Κοινό μέτωπο εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και βενζινοπωλών αναπτύσσεται για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων αλλά και για τα μεγάλα προβλήματα του κλάδου που έχουν ανακύψει με την τεράστια βουτιά κατά 43% των πωλήσεων καυσίμων.
Στα εννέα χρόνια της οικονομικής ύφεσης οι επιχειρήσεις χονδρικής και τα πρατήρια πώλησης βενζίνης, ντίζελ και πετρελαίου θέρμανσης έχουν δεχθεί μεγάλα χτυπήματα με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα επιβίωσης εκατοντάδων εταιρειών.
Όπως περιγράφουν παράγοντες της αγοράς, αυτά είναι η μεγάλη πτώση της κατανάλωσης, η υπερφορολόγηση των καυσίμων, η έξαρση της παραβατικότητας και οι αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις που έχουν αποφασίσει οι Βρυξέλλες.
Οι αλλαγές στον περιβαλλοντικό τομέα,, είναι μία από τις πτυχές του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο κλάδος των πετρελαιοειδών.
Ωστόσο ο σημαντικότερος λόγος έχει να κάνει με το εκρηκτικό μείγμα που προκάλεσαν στα χρόνια της κρίσης η πτώση της κατανάλωσης και η μεγάλη αύξηση των φόρων. Από το 2008 ως και το 2017 η κατανάλωση της δασμολογημένης αγοράς καυσίμων (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης κ.λπ.) έχουν πέσει από τους 11,3 εκατ. μετρικούς τόνους στα 7 εκατομμύρια. Για το πρώτο τρίμηνο οι εκτιμήσεις δείχνουν η μείωση να είναι συνολικά 11%, με το πετρέλαιο θέρμανσης να σημειώνει βουτιά πάνω από 22%.
Όσο για το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο στα χρόνια της ύφεσης έγινε ακριβοθώρητο για χιλιάδες νοικοκυριά, από το 2008 ως και το 2017 έπεσε από 3,1 εκατ. τόνους σε 1,1 εκατ. τόνους. Η πτώση ξεπερνά το 64%. Οι καταναλωτές έκλεισαν τους λέβητες και άνοιξαν τα κλιματιστικά ή επανέφεραν τις σόμπες, καθώς δεν άντεχαν το κόστος των αυξήσεων στο πετρέλαιο.
Η πτώση των πωλήσεων όμως δεν είχε να κάνει μόνο με τη δραστική περικοπή των δαπανών των νοικοκυριών λόγω της ύφεσης. Επιταχύνθηκε και με την τεράστια διόγκωση των φόρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη από 350 ευρώ στα 1.000 λίτρα που ήταν το 2008 διπλασιάστηκε σταδιακά στα 700 ευρώ.
Ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 21 ευρώ εκτινάχθηκε στα 280 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
Οι επιβαρύνσεις αυτές έστειλαν τις τιμές στα ύψη και μία εκ των ανελαστικών δαπανών των καταναλωτών σημείωσε κάθετη πτώση.
Πηγή Πληροφοριών: Το Βήμα