Για μαζική φυγή ναυτιλιακών επιχειρήσεων από την Ελλάδα, κάνει λόγο σε ερώτησή του που κατέθεσε στη Βουλή προς τους αρμόδιους υπουργούς Ναυτιλίας, Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Αιγαίου της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Νότης Μηταράκης.
Επικαλούμενος στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, ο κ. Μηταράκης αναφέρει ότι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015, τα έσοδα από ναυτιλιακές δραστηριότητες στην Κύπρο ενισχύθηκαν κατά 9,3%, σε 464 εκατ. ευρώ, έναντι του δεύτερου εξαμήνου του 2014, με την Τράπεζα να σημειώνει ότι μεγάλο μέρος της αύξησης αυτής οφείλεται στην εισροή νέων Ελλήνων εφοπλιστών.
Προσθέτει επίσης ότι η συμβολή των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στα έσοδα της Κύπρου αυξήθηκε από το 2% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 σε 6% φέτος.
Ο κ. Μηταράκης ζητά από τους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα, Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, να ενημερωθεί σε ποιο ύψος ανέρχεται η μείωση των εσόδων της ελληνικής οικονομίας από τη μαζική φυγή των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Κύπρο και αλλού, και αν διαθέτει η ελληνική κυβέρνηση σφαιρικό σχέδιο για την αναστροφή αυτής της τάσης.
Ερωτά, επίσης, αν τα συναρμόδια υπουργεία έχουν μελετήσει το θέμα της μαζικής φυγής το 2015 των ναυτιλιακών επιχειρήσεων από την Ελλάδα ή έχουν αδιαφορήσει, αφήνοντας τα πράγματα στην τύχη τους, και ποιες οι επιπτώσεις του συγκεκριμένου φαινομένου σε δευτερογενές επίπεδο (π.χ. μείωση της κατανάλωσης κ.λπ.)
Μεγάλη μείωση του ναυτιλιακού συναλλάγματος
Μεγάλη πτώση παρουσιάζει το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, εξέλιξη που εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, την αποδίδουν στον φόβο που έχει δημιουργηθεί σε πλοιοκτήτριες εταιρείες από τα capital control και σε ενδεχόμενα προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπίσουν οι ίδιες στο μέλλον.
Επίσης, σημαντικός αριθμός εταιρειών δέχεται σκληρές πιέσεις από ξένους μετόχους και επενδυτές για δρομολόγηση εσόδων σε τράπεζες του εξωτερικού, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν σε άμεσες υποχρεώσεις, όπως ναύλους και μισθοδοσίες, και μακροπρόθεσμες, όπως αγοραπωλησίες πλοίων. Για τις περισσότερες εταιρείες, τονίζουν, αυτό που προέχει για τους περισσότερους πλοιοκτήτες είναι σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα τον Σεπτέμβριο του 2015 ανήλθε στα 598,2 εκατ. ευρώ έναντι 1.274,7 εκατ. τον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1.100,2 εκατ. ευρώ το 2013.
Επίσης, το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε στα 8.064,4 εκατ. ευρώ έναντι 9.769,3 το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και 9.033,9 το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Επίσης, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε τον Αύγουστο στη χώρα διαμορφώθηκε μόλις στα 570,7 εκατ. ευρώ έναντι 1.069,8 τον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1.022,9 εκατ. ευρώ το ίδιο μήνα του 2013.
Τον Ιούλιο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε στα 470,7 εκατ. ευρώ έναντι 1.172,1 εκατ. ευρώ τον ίδιο μήνα του 2014 και 1.096,9 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2013.