Νέα έρευνα για την ακρίβεια: Τι αποκαλύπτει για τις ανατιμήσεις και τις ποσότητες των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ

σούπερ μάρκετ

Όλο και περισσότερα προϊόντα σε μικρότερες συσκευασίες με τις ίδιες τιμές ή και υψηλότερες βρίσκουν το τελευταίο διάστημα στα σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές,  όπως προκύπτει από σχετική έρευνα που διενήργησε η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ “.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα, το 2022 έκλεισε με αύξηση 44,88% στις τιμές των προϊόντων διατροφής, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, το περιεχόμενο έχει μειωθεί σε 238 προϊόντα.

 Οι ανατιμήσεις στα προϊόντα

Παρόλο που εφαρμόζεται το καλάθι του νοικοκυριού, οι τιμές σε βασικά προϊόντα όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολατοειδή και βρεφικές πάνες έχουν αυξηθεί κατά 30%, στα κρέατα και πουλερικά κατά 25% και στα καθαριστικά σπιτιού κατά 19%.

Η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ “αναφέρει σχετικά παραδείγματα:

Η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ ” παραθέτει παρακάτω αναλυτικά τη λίστα των προϊόντων στα οποία έγιναν οι ανατιμήσεις 11/12/22:

Επίσης το ίδιο δημοσίευμα αναφέρει:

μαργαρίνη 200 γραμμαρίων :

λαχανικά κατεψυγμένα 

αλεύρι  για όλες τις χρήσεις 1 kg

καφές ελληνικός 196 γραμμάρια

σερβιέτες

μακαρόνια

βρεφικές τροφές

τροφές για γάτες

όσπρια

φρυγανιές  σταρένιες  3+1

γάλα εβαπορέ

ψωμί του τόστ

φέτα 400 γραμμαρίων γλυκαντική ουσία

 γλυκαντική ουσία

βρεφικό γάλα

Η ποσότητα των προϊόντων 

Σύμφωνα με την εφημερίδα”TΑ   ΝΕΑ”   δεν λείπουν και οι καταγγελίες για αναντιστοιχία ανάμεσα στην αναγραφόμενη και στην πραγματική ποσότητα προϊόντων, ενώ ήδη σε 238 ετικέτες έχει μειωθεί «επίσημα» η ποσότητα.

Συγκεκριμένα, από την πρεμιέρα του καλαθιού του νοικοκυριού έχει καταγραφεί μείωση στην ποσότητα προϊόντων της τάξης του 11%-30%. Μαργαρίνη συσκευασίας 250 γραμμαρίων που κόστιζε 1,27 ευρώ αντικαταστάθηκε από συσκευασία 200 γραμμαρίων, με την τιμή της να αυξάνεται σε 1,61 ευρώ. Παρομοίως, συσκευασία ψωμιού του τοστ των 700 γραμμαρίων που κόστιζε 1,02 ευρώ έδωσε τη θέση της σε συσκευασία 680 γραμμαρίων με τιμή 1,29 ευρώ. Κατεψυγμένα λαχανικά που πωλούνταν αντί 2,99 ευρώ σε συσκευασία 1.000 γραμμαρίων, πλέον πωλούνται αντί 3,33 ευρώ σε συσκευασία 900 γραμμαρίων.

Από την πλευρά τους, πάντως, οι βιομηχανίες απαντούν πως οδηγήθηκαν στη λύση αυτή προκειμένου να αποφευχθούν περαιτέρω ανατιμήσεις, που θα έφταναν ακόμα και το 60%. Σύμφωνα, όμως, με τον πρόεδρο της ‘Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Απόστολο Ραυτόπουλο, η «πατέντα» δεν αφορά μόνο επώνυμα προϊόντα αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, «γεγονός που δημιουργεί την εικόνα μιας ανεξέλεγκτης αγοράς που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει». Ο πρόεδρος της ”Ενωσης Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Ελλάδας Γιάννης Πηλίδης υποστηρίζει ότι είναι δικαίωμα της επιχείρησης να ορίσει το μέγεθος της συσκευασίας της, όμως δεν είναι δικαίωμά της να προχωρά κατά το δοκούν σε ανατιμήσεις.

Καταγγελίες: Πόσες γίνονται σε ημερήσια βάση

Η μείωση της ποσότητας έχει οδηγήσει τους πολίτες σε μαζικές καταγγελίες, οι οποίες, με βάση στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή, ξεπερνούν τις 150 ημερησίως από την αρχή του έτους.

«Η αισχροκέρδεια κυριαρχεί και το αρμόδιο υπουργείο απλά εφαρμόζει μεθοδεύσεις που δεν θα οδηγήσουν ποτέ σε πραγματική μείωση των τιμών», είπε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης στην εφημερίδα  “ΝΕΑ” τονίζοντας παράλληλα πως ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται και στην ποιότητα  των προϊόντων

Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εντούτοις, επιμένουν ότι οι αυξήσεις στις τιμές προϊόντων που περιλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού είναι μηδενικές. Το μέσο κόστος του καλαθιού παραμένει σταθερό εδώ και δύο εβδομάδες, λένε, εξηγώντας πως σχεδιάστηκε ώστε οι καταναλωτές και ιδίως οι πλέον αδύναμοι να έχουν εναλλακτικές και οικονομικές λύσεις μπροστά στα ράφια. «Από τον Νοέμβριο και μετά οι τιμές είναι στα ίδια επίπεδα, όποτε ο πολίτης μπορεί να αντιληφθεί τα οφέλη», επαναλαμβάνουν. Η εικόνα από τους διαδρόμους των σουπερμάρκετ (πριν και μετά τις γιορτές), όπως την κατέγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ», όμως είναι διαφορετική…

Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος αναφέρει πως ήδη καταγράφεται αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η οποία σταδιακά θα περάσει στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης. «Σε ορισμένες περιπτώσεις προϊόντα τα οποία βρίσκονται εκτός του καλαθιού του νοικοκυριού κάνουν καλύτερες προσφορές ώστε να ανταγωνιστούν τις τιμές αυτών που βρίσκονται εντός. Αυτό είναι το πραγματικό όφελος», τονίζει και εξηγεί τη στρατηγική κατά της ακρίβειας: «Η κυβέρνηση, θέλοντας να περιορίσει την εξαπάτηση των πολιτών, προχώρησε στη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας καταγγελιών για παραβάσεις στο εμπόριο που έχει τεθεί ήδη σε ισχύ. Οι καταγγελίες θα μπορούν να γίνονται από τους ίδιους τους καταναλωτές στο kataggelies.mindev.gov.gr είτε επώνυμα είτε ανώνυμα. Επιπλέον, έχει γίνει ειδική πρόβλεψη για καταγγελίες κρουσμάτων πλασματικών εκπτώσεων, αλλά και για βεβαίωση προστίμων που θα φτάνουν το 4% του συνολικού τζίρου της εκάστοτε επιχείρησης που παρανομεί».

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, βέβαια, ανταπαντά ότι τέτοιου είδους μέτρα αποδεικνύουν ακριβώς την αδυναμία των αρμόδιων φορέων να ελέγξουν ουσιαστικά την κατάσταση και να καταπολεμήσουν την αισχροκέρδεια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version