Quantcast
Νέα έρευνα για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ: Στο μισό το κόστος για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας - enikonomia.gr
share

Νέα έρευνα για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ: Στο μισό το κόστος για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

δημοσιεύτηκε:

Nα επανέλθει η μόνιμη μείωση κατά τουλάχιστον 5% για διάστημα το λιγότερο 6 μηνών σε προϊόντα με την ανάλογη προβολή τους, ως κίνητρο για να ενταχθούν στο μέτρο οι προμηθευτικές εταιρίες έχουν προτείνει τα σούπερ μάρκετ.

Ο κλάδος έχει ζητήσει να γίνει αυτό επειδή ο πληθωρισμός στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 0,3% τον Ιούλιο σε σχέση  με τον Ιούνιο και ανήλθε στο 2,4%. Ωστόσο την ίδια στιγμή σημειώνεται πως τους τελευταίους μήνες έχει καταγραφεί σημαντική αποκλιμάκωση στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.

Και μάλιστα το υπουργείο Ανάπτυξης αναζητά κι άλλους τρόπους  για να μειωθούν οι τιμές των προϊόντων στο ράφι όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος». 

Τα  προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Πάντως  πολλά νοικοκυριά έχουν στραφεί λόγω της ακρίβειας  στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που πωλούνται έως και 250% φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα, γεγονός στο οποίο έχει συμβάλλει και η συμμετοχή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού». Σύμφωνα με την έρευνα της Circana, τους πρώτους πέντε μήνες του έτους οι πωλήσεις των private label προϊόντων στα 1,26 δισ. ευρώ και το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων άγγιξε σχεδόν το 27%, ασκώντας ασφυκτικές πιέσεις στα επώνυμα προϊόντα, με τις βιομηχανίες, βλέποντας το μερίδιό τους να ροκανίζεται, να αναγκάζονται να προσαρμόσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, προχωρώντας σε μεγάλες προσφορές. Άλλωστε, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να «τρέχουν» με ρυθμό 4,8%, όταν των επωνύμων είναι μόλις στο 1,9%.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες που επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν ιδιωτική ετικέτα, είναι κυρίως τα τρόφιμα και τα είδη οικιακής φροντίδας και ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς. Ωστόσο, παρά την άνοδο που καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην εγχώρια αγορά, το μερίδιό τους είναι σημαντικά χαμηλότερο συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, όπου το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 37%, η Ολλανδία με 34%, η Γαλλία με 33% κ.λπ.

Σημειώνεται πως η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» διενήργησε έρευνα σε τιμές βασικών επώνυμων ειδών, τόσο επώνυμων όσο και ιδιωτικής ετικέτας (PL), από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ με private label. Τα στοιχεία της έρευνας έδειξαν πως  ένα καλάθι με 15 προϊόντα γνωστής μάρκας είναι κατά 105,5% ακριβότερο σε σχέση με ένα καλάθι που περιλαμβάνει είδη ιδιωτικής ετικέτας. Οι καταναλωτές δηλαδή καλούνται να πληρώσουν 76,89 ευρώ για 15 επώνυμα προϊόντα και μόλις 37,42 ευρώ για τα ίδια ακριβώς «μη επώνυμα» είδη.

Συγκρίνοντας τις τιμές επώνυμων και PL προϊόντων, η μεγαλύτερη διαφορά τιμής (+250%) καταγράφεται στα αφρόλουτρα, με τα μεν επώνυμα να πωλούνται έναντι 7,35 ευρώ και τα no name μόλις 2,10 ευρώ (τα 1.000 ml). Ακολουθούν η χλωρίνη με 217%, το ηλιέλαιο με 193% και την τιμή του λίτρου να διαμορφώνεται στα 4,83 και 1,65 ευρώ αντίστοιχα, και τα χαρτιά υγείας (8 ρολά) με 175,1%.

Ακριβότερο κατά 157,9% πωλείται το επώνυμο ρύζι για πιλάφι στα 2,45 ευρώ έναντι 0,95 ευρώ το ιδιωτικής ετικέτας, με την ψαλίδα να ανοίγει στο 157,9%, κι έπονται τα φασόλια (500 γραμμάρια), το αλεύρι για όλες τις χρήσεις και οι φακές, με τη διαφορά της τιμής τους να διαμορφώνεται στο 152%, 150% και 132% αντίστοιχα.

Έπονται τα απορρυπαντικά πλυντηρίου (45 μεζούρες), με τη διαφορά να αγγίζει το 158,3% και οι τιμές να είναι στα 14,08 και 5,45 ευρώ αντίστοιχα, ενώ τα επώνυμα φασόλια είναι κατά 152% ακριβότερα από αυτά που φέρουν την επωνυμία της αλυσίδας.

