Οδηγίες της ΕΣΕΕ στους εμπορικούς συλλόγους για τις εαρινές εκπτώσεις

Με την ευκαιρία
της διενέργειας των εαρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων που θα ξεκινήσουν την Τετάρτη,
2 Μαΐου, η ΕΣΕΕ με εγκύκλιό της στις Εμπορικές Ομοσπονδίες και όλους τους
Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας, έδωσε οδηγίες και διευκρινίσεις, για την έναρξη
των εκπτώσεων και την προσήκουσα διενέργειά τους, καθώς και για τη λειτουργία
των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή.


Το περιεχόμενο
της εγκυκλίου έχει ως εξής:


«Σύμφωνα με
το ισχύον πλαίσιο του ν. 4177/2013, ως ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι ορίζονται
καταρχήν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του
Νοεμβρίου, ωστόσο μπορούν να μεταβάλλονται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα με
απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του τοπικού
Εμπορικού Συλλόγου και δημοσιεύεται μέσα στον Δεκέμβριο κάθε έτους που
προηγείται της εφαρμογής των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων.


Στις
περιφερειακές ενότητες για τις οποίες η ως άνω απόφαση δεν έχει εκδοθεί,
ισχύουν τα πρώτα 15νθήμερα Μαΐου και Νοεμβρίου, ενώ επιτρέπεται η λειτουργία
των εμπορικών καταστημάτων την πρώτη Κυριακή του Μαΐου και την πρώτη Κυριακή
του Νοεμβρίου. Συνακόλουθα, εάν, στην
περιφερειακή ενότητα που ανήκετε, ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης δεν έχει
αποφασίσει, η φετινή ενδιάμεση «εαρινή» εκπτωτική περίοδος, είναι το πρώτο
δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Οι 15 ημέρες
είναι ημερολογιακές και όχι εργάσιμες.


Ως ημέρα
έναρξης του δεκαπενθημέρου είναι η Τετάρτη, 2 Μαΐου (καθώς η πρωτομαγιά είναι
υποχρεωτική αργία) και αντίστοιχα, τελευταία ημέρα των εκπτώσεων θα είναι η
Τρίτη, 15 Μαΐου, με προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή, 6
Μαΐου. Κατά τις ισχύουσες διατάξεις, τα
καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν την συγκεκριμένη Κυριακή, από ώρα 11.00
έως ώρα 20.00 (παρ. 1 άρθρου 23 ν. 2224/1994).


Μεγάλη
προσοχή πρέπει να δείξουν οι συνάδελφοι, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της
παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης
56885/10-11-2014 «κατά τη
διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης
τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η
αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή
παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένη, ενώ συμπληρωματικά μόνο δίνεται η
δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης.


Σύμφωνα με πληροφόρηση που είχαμε από την Γενική Γραμματεία
Εμπορίου, σε ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν κατά τις τακτικές χειμερινές εκπτώσεις
διαπιστώθηκε ότι πολλοί επιχειρηματίες, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον
σχετικό φόρτο εργασίας, δεν αναγράφουν στα υπό έκπτωση προϊόντα διπλές τιμές
αλλά καταφεύγουν στην χρήση γενικευμένου ποσοστού μείωσης. Δεν χρειάζεται να τονίσουμε ότι αυτή η
πρακτική, όσο και αν γίνεται καλοπροαίρετα, παραβιάζει το νόμο και επισύρει
αυστηρές κυρώσεις, θεωρούμε δε ότι αυτήν την εποχή της κρίσης είναι εντελώς
αχρείαστο να επιβάλλονται πρόστιμα που μπορεί να πλήξουν την βιωσιμότητα της
επιχείρησης. Μέχρι στιγμής, οι
ελεγκτικές αρχές της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, αντιλαμβανόμενες ότι δεν
υπάρχει κανείς δόλος εξαπάτησης του καταναλωτή, έχουν προχωρήσει μόνο σε απλές
συστάσεις, ωστόσο αυτό δεν θα ισχύει για πάντα.
Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους συναδέλφους που θα συμμετάσχουν στις
φετινές εαρινές εκπτώσεις, ώστε να αναγράφουν πρώτα απ’ όλα την παλιά και νέα
τιμή των προϊόντων και κατόπιν, εάν το επιθυμούν, ποσοστό έκπτωσης.


Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου (άρθρο 21
ν. 4177/2013), σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται
πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι
κατώτερο από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια
παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του
ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.


Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις
είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την
ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με
έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση του
καταναλωτή, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου
εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Σε περίπτωση
που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα
πέντε (5) ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της
συγκεκριμένης επιχείρησης.


Αρμόδιες ελεγκτικές αρχές σύμφωνα με το νόμο
είναι:


α) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας
Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.


β) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας
Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.


γ) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας
Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.


δ) Οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειών.


στ) Οι Υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στη
ζώνη δικαιοδοσίας τους.


Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων
είναι ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπου διαπιστώνεται η
παράβαση. Οι αρχές αυτές ελέγχουν την
εφαρμογή τόσο της νομοθεσίας για τις εκπτώσεις όσο και αυτής που αφορά στις
Κυριακές.»


Ο Πρόεδρος της
ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε
σχετικά: «Οι περασμένες χειμερινές
εκπτώσεις εντέλει δεν δικαίωσαν τις προσδοκίες του εμπορίου με τον τρόπο που
αναμέναμε. Όλοι βέβαια αντιλαμβανόμαστε
ότι η αγορά βρίσκεται σε μια διαδικασία συνολικής προσαρμογής αλλά ευελπιστούμε οι προσεχείς εαρινές εκπτώσεις να έχουν καλύτερα
αποτελέσματα και να δώσουν μια σημαντική ανάσα στα ταμεία των εμπορικών
καταστημάτων, το έχουν ανάγκη όλες οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της
χώρας.


Εύχομαι σε εμπόρους και καταναλωτές,
καλές εκπτώσεις, καλές αγορές και καλές δουλειές…»










Exit mobile version