Οι ανατιμήσεις και οι ελλείψεις φέρνουν ακυρώσεις παραγγελιών σε ελληνικές βιομηχανίες

Οι ανατιμήσεις και οι ελλείψεις πρώτων υλών φέρνουν ακυρώσεις παραγγελιών σε ελληνικές βιομηχανίες.

Όπως αναφέρει η IHS Markit οι παραγωγοί αγαθών ανέφεραν ότι οι αυξήσεις στις τιμές πώλησης και οι ελλείψεις σε πρώτες ύλες είχαν ως αποτέλεσμα ακυρώσεις από την πλευρά των πελατών. Αντίστοιχα ο ρυθμός αύξησης των νέων παραγγελιών εξαγωγών μειώθηκε.

Οι δυσκολίες προμήθειας πρώτων υλών και η έντονη αύξηση των νέων παραγγελιών οδήγησαν τον όγκο αδιεκπεραίωτων εργασιών σε άνοδο ρεκόρ στην ιστορία της έρευνας, στα μέσα του τέταρτου τριμήνου. Η χαμηλή διαθεσιμότητα εισροών επηρέασε αρνητικά τις δυνατότητες παραγωγής παρότι η αύξηση των επιπέδων απασχόλησης ήταν η εντονότερη που ε΄χει καταγραφεί σε διάστημα 5 μηνών.

Πρώτες ύλες: Πού υπάρχουν οι μεγαλύτερες ελλείψεις

Οι μεγαλύτερες ελλείψεις σε ό,τι αφορά τις πρώτες ύλες στη βιομηχανία παρατηρούνται σύμφωνα με στελέχη μεταποιητικών επιχειρήσεων που μίλησαν στην εφημερίδα ” Καθημερινή” σε υλικά συσκευασίας -τόσο χάρτινα όσο και πλαστικά, αλουμινένια αλλά ακόμη και στις γυάλινες συσκευασίες.

Το πρόβλημα είναι οι πολύ έντονο στις χημικές βιομηχανίες που χρησιμοποιούν μονομερή ( όπως είναι το προπυλένιο ) καθώς οι τιμές είναι σχεδόν τριπλάσιες σε σχέση με πέρυσι, η μεταφορά τους λόγω της αύξησης των ναύλων κοστίζει ακόμη και 8 φορές πάνω, ενώ οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών μπορεί να ξεπερνούν τους 2,5 μήνες.

Με καπέλο εισάγουν οι ελληνικές επιχειρήσεις κατασκευής ενδυμάτων τα νήματα, καθώς οι τιμές που τα προμηθεύονται είναι αυξημένες κατά περίπου 80% σε σύγκριση με πέρυσι. Το παραπάνω φαινόμενο στην ουσία ανακόπτει τη μεγάλη άνοδο που σημείωνε τους τελευταίους μήνες ο κλάδος της ελληνικής μεταποίησης ένας κλάδος κρίσιμος για τη βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας συμβάλλει καθοριστικά στην απασχόληση αλλά και τον περιορισμό του εμπορικού ελλείμματος.

Ελλείψεις ξεκίνησαν να παρατηρούνται και στην πώληση τελικών προϊόντων στη λιανική οι οποίες δεν αποκλείεται να γίνουν ακόμη πιο έντονες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 όταν πλέον θα έχουν τελειώσει και τα όποια αποθέματα υπήρχαν από πέρυσι όπου η ζήτηση λόγω lockdown ήταν μικρότερη σε παγκόσμιο επίπεδο.



Τα προβλήματα στην αγορά αυτοκινήτων

Τα κυριότερα προβλήματα εντοπίζονται στην αγορά αυτοκινήτων καθώς οι ελλείψεις ημιαγωγούς που καταγράφονται κυρίως στην Κίνα έχει φρενάρει την παραγωγή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι παραδόσεις νέων παραγγελιών μπορεί να καθυστερούν έως και 9 μήνες, ενώ ήδη οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί σημαντικά .Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις έχουν προκαλέσει μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με την υψηλή ζήτηση να ανακαλεί και στην κατηγορία αυτή ανατιμήσεις.

Ελλείψεις καταγράφονται και στις παιχνιδομηχανές και σε κάποια μοντέλα υπολογιστών και τηλεφώνων, σε χριστουγεννιάτικα στολίδια ,ενώ το επόμενο διάστημα δεν αποκλείονται οι ελλείψεις σε είδη οικιακού εξοπλισμού και είδη αθλητικής ένδυσης και υπόδησης.

Ο δείκτης PMI για τον ελληνικό μεταποιητικό

Όπως έδειξαν τα στοιχεία της έρευνας της IHS Markit, ο δείκτης υπεύθυνων προμηθειών (PMI) για τον ελληνικό μεταποιητικό τομέας διαμορφώθηκε στις 58,8 μονάδες τον Νοέμβριο. Η τιμή αυτή ήταν οριακά χαμηλότερη από 58,9 μονάδες του Οκτωβρίου, υποδεικνύοντας σημαντική βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών στον ελληνικό μεταποιητικό τομέα.


Exit mobile version