Επιβράδυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα τη διετία 2015-2016 διαπιστώνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην έκθεσή του «Με στόχο την ανάπτυξη», προβαίνοντας παράλληλα σε σειρά συστάσεων για το 2017.
Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα από την απελευθέρωση των δικτύων έως την εφαρμογή πολιτικών για την ανακούφιση των φτωχών. Αλλωστε, στόχος της εφαρμογής των προτάσεων του διεθνούς Οργανισμού είναι σύμφωνα με τον ίδιο, η χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, ενώ σε μία από τις αρκετές ειδικές αναφορές που κάνει στην Ελλάδα, επισημαίνει ότι «μεγάλο μέρος της προσαρμογής το σήκωσαν οι εργαζόμενοι, την ώρα που τα μονοπώλια και τα εμπόδια στην είσοδο σε ορισμένες αγορές παραμένουν».
Μέσω της επισήμανσης της «μεταρρυθμιστικής κόπωσης», ο ΟΟΣΑ επιχειρεί να τονίσει την ανάγκη συνέχισης των μεταρρυθμίσεων, ειδικά καθώς οι δείκτες φτώχειας είναι υψηλοί, τα φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού εντείνονται, ενώ το κατά κεφαλήν ΑΕΠ βρίσκεται περίπου στο ήμισυ των χωρών του ΟΟΣΑ με τις καλύτερες επιδόσεις. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στη διετία 2015-2016 εφαρμόστηκαν μόνο μερικώς οι συστάσεις στις οποίες είχε προβεί στην αντίστοιχη έκθεση του 2015 και πρόοδος επετεύχθη σε πολιτικές που αφορούν το δίχτυ κοινωνικής προστασίας, ενώ αντιθέτως περιορισμένες ήταν οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση και στη δημόσια διοίκηση.
Οι συστάσεις στις οποίες προβαίνει ο ΟΟΣΑ προς την Ελλάδα και τις οποίες χαρακτηρίζει προτεραιότητες είναι οι ακόλουθες:
• Χαλάρωση των ρυθμίσεων στα δίκτυα (ενέργεια και μεταφορές). Αν και ο ΟΟΣΑ αναγνωρίζει την πρόοδο που έγινε με τον διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστικής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) από τη ΔΕΗ, υποστηρίζει ότι παραμένουν πολλά ρυθμιστικά εμπόδια στους προαναφερθέντες κλάδους, οδηγώντας σε ανεπάρκεια και χαμηλή ανταγωνιστικότητα. Επίσης ο ΟΟΣΑ συστήνει την ενίσχυση της ικανότητας και της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών αρχών.
• Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης. Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει την πρόοδο που έχει γίνει (νόμος για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, αναθεώρηση του ενιαίου μισθολογίου και του συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας κ.ά.), αλλά υποστηρίζει ότι η ανεπάρκεια της δημόσιας διοίκησης παρακωλύει τις επενδύσεις και επηρεάζει αρνητικά το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο διεθνής Οργανισμός συστήνει τη βελτίωση της ποιότητας του κανονιστικού πλαισίου μέσω της καλύτερης αξιολόγησης των επιπτώσεων πριν από κάθε ρύθμιση, την πλήρη λειτουργία του «Μοναδικού Παραθύρου» (single window ή ηλεκτρονικό σύστημα για την απλοποίηση των εξαγωγικών διαδικασιών) και της υπηρεσίας μιας στάσης για τις επιχειρήσεις, τη μείωση των καθυστερήσεων στην απονομή της δικαιοσύνης, την ενθάρρυνση του θεσμού της διαμεσολάβησης, αλλά και την ίδρυση δικαστηρίων εξειδικευμένων για υποθέσεις περί ανταγωνισμού. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι στη συνολική έκθεση και όχι μόνο στο κεφάλαιο που αφορά ειδικά την Ελλάδα, ο ΟΟΣΑ κάνει αναφορά στη μη εφαρμογή της γνωστής σύστασής του (από την πρώτη εργαλειοθήκη ανταγωνισμού) για τη λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους.
• Διασφάλιση της πλήρους ανεξαρτησίας της αρχής δημοσίων εσόδων. Επίσης, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ πρέπει να διασφαλιστεί ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων διαθέτει τα απαιτούμενα μέσα για να είναι αποτελεσματική. Ο ΟΟΣΑ συστήνει ακόμη επέκταση της χρήσης των ηλεκτρονικών τιμολογίων και διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
• Βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Ο ΟΟΣΑ συστήνει διασύνδεση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με την επαγγελματική τους εξέλιξη και ανάπτυξη και παροχή αυτονομίας στα σχολεία. Επίσης, συστήνει την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης στα πανεπιστήμια.
Η πρώτη σύσταση στην οποία προβαίνει ο ΟΟΣΑ αφορά την πλήρη εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, το οποίο όμως ξεκίνησε να υλοποιείται από τον Φεβρουάριο. Επίσης, ο ΟΟΣΑ υπογραμμίζει την ανάγκη για την εφαρμογή του προγράμματος των «Σχολικών Γευμάτων», κάτι που επίσης δρομολογεί η κυβέρνηση.
ΠΗΓΗ: Καθημερινή