Υψηλότερη κατά 90% είναι η τιμή των ζυμαρικών, με τα μεν επώνυμα να πωλούνται στα 1,18 ευρώ και τα ιδιωτικής ετικέτας στα 0,62 ευρώ. Επιπλέον, στραγγιστό γιαούρτι γνωστής μάρκας (1 κιλό) κοστίζει 4,7 ευρώ και το PL μόλις 2,5 ευρώ, με τη διαφορά των τιμών να φτάνει το 88%, ενώ αντίστοιχη ψαλίδα εμφανίζει και ο ελληνικός καφές.

Ακολουθούν το απορρυπαντικό πλυντηρίου, με την ψαλίδα επώνυμου – private label να διαμορφώνεται στο 74,3% και την τιμή τους στα 9,5 και 5,45 ευρώ αντίστοιχα και το φρέσκο γάλα με 61,7%.

Αντίθετα, σε ένα βασικό προϊόν, το οποίο «τροφοδοτεί» τον πληθωρισμό, και δεν είναι άλλο από το ελαιόλαδο, η διάφορα τιμής επώνυμου και ιδιωτικής ετικέτας έχει κλείσει σημαντικά, στο 12,6% από 41,1% που ήταν πριν από περίπου δύο μήνες. Συγκεκριμένα, η τιμή γνωστής μάρκας εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου παραμένει σταθερή στα 15,38 ευρώ και του «no name» να αυξάνεται από τα 10,9 στα 13,65 ευρώ το λίτρο.

Στο τραπέζι νέα μέτρα κατά της ακρίβειας

Στο μεταξύ, νέες παρεμβάσεις κατά της ακρίβειας αναζητά το υπουργείο Ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, μπαίνουν στο «μικροσκόπιο» 100 βασικά προϊόντα διατροφής προκειμένου να μειωθούν οι τιμές τους. Δεδομένου ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποστέλλουν ήδη στις αρμόδιες υπηρεσίες τα τιμολόγια που αγοράζουν τα αγαθά από τους προμηθευτές, καθώς και τις τιμές που τα πωλούν, η ΔΙΜΕΑ θα εντατικοποιήσει τους ελέγχους προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας. Στα ραντάρ των ελεγκτικών αρχών θα βρεθούν τρόφιμα, όπως γάλα, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, ζυμαρικά, ρύζια, ψωμί, κρέατα, φρούτα και λαχανικά, ελέγχοντας τις τιμές χονδρικής και λιανικής και κατ’ επέκταση και το περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων.

Άλλωστε, σε πρόσφατη συνάντηση του αρμόδιου υπουργού, Τάκη Θεοδωρικάκου, με στελέχη της αγοράς, ζήτησε τόσο από τις βιομηχανίες όσο και από τα σούπερ μάρκετ να περιορίσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και κατ’ επέκταση τις τιμές. Οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αναφέρουν ότι δεν μπορούν να το μειώσουν, καθώς ήδη ο κλάδος δουλεύει με περιθώριο 1,4%, ωστόσο κάποιες προμηθευτικές εταιρίες δουλεύουν με περιθώριο κέρδους ακόμα και 10%-15% σε ορισμένα προϊόντα.

Από την άλλη, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά, υπάρχει μια διστακτικότητα τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τα σούπερ μάρκετ να μειώσουν μόνιμα τις τιμές. Γι’ αυτό και η Ένωση Σούπερ Μάρκετ έχει προτείνει στο υπουργείο την εκ νέου ενεργοποίηση του μέτρου της μόνιμης μείωσης τιμών σε ποσοστό τουλάχιστον 5% και για διάστημα το λιγότερο πέντε μηνών, με την αντίστοιχη ενημέρωση του κοινού. «Το μέτρο που έληξε στις 30 Ιουνίου πιστεύουμε ότι ήταν μια καλή ιδέα και πρέπει να δομηθεί κάτι αντίστοιχο πάνω σε αυτό. Μειώνοντας οι προμηθευτές κατά 5% ή 7% ή 10% για έξι μήνες οικειοθελώς με ειδική σήμανση, τα σούπερ μάρκετ θα μπορούσαν να δώσουν μια καλύτερη θέση στο ράφι και το υπουργείο με τη σειρά του να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό για τις εταιρίες και τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία ως επιβράβευση. Είναι ένα μέτρο για να πέσουν πράγματι οι τιμές χωρίς παρεμβατικά μέτρα», υπογραμμίζει εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην εφημερίδα  «Ελεύθερος Τύπος ».

 

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.