Oλοκληρώνεται η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων

Με τη διασύνδεση της Μυκόνου, εντός της εβδομάδος, ολοκληρώνεται η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, στις αρχές Μαϊου θα επιλεγούν οι ανάδοχοι για τα έργα της δεύτερης φάσης (διασύνδεση Νάξου και αναβάθμιση υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Τήνου, Άνδρου και Εύβοιας), ενώ μέσα στον επόμενο μήνα, ο ΑΔΜΗΕ θα βγάλει και τον διαγωνισμό για την τρίτη φάση με την πόντιση δεύτερου υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Σύρου και Λαυρίου.

Από την άλλη, ο ΑΔΜΗΕ ολοκληρώνει τις μελέτες που αφορούν στις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων, με σκοπό να στείλει άμεσα στη ΡΑΕ τη σχετική εισήγηση (όπως έκανε με την εισήγηση για την τέταρτη φάση των Κυκλάδων) και να περιληφθεί το έργο στο νέο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2019- 2028 που κατατέθηκε στη ΡΑΕ τέλη Μαρτίου.

Κάποια από τα στοιχεία αυτά παρουσίασε σήμερα, μιλώντας στο συνέδριο του ΣΕΒ ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης.

Αναφερόμενος στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, είπε ότι αυτό προβλέπει μεγάλα έργα συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ έως το 2021 και κινείται σε τρεις άξονες: πρώτον, τις διασυνδέσεις των νησιών με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, δεύτερον, την αναβάθμιση του ίδιου του Συστήματος και τρίτον, τις διεθνείς διασυνδέσεις.

Νησιωτικές Διασυνδέσεις

Στο σκέλος των νησιωτικών διασυνδέσεων, ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί με ταχείς ρυθμούς δυο μεγάλα επενδυτικά project, τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων και της Κρήτης. Η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ένα έργο ύψους 245 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνεται έως το τέλος της εβδομάδας με την διασύνδεση και της Μυκόνου. Έντεκα νησιά των Κυκλάδων έχουν πλέον πρόσβαση, όπως είπε ο κ. Μάργαρης, επισημαίνοντας με έμφαση το ρόλο του χρηματοδοτικού εργαλείου του ΕΣΠΑ και της δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, αναφέρθηκε:

  • στη δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, έργο ύψους 70 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου και την αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Τήνου, Ανδρου και Εύβοιας. Αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2019.
  • στην τρίτη φάση, έργο αξίας 102 εκατ. ευρώ που θα διασφαλίσει πλήρως την τροφοδότηση μεγάλου μέρους των Κυκλάδων για τις επόμενες δεκαετίες, με την πόντιση δεύτερου υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Σύρου και Λαυρίου και την πλήρη απεξάρτηση από τους αυτόνομους σταθμούς παραγωγής. Το έργο αυτό έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020, έχοντας επιταχυνθεί κατά δυο χρόνια σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό.
  • στην τέταρτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τη Σέριφο, τη Μήλο, τη Φολέγανδρο και τη Σαντορίνη, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το έργο έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης που κατέθεσε πρόσφατα ο Διαχειριστής στη ΡΑΕ. «Περιμένουμε τις απόψεις της Αρχής για τον σχεδιασμό που έχει προτείνει ο ΑΔΜΗΕ» ανέφερε ο κ. Μάργαρης.

Συντομότερα η Κρήτη

Ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε επίσης στα έργα της «μικρής» και «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης. Το μεν πρώτο προκηρύχθηκε πριν λίγες ημέρες και «αναμένεται να υπάρξει ισχυρό ενδιαφέρον από Ελληνικούς και ξένους ομίλους», για το δε δεύτερο «διερευνούμε όλες τις αναγκαίες συνεργασίες και συνέργειες ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό». Με βάση το υφιστάμενο ενδιαφέρον, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, είναι ορατό το ενδεχόμενο επιτάχυνσης κατά ένα ή δυο χρόνια του έργου αυτού, που με τα σημερινά δεδομένα σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

Ηπειρωτικό Σύστημα

Όσον αφορά την επέκταση και αναβάθμιση του ηπειρωτικού Συστήματος Μεταφοράς, κεντρικό ρόλο στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ καταλαμβάνουν οι δυο γραμμές μεταφοράς 400 kV που θα συνδέσουν τη Μεγαλόπολη με το σύστημα.

Για την πρώτη γραμμή μεταφοράς με όδευση μέσω Πάτρας – Ρίου -Αντιρρίου, έργο προϋπολογισμού 156 εκατ. ευρώ, καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν εντός του 2019.

Η δεύτερη γραμμή μεταφοράς Μεγαλόπολη – Κόρινθος – Αττική, έργο συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται να υλοποιηθεί σε δυο φάσεις: Το μέρος Μεγαλόπολη – Κόρινθος αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2021 ενώ το μέρος Κόρινθος-Αττική προγραμματίζεται να περατωθεί πριν το 2024 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο Διαχειριστής επιδιωκει την επιτάχυνση επιμέρους διαδικασιών όπως οι απαλλοτριώσεις.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μάργαρης, τα έργα του ΑΔΜΗΕ προϋποθέτουν πλήθος αδειοδοτήσεων, για τις οποίες πρέπει να εξασφαλίζει τη σύμφωνη γνώμη όλων των φορέων, από το επίπεδο ενός δήμου, μέχρι τα ανώτατα κλιμάκια της διοίκησης, κι όλα αυτά πρέπει να γίνονται έγκαιρα με βάση τα χρονοδιαγράμματα των έργων. «Επομένως αντιμετωπίζουμε θετικά κάθε πρωτοβουλία για την επίσπευση των διαδικασιών κατά τρόπο που να βελτιστοποιεί το περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα των έργων» πρόσθεσε.

Διεθνείς Διασυνδέσεις

Το τρίτο σκέλος του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ αφορά στις διεθνείς διασυνδέσεις. Στο κομμάτι αυτό, έμφαση δίνεται στην παρούσα φάση στη νέα διασυνδετική γραμμή 400 kV Νέα Σάντα -Μαρίτσα που θα δημιουργήσει μια ακόμη “γέφυρα” μεταξύ των Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας και Βουλγαρίας. Πρόκειται για Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ, που θα μειώσει τις συμφορήσεις στο Σύστημα Μεταφοράς των Νοτίων Βαλκανίων, αυξάνοντας την ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος στον άξονα Βορρά -Νότου. Εχει επίσης τεθεί επί τάπητος η ενίσχυση των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων. Εξετάζεται τέλος και η σκοπιμότητα έναρξης μελετών για την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής με την Τουρκία.


Πηγή Πληροφοριών: energypress.gr

Exit mobile version