Οι καταναλωτές παραλαμβάνουν μέχρι και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που πληρώνουν, όπως αναφέρεται σε έρευνα του ΕΜΠ που έγινε κατά το δίμηνο 2023 ( Αυγούστου – Σεπτεμβρίου) στην Αττική για λογαριασμό του Συνδέσμου των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ). Στην ίδια έρευνα επισημαίνονται οι «πειραγμένες» αντλίες και η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων. Μάλιστα ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε την πρόταση του για εγκατάσταση ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, που θα εντοπίζει αυτόματα διαφορές στο ισοζύγιο οι οποίες παραπέμπουν σε νοθεία, λαθρεμπόριο και ελλειμματικές παραδόσεις και θα οδηγεί σε στοχευμένους ελέγχους.
Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, Χρήστος Τζιόλας ανέφερε ενδεικτικά πως στη Βουλγαρία εφαρμόζεται το σύστημα με επιτυχία. Όπως είπε, το σύστημα αυτό εφαρμόστηκε στην Βουλγαρία σε προθεσμία 3 μηνών και τον πρώτο μήνα έκλεισαν 300 πρατήρια. «Η Βουλγαρία ήταν άκρως παραβατική χώρα… υπήρχαν δολοφονίες στους δρόμους» συμπλήρωσε Τζιόλας.
Νέο σύστημα- Αυτοκίνητο χωρίς μηχανή
Το νέο σύστημα βασίζεται στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων το οποίο όμως δεν έχει εγκατασταθεί σε ολόκληρο το εύρος της αγοράς. Σε αυτό δεν υπάρχει η αναγκαία διαλειτουργικότητα αλλά ούτε και το κεντρικό σύστημα στο οποίο θα συγκεντρώνονται και θα διασταυρώνονται τα δεδομένα από τα εκατομμύρια κινήσεις διακίνησης καυσίμων που γίνονται καθημερινά.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών έχει εγκατασταθεί από το 2013 στα πρατήρια, όπου επενδύθηκαν 200 εκατ. ευρώ και από το 2019 στις εγκαταστάσεις των εταιρειών αλλά χωρίς δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου.
«Έχουμε ένα αυτοκίνητο χωρίς μηχανή» είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης και πρόσθεσε πως «πρέπει να περάσουμε σε νέο μοντέλο ελέγχων». Την ίδια στιγμή εξέφρασε την ικανοποίηση του κλάδου για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για αυστηροποίηση των ποινών και έλεγχο του λαθρεμπορίου. «Υπάρχει παραγωγικός διάλογος με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ που είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αυτός ο διάλογος πρέπει να έχει συνέχεια και να επεκταθεί και στα άλλα υπουργεία ώστε η αγορά να λειτουργήσει σε υγιές περιβάλλον», πρόσθεσε.
Και συνέχισε λέγοντας πως το ολοκληρωμένο σύστημα το εφαρμόζουν ήδη οι εταιρείες εμπορίας για την παρακολούθηση της διακίνησης στα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια και έχει αποδειχθεί ότι είναι αξιόπιστο. Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Αλιγηζάκη, η ΑΑΔΕ έχει διαβεβαιώσει προς τον ΣΕΕΠΕ ότι το σύστημα αυτό θα εφαρμοστεί συνολικά μέχρι τις αρχές του 2025.
Παράλληλα ο Σύνδεσμος ζητεί και να αρθεί το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους της εμπορίας καυσίμων, το οποίο σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τη λαθραία διακίνηση οδηγεί τον κλάδο σε ζημίες οι οποίες από το 2010 σωρευτικά ανέρχονται στα 450 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι πως η αγορά συρρικνώνεται κυρίως επειδή πέφτουν σημαντικά οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης καθώς τα λειτουργικά κόστη (επιτόκια, μεταφορικά) αυξάνονται.