Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση για τον Κανονισμό Λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Σχετικά με τη λειτουργική ανεξαρτησία της Α.Α.Δ.Ε. και τις σχέσεις της με τη Βουλή, τον Υπουργό Οικονομικών, τις Διοικητικές Αρχές και τους λοιπούς Κυβερνητικούς Φορείς, ορίζονται τα ακόλουθα:
“Ο Πρόεδρος, τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, ο Διοικητής και ο Εμπειρογνώμονας απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας και κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους δεσμεύονται μόνο από τον νόμο και τη συνείδησή τους και δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο ούτε σε διοικητική εποπτεία από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές ή άλλον δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό.
Τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου, καθώς και ο Διοικητής της Αρχής, μετά από αίτημα διαρκούς ή άλλης Επιτροπής της Βουλής, ή κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας, καταθέτουν ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με το άρθρο 138Α σε συνδυασμό με το άρθρο 41Α του Κανονισμού αυτής, σχετικά με θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες της Αρχής, κατά λόγο αρμοδιότητας.
Η Αρχή:
αα) δεν υπόκειται σε ιεραρχικό έλεγχο ή εποπτεία από τον Υπουργό Οικονομικών,
ββ) υποβάλλει στον Πρόεδρο της Βουλής, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 138Α του Κανονισμού της Βουλής, το στρατηγικό σχέδιό της, με το οποίο αποτυπώνεται η μακροπρόθεσμη στρατηγική κατεύθυνση αυτής και το οποίο περιλαμβάνει τους στρατηγικούς στόχους της, το όραμα, την αποστολή και τις βασικές αξίες της,
γγ) σε εξαιρετικές περιπτώσεις, εφόσον της ζητηθεί, υποχρεούται να υποβάλλει στον Πρωθυπουργό, στον Υπουργό Οικονομικών και στον Πρόεδρο της Βουλής, ειδικές εκθέσεις κατά τη διάρκεια του έτους για θέματα της αρμοδιότητάς της,
δδ) συντάσσει αναλυτική ετήσια έκθεση απολογισμού των δραστηριοτήτων της για το προηγούμενο έτος και προγραμματισμού για το επόμενο έτος. Στην έκθεση απολογισμού παρουσιάζεται το έργο που επιτελέστηκε και τα αποτελέσματα στους κρίσιμους τομείς δράσης της, ενώ στον προγραμματισμό δραστηριοτήτων της παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι στόχοι και δράσεις παρέμβασης, οι οποίες εξειδικεύονται στο ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο. Δεν περιλαμβάνονται εξειδικευμένα στοιχεία, η γνωστοποίηση των οποίων μπορεί να παρεμποδίσει την υλοποίηση του προγράμματος και την επίτευξη των στόχων είσπραξης, ούτε στοιχεία που καλύπτονται από το φορολογικό απόρρητο,
εε) παρέχει, υποχρεωτικά, στον Υπουργό Οικονομικών, συγκεντρωτικά και αναλυτικά στοιχεία σε επίπεδο Α.Φ.Μ. (μικροδεδομένα), στα πλαίσια της άσκησης των αρμοδιοτήτων του, μετά από διαδικασία ψευδωνυμοποίησής τους,
στστ) ενημερώνει περιοδικά τον Υπουργό Οικονομικών, δια της υποβολής τριμηνιαίων εκθέσεων για τις δραστηριότητές της και για θέματα που τυχόν ανακύπτουν κατά τη λειτουργία και τη δράση της,
ζζ) διατυπώνει γνώμη, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν είναι δεσμευτική για τον Υπουργό Οικονομικών, επί νομοθετικών διατάξεων για ζητήματα φορολογικής και τελωνειακής πολιτικής, τις οποίες της γνωστοποιεί ο Υπουργός πριν από την υποβολή τους προς ψήφιση στη Βουλή και πριν από την εφαρμογή τους. Η ως άνω γνώμη διατυπώνεται εντός της προθεσμίας που προβλέπεται, κατά περίπτωση, στο δεύτερο ή στο τέταρτο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 5 του νoμου όπως εκάστοτε ισχύουν, αρχομένης από τον χρόνο που έλαβε γνώση η Αρχή. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας θεωρείται ότι η Αρχή έχει διατυπώσει γνώμη σύμφωνη προς το περιεχόμενο των νομοθετικών διατάξεων.
Τα ως άνω εδάφια της παρούσας υποπερίπτωσης εφαρμόζονται και για τη νομοθετική πρωτοβουλία λοιπών Υπουργείων, όταν αυτή αφορά σε ζητήματα εμπίπτοντα στο πεδίο αρμοδιοτήτων της Αρχής. Στην περίπτωση αυτή οι διατάξεις υποβάλλονται προς την Αρχή για τη διατύπωση γνώμης μέσω του Υπουργού Οικονομικών, τηρουμένης της ως άνω διαδικασίας,
ηη) πριν από την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων και εγκυκλίων, που αφορούν εν γένει στην ερμηνεία και στην εφαρμογή των διατάξεων της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας και της νομοθεσίας που άπτεται των αρμοδιοτήτων της Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Χημείου του Κράτους, τις γνωστοποιεί στον Υπουργό Οικονομικών για παροχή απόψεων, οι οποίες σε κάθε περίπτωση δεν είναι δεσμευτικές για την Αρχή, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 6 και 8 του άρθρου 5 του νόμου
θθ) για τις κανονιστικές διοικητικές πράξεις της, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 77 και της περίπτωσης ιβ’ του άρθρου 20 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), δεν χρειάζεται την σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών, εφόσον η δαπάνη που προκαλείται από αυτές είναι εντός των ανώτατων ορίων δαπανών του προϋπολογισμού της ή του εκάστοτε ΜΠΔΣ. Σε αντίθετη περίπτωση η παράλειψη σύμπραξης του Υπουργού Οικονομικών συνιστά παραβίαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας έκδοσης της πράξης και λόγο ακυρότητας αυτής,
ιι) δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της: i) το στρατηγικό σχέδιο, το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο και τις τυχόν αναθεωρήσεις τους, τους στόχους των Υπηρεσιών και τους κρίσιμους δείκτες απόδοσης της φορολογικής διοίκησης, καθώς και τη μηνιαία εξέλιξη τους,
ii) τις μηνιαίες εκθέσεις για την εξέλιξη και τη διακύμανση των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών δημοσίων εσόδων,
iii) τις μηνιαίες οικονομικές αναφορές δαπανών, στα πλαίσια εκτέλεσης του προϋπολογισμού της και
ιαια) συνεργάζεται με τις διοικητικές αρχές που ασκούν αρμοδιότητες σε συγκεκριμένους τομείς της εθνικής οικονομίας και παρέχει τη συνδρομή της, εφόσον της ζητηθεί, στις εν λόγω αρχές, στα πλαίσια άσκησης των αρμοδιοτήτων της.
Το Συμβούλιο Διοίκησης της Αρχής:
α) κατατάσσει τους δύο (2) επικρατέστερους υποψηφίους για τη θέση του Διοικητή αυτής με σειρά προτεραιότητας, κατά την διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 15 του ν. 4389/2016 και υποβάλλει σχετική πρόταση στον Υπουργό Οικονομικών και
β) κατά τα λοιπά, οι σχέσεις του Συμβουλίου Διοίκησης με τη Βουλή, τον Υπουργό Οικονομικών, τις Διοικητικές Αρχές και τους λοιπούς Κυβερνητικούς Φορείς ρυθμίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 5 και 9 του ν. 4389/2016, καθώς και από τις διατάξεις άλλων άρθρων του ίδιου νόμου.
Ο Διοικητής της Αρχής :
α) υποβάλει στη Βουλή, για πληροφοριακούς λόγους, το σχέδιο προϋπολογισμού της Αρχής που είχε υποβληθεί στο Γ.Λ.Κ.,
β) εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών νομοθετικές διατάξεις για ζητήματα που εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της Αρχής,
γ) κατά τα λοιπά, οι σχέσεις του Διοικητή με τη Βουλή, τον Υπουργό Οικονομικών, τις Διοικητικές Αρχές και τους λοιπούς Κυβερνητικούς Φορείς ρυθμίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 5 και 14 του νόμου, καθώς και από τις διατάξεις άλλων άρθρων του ίδιου νόμου.
Ο Υπουργός Οικονομικών:
α) Μπορεί να υποβάλει στρατηγικές προτάσεις και να παρέχει στρατηγικές οδηγίες στην Αρχή σχετικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής σε ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Αρχής και σε εξαιρετικές περιστάσεις. Οι στρατηγικές οδηγίες και οι προτάσεις δεν μπορούν να επεκταθούν σε οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα της Αρχής ή σε θέματα του προσωπικού αυτής,
β) κατά τα λοιπά, οι σχέσεις του Υπουργού Οικονομικών με την Αρχή ρυθμίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.4389/2016, καθώς και από τις διατάξεις άλλων άρθρων του ίδιου νόμου.
Οι σχέσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, των Διοικητικών Αρχών και των λοιπών Κυβερνητικών Φορέων με την Αρχή ρυθμίζονται από τις διατάξεις του ν. 4389/2016.
Η εν γένει νομική και δικαστική υποστήριξη των υποθέσεων της Αρχής και το γνωμοδοτικό έργο διεξάγεται από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Ν.Σ.Κ.), σύμφωνα με τις διατάξεις του Οργανισμού του (ν. 3086/2002, Α’ 324), κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 2 έως 5 του άρθρου 36 του ν. 4389/2016.”