Χωρίς την παρουσία κυβερνητικών στελεχών και δημοσιογράφων υπεγράφη χθες η οριστική σύμβαση πώλησης του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μια σημαντική αποκρατικοποίηση, με την οποία το κράτος αποδεσμεύεται από μια βαριά ζημιογόνο δραστηριότητα, ολοκληρώθηκε χωρίς δημοσιότητα και τυμπανοκρουσίες, κυρίως εξαιτίας της ενοχικής στάσης που τηρούν κυβερνητικά στελέχη.
Αγοραστής είναι οι Ιταλικοί Κρατικοί Σιδηρόδρομοι (Ferrovie dello Stato Italiane), που αντί 45 εκατ. ευρώ αναλαμβάνουν το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ολοκλήρωση, πάντως, της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών, ενώ εκκρεμεί το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση υπεγράφη χθες από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Αντώνη Λεούση και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane (FSI) Group Ρενάτο Μαζοντσίνι.
Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη σεμνή τελετή, αφού ευχαρίστησε όσους εργάστηκαν για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ανέφερε ότι η FSI Group αναλαμβάνει τη δέσμευση να ενισχύσει και να αναπτύξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την τεχνογνωσία και την εμπειρία της.
Από την άλλη πλευρά, η Ferrovie dello Stato Italiane σε ανακοίνωσή της χαρακτήρισε την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κίνηση που εντάσσεται στο στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης του ιταλικού ομίλου στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η εξαγορά της βρετανικής εταιρείας Nxet, που εκτελεί τη γραμμή Λονδίνο – Εσεξ.
«Η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί ευκαιρία ανάπτυξης για τους Ιταλικούς Κρατικούς Σιδηροδρόμους, που έτσι συνεχίζουν την επέκτασή τους στο εξωτερικό, αλλά και για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, που θα μπορούν να υπολογίζουν στην τεχνογνωσία και την εμπειρία των Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων», σχολίασε ο κ. Μαζοντσίνι.
«Η σημερινή ενέργεια», προσέθεσε, «συνάδει πλήρως με τα προβλεπόμενα από το βιομηχανικό σχέδιο 2017-2026, βάσει του οποίου η Ευρώπη αποτελεί εθνική αγορά αναφοράς και το οποίο αποσκοπεί στον τετραπλασιασμό του κύκλου εργασιών που προέρχεται από δραστηριότητες του εξωτερικού και θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ το 2026».
Στην τελετή της υπογραφής της αγοραπωλησίας του 100% παρέστη η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκπροσωπούμενη από τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου Παναγιώτη Θεοχάρη και τον διευθύνοντα σύμβουλο Φίλιππο Τσαλίδη. Ωστόσο, δεν παρέστη κανένα μέλος της κυβέρνησης, παρόλο που επρόκειτο για σημαντική αποκρατικοποίηση, η οποία θα δώσει νέα ώθηση στις σιδηροδρομικές μεταφορές της χώρας.
Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ, δεν κλήθηκε κανένας κυβερνητικός παράγοντας. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η τακτική αυτή ακολουθήθηκε σε όλες τις αντίστοιχες υπογραφές συμβάσεων πώλησης, παραχώρησης κ.λπ. περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, όπως ήταν η σύμβαση παραχώρησης της εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Εξαίρεση αποτέλεσε η σύμβαση πώληση του 67% του ΟΛΠ, στην οποία είχε κληθεί ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Προφανώς, τα κυβερνητικά στελέχη δεν κλήθηκαν στην τελετή υπογραφής, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι δεν επρόκειτο να ανταποκριθούν. Είναι προφανές ότι κανένα κυβερνητικό στέλεχος δεν θέλει να παρευρίσκεται σε τέτοιου είδους διαδικασίες, πόσο δε μάλλον όταν κατά καιρούς έχουν ταχθεί κατά των αποκρατικοποιήσεων. Ενα κυβερνητικό στέλεχος που θα μπορούσε να συμμετάσχει στη χθεσινή διαδικασία ήταν ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος έχει ταχθεί με θρησκευτικό φανατισμό κατά της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο τελευταίος, πάντως, ούτως ή άλλως χθες απουσίαζε σε επίσκεψη στην Ρωσία και εκ των πραγμάτων δεν μπορούσε να συμμετάσχει.
Πηγή: Καθημερινή