Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιχειρεί να μετριάσει τις αντιδράσεις μετά την απόφαση του ΣτΕ για τα κίνητρα του ΝΟΚ και αναζητεί φόρμουλα για τις άδειες.
«Κάνουμε μια ενδελεχή αξιολόγηση των οικοδομικών αδειών που επηρεάζονται για να δούμε ποιες είναι οι επιπτώσεις και σε ποιες κατηγορίες αδειών», λέει στην εφημερίδα «Καθημερινή » ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης. «Είναι διαφορετικό να πρέπει να επανεκδοθεί μια άδεια για να προστεθεί στον συντελεστή ένα πατάρι και διαφορετικό όταν επηρεάζεται το ύψος του κτιρίου. Όλα αυτά μεταφράζονται σε χρόνο, κόστος και βέβαια κίνδυνο αποζημίωσης. Σε λίγες ημέρες θα ολοκληρώσουμε τη διαμόρφωση της πολιτικής που θα ακολουθήσουμε και θα τη συζητήσουμε με νομικούς, ώστε να είμαστε απολύτως ασφαλείς».
Οι τέσσερις κατηγορίες
Οι κατηγορίες των οικοδομικών αδειών στις οποίες αναφέρεται ο κ. Σκυλακάκης είναι ουσιαστικά τέσσερις:
- Κατ’ αρχάς, εκείνες που εκδόθηκαν, αλλά δεν έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται και σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση δεν μπορούν να προχωρήσουν. Η κατηγορία αυτή απασχολεί ιδιαίτερα το υπουργείο, καθώς εκτιμά ότι θα εγερθούν αιτήματα αποζημίωσης λόγω της σύναψης προσυμφώνων. Για τις άδειες αυτές αναζητείται κάποια νομική «φόρμουλα».
- Κατά δεύτερον, αυτές που έχουν εκκινήσει εργασίες, αλλά δεν έχουν φθάσει στο στάδιο της πρώτης αυτοψίας του ελεγκτή δόμησης, ώστε να μπορούν να τις πιστοποιήσουν με ασφάλεια.
- Κατά τρίτον, εκείνες που έχουν σταματήσει σε αρχικό στάδιο λόγω των δικαστικών προσφυγών, είτε στο ΣτΕ είτε στα Εφετεία. Κανονικά οι άδειες αυτές πρέπει σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ να ακυρωθούν.
- Κατά τέταρτον, εκείνες που έχουν σταματήσει λόγω δικαστικών προσφυγών, αλλά το κτίριο που αφορούν βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής ή έχει ολοκληρωθεί (εις γνώσιν της εφημερίδας «Καθημερινή » βρίσκεται μια τέτοια περίπτωση, στον Άλιμο). Στις περιπτώσεις αυτές η νομοθεσία δίνει το δικαίωμα εκ των υστέρων νομιμοποίησης: το άρθρο 110 του 4495/2017 προβλέπει ότι τα κτίρια των οποίων οι άδειες ακυρώθηκαν, εκ των υστέρων μπορούν να νομιμοποιηθούν με καταβολή μόνο του παραβόλου.
Εν τω μεταξύ, όσο το υπουργείο συσκέπτεται, οι δήμοι που ενδιαφέρονται για το ζήτημα αναλαμβάνουν δράση. Εκτός από τον Δήμο Αλίμου, που «πάγωσε» όλες τις εργασίες, ήδη εδώ και δύο εβδομάδες και άλλοι δήμοι κινητοποιούνται με διαφορετικό τρόπο σε αυτή την κατεύθυνση. Ο Δήμος Κηφισιάς, για παράδειγμα, έχοντας σταματήσει από το καλοκαίρι την έκδοση νέων αδειών με τα κίνητρα του ΝΟΚ, «πάγωσε» τις εργασίες σε όλες τις (προγενέστερες) άδειες με κίνητρα του ΝΟΚ που βρίσκονται εν ισχύι και δημιούργησε μια πλατφόρμα στην οποία με συγκεκριμένα δικαιολογητικά ζητάει από τους κατασκευαστές να αποδείξουν ότι είχαν ξεκινήσει εργασίες στις 11 Δεκεμβρίου, όταν βγήκε η πρώτη ανακοίνωση του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Θα κάνουμε και αυτοψίες ώστε να βεβαιωθούμε ότι λένε την αλήθεια» λέει ο δήμαρχος, Βασίλης Ξυπολυτάς.
«Την τελευταία εβδομάδα είδαμε στον δήμο μας πολλά σκαπτικά μηχανήματα και είχαμε πολλές και καταγγελίες από πολίτες. Επομένως πρέπει να ελέγξουμε πού επιτρέπεται να ξεκινήσουν εργασίες και που όχι. Υπάρχει μια γκρίζα ζώνη, η οποία δυσκολεύει τους δημάρχους που θέλουν να διατηρήσουν τη νομιμότητα στην πόλη τους». Να σημειωθεί ότι ο δήμος άλλαξε την ηγεσία της υπηρεσίας δόμησης Κηφισιάς. «Οι έμπειροι μηχανικοί θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον δήμο από άλλες υπηρεσίες», λέει ο κ. Ξυπολυτάς.
Στο στόχαστρο του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης βρίσκονται μόλις τέσσερις οικοδομικές άδειες. «Έχουμε σταματήσει την έκδοση αδειών με τα κίνητρα του ΝΟΚ ήδη από τον Μάρτιο, οπότε έχουμε μόνο τέσσερις περιπτώσεις παλαιότερων αδειών που επιχείρησαν να ξεκινήσουν μετά τις 11 Δεκεμβρίου και τους σταματήσαμε», λέει ο δήμαρχος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. «Αυτό που μένει είναι οι συγκεκριμένοι κατασκευαστές να αναθεωρήσουν τις άδειές τους, αφαιρώντας τα κίνητρα. Είμαστε σε επικοινωνία μαζί τους» .
Τα τεχνάσματα
« Από το καλοκαίρι δεν έχει δοθεί καμία άδεια με τα κίνητρα του ΝΟΚ. Πήραμε λοιπόν όσες άδειες είχαν εκδοθεί νωρίτερα, αφαιρέσαμε όσες είχαν φθάσει στο σημείο να κάνει αυτοψία ο ελεγκτής δόμησης. Και πραγματοποιήσαμε αυτοψία στις υπόλοιπες» λέει ο δήμαρχος Παπάγου Χολαργού, Ηλίας Αποστολόπουλος.
«Υπάρχουν δυστυχώς κάποιες περιπτώσεις με κατασκευαστές που προσπαθούν με τεχνάσματα να ξεκινήσουν τώρα τις εργασίες. Εμείς εντοπίσαμε πέντε περιπτώσεις, στις οποίες εκτιμούμε ότι δεν είχαν ξεκινήσει εργασίες στις 11 Δεκεμβρίου και ὁ επιχείρησαν εκ των υστέρων. Πάντως το ΣτΕ δεν βοηθάει ιδιαίτερα την κατάσταση, καθώς πλην των περιοχών όπου υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης της Αρχαιολογίας, δεν υφίσταται πια υποχρέωση ενημέρωσης για την έναρξη των εργασιών. Αναμένουμε να δούμε με ποιον τρόπο θα αντιδράσει και το υπουργείο Περιβάλλοντος απέναντι στις εξελίξεις».