
  • Τέλος, εξετάζουμε την αναβάθμιση του ΕΤΕΑΝ σε Αναπτυξιακό
    Ταμείο.














Οι
νομοθετικές αυτές πρωτοβουλίες δεν έχουν, όπως γινόταν έως τώρα, αποσπασματικό
χαρακτήρα. Αποτυπώνουν και προωθούν το νέο συνεκτικό παραγωγικό πρότυπο που
έχει ανάγκη η Ελλάδα. Εντασσόμενες σε έναν συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό, οι
θεσμικές, διαρθρωτικές τομές παύουν έτσι να είναι απλές ρυθμίσεις και
μετατρέπονται σε πραγματική παραγωγική δύναμη ικανή να μεταβάλλει το επενδυτικό
κλίμα.


Αξίζει να
σημειωθεί πως η επταετής ύφεση της ελληνικής οικονομίας έχει δημιουργήσει
ευκαιρίες για τη συμμετοχή ξένων κεφαλαίων σε επιχειρήσεις που συνέχισαν τη
λειτουργία τους και συνεπώς απέδειξαν την δυναμική που μπορούν να έχουν σε ένα
νέο αναπτυξιακό περιβάλλον.


Ας μην
ξεχνάμε πως η Ελλάδα βίωσε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση μεταξύ των
χωρών του ΟΟΣΑ (17% του ΑΕΠ) και σήμερα επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα στον
κρατικό προϋπολογισμό της εμφανίζοντας τα πρώτα σκιρτήματα ανάκαμψης. Στην
αλλαγή του κλίματος συμβάλλει η αύξηση των ξένων άμεσων επενδύσεων οι οποίες το
α’ 9μηνο 2016 ήταν 1777 εκατομ. ευρώ έναντι 688 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο
του 2015.


Όχι
τυχαία, βεβαίως, αφού την περίοδο 2016 και 2017 η Ελλάδα θα έχει υλοποιήσει ένα
από τα μεγαλύτερα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων παγκοσμίως (COSCO,
Περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό κλπ). Οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές μπορούν να
δημιουργήσουν επενδύσεις πολλαπλού ύψους (spillovers) σε έργα
υποδομών, logistics, κτιριακών
εγκαταστάσεων και χώρων ψυχαγωγίας και με βάση τα επενδυτικά προγράμματα που
έχουν ανακοινώσει μέχρι σήμερα οι εταιρίες που εξαγόρασαν δημόσια περιουσία,αναμένονται
πρόσθετες επενδύσεις 1 δις περίπου το 2017.


Επιπλέον, η
επιτυχής ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με κεφάλαια 9,4 δισ ευρώ συνολικά, –με
κεφαλαιακή επάρκεια διπλάσια οπως κρίνεται απο την Συμφωνια της Βασιλείας ΙΙ
και ΙΙΙ— η σταθερή εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο του
νέου προγράμματος ESM, και η
πρόοδος στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αποτελούν βασικές παραμέτρους
στην έξοδο από τον φαύλο κύκλο της οικονομικής ύφεσης.


Ακριβώς γι’
αυτό τον λόγο ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Moody’s προχώρησε
πρόσφατα στην πολύ σημαντική αναβάθμιση των ελληνικών συστημικών τραπεζών,
εξέλιξη που σε συνδυασμό με την όψιμη κάμψη των spreads των
ελληνικών ομολόγων μαρτυρεί την αναγνώριση της προόδου της ελληνικής οικονομίας
από τις διεθνείς αγορές.



Όλα αυτά
στηρίζουν κι εξηγούν σε μεγάλο βαθμό την προοδευτική επάνοδο της εμπιστοσύνης
στην οικονομία καθώς αναμένεται εφεξής να αποφέρουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης,
με την ΕΕ, το ΔΝΤ και την ελληνική κυβέρνηση να προβλέπουν ανάπτυξη 2,7% για το
2017. Οι, δε, τελευταίες εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΟΟΣΑ για την
Ελλάδα προβλέπουν για τη διετία 2017-2018 μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης των
επενδύσεων 9% και των εξαγωγών 4%. Η Ελλάδα ενισχύει την εξωστρέφεια της
οικονομίας προωθώντας τις διακρατικές σχέσεις και συμφωνίες με τις Τρίτες
Χώρες. Έτσι, μια στρατηγική εταιρική σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κίνα
αρθρώνεται με κύριο άξονα την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας
(ΟΛΠ Α.Ε) μετατρέποντας τον Πειραιά και την Ελλάδα συνολικά στην κύρια πύλη
προς την Ευρώπη για εμπορικές ροές που προέρχονται από την Ασία.


Αντίστοιχα,
αρθρώνεται μια συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο με στόχο την
καλύτερη δυνατή αξιοποίηση από το λιμάνι του Πειραιά της αύξησης των εμπορικών
ροών που προσδοκάται από την νέα διώρυγα του Σουέζ.


Ανάλογα
επιχειρηματικά ανοίγματα έχει υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση με άλλες Αραβικές
χώρες και σημαντικές αγορές όπως το Ισραήλ και το Ιράν.


Επιπλέον, η
σύμβαση παραχώρησης που υπεγράφη ανάμεσα στην Ελλάδα και σε ιδιώτες εταίρους
για τα περιφερειακά αεροδρόμια στην Ελλάδα αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση
των αφίξεων ξένων τουριστών.


Θέλω να
τονίσω πως η ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό διακομετακομιστικό κόμβο
αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας. Έτσι, έχουμε την κατασκευή του
αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGBPipeline) που
παρέχει μια άμεση σύνδεση μεταξύ των εθνικών συστημάτων φυσικού αερίου στην
Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Στο μέλλον και λαμβάνοντας υπόψη τις ευκαιρίες που θα
παρασχεθούν, ο διάδρομος φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Ιταλίας
μπορεί να ενισχυθεί και να εδραιωθεί με έργα όπως το ITGI και IGIPoseidon που μπορούν
να συνδέσουν το ιταλικό και ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.


Ο Νότιος
αγωγός φυσικού αερίου διασχίζει την Ελλάδα μέσω του αγωγού TransAdriaticPipeline (ΤΑΡ) που
είναι υπό κατασκευή στην Ελλάδα και θα διασυνδέσει την Ελλάδα, την Αλβανία και
την Ιταλία μεταφέροντας φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα και το Αζερμπαϊτζάν
προς την Ευρώπη.


Δεδομένης
της στρατηγικής θέσης και γεωγραφικής διαμόρφωσης της χώρας, η ελληνική
κυβέρνηση ενδιαφέρεται για επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου
φυσικού αερίου (LNG) και νέες
υποδομές επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα είναι εμπορεύσιμο
για ευρωπαϊκούς προορισμούς μέσω του υφιστάμενου δικτύου και των αγωγών
διαμετακόμισης της Ελλάδας.


Θα ήθελα να
κλείσω την ομιλία αυτή επισημαίνοντας τη χρησιμότητα μιας σειράς προτάσεων του
προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Κορκίδη για την ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του ελληνικού
εμπορίου, όπως είναι η αναβάθμιση του συστήματος υποδομών, μεταφορών και
υπηρεσιών logistics, η
αναβάθμιση του ΕΤΕΑΝ και η διεύρυνση του δανεισμού με χορήγηση μικροπιστώσεων,
η αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και η ενίσχυση της ψηφιακής
οικονομίας στον κλάδο. Όσο, δε, αφορά τη συλλογική και συναινετική κατάρτιση
αναπτυξιακού σχεδίου για τη χώρα, να θυμίσω πως ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος
προβλέπει για τον σκοπό αυτό την κατάρτιση ενός Συμβουλίου από εκπροσώπους των
Κοινωνικών Εταίρων και της Δημόσιας Διοίκησης και ενός Επιστημονικού Συμβουλίου
τα οποία με την παρότρυνση των Θεσμών θα συμπληρωθούν με ένα συμβουλευτικό
όργανο που θα απαρτίζεται από ξένους επενδυτές.


Στη μεγάλη αυτή
αναπτυξιακή προσπάθεια στηριζόμαστε στη συνεργασία και υποστήριξη των κοινωνικών
εταίρων, αλλά και όλων των εγχώριων δυνάμεων που βάζουν το εθνικό συμφέρον πάνω
απ’ όλα, ώστε να πραγματοποιήσουμε τις υψηλές προσδοκίες μας και η Ελλάδα να
γίνει φάρος επιτυχίας, παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στους δύσκολους
καιρούς δοκιμασίας της Ευρώπης και του σύγχρονου κόσμου.


Exit mobile